Artikel top billede

Peter Odgaard-Jensen blev i november ny administrerende direktør i Siminn Danmark.

Siminn Danmark kom positivt ud af fusionsår

It- og televirksomheden Siminn Danmark fik overskud i 2008, hvor en stor del af fokus var rettet imod at få en fusion på plads.

I 2008 stod menuen på fusion i Siminn Danmark.

Selskabet opstod i 2007, da det islandske holdingselskab Skipti opkøbte de danske virksomheder Ventelo, Webpartner, BusinessPhone, Prime Network og CTI Billing, som derefter blev fusioneret sammen i Siminn Danmark.

Resultatet af fusionen kan interesserede i dag få det første indtryk af, fordi Siminn Danmark nu udsender sit første årsregnskab. Og bundlinjen blev sort. Årets resultat lyder på 6,4 millioner kroner, men bundlinjen var dog dårligere end de fem virksomheder hver for sig året før.

"Vi er ikke kede af regnskabet, men det er heller ikke sådan, at det er det bedste, vi har leveret," siger administrerende direktør Peter Odgaard-Jensen fra Siminn Danmark.

Bruttoresultatet lå på cirka 66 millioner kroner, mens driftsresultatet var lige under de 14 millioner kroner.

Fusion suger kræfter

Siminn Danmark er i dag en noget anden virksomhed, end de fem firmaer var hver for sig. I dag beskæftiger virksomheden 85 medarbejdere, mens der var 44 ansatte i gennemsnit i 2007.

Ifølge selskabets administrerende direktør var fusionsarbejdet et af de områder, som sugede meget opmærksomhed til sig i 2008, ligesom der var udfordringer med firmaets fakturasystem.

"Der er ingen tvivl om, at vi har haft store problemer med vores billing system. Selve fusionen af selskaberne har også været en stor opgave, og det er de to opgaver, som følger med os i 2009 og frem. Vi skal have afsluttet vores billing system, så kunderne kan se effekten af det, og så skal vi fortsætte udviklingen af personalet og få firmaet til at gå i samme takt," fortæller Peter Odgaard-Jensen.

Direktøren mener dog ikke, at det har handlet om at strømline virksomheden oven på fusionen, da de sammenlagte firmaer kun i et lille omfang overlappede hinanden.

"Der var en meget lille komplementær mængde mellem de selskaber, der blev købt op. De var alle unikke, så derfor var det et spørgsmål om at få processerne til at hænge sammen og få identificeret vores indsatsområder i markedet," fortæller Peter Odgaard-Jensen.

Længere beslutningstid i 2009

Siminn Danmark har fire kerneforretninger, som afspejler de virksomheder, der er fusioneret sammen. Selskabet, der leverer til erhvervssegmentet, udbyder internetløsninger, er serviceprovider på mobiltelefoni, håndterer hostede løsninger og leverer omstillingsanlæg.

Et af de mest populære produkter inden for mobile løsninger har på privatmarkedet været mobilt bredbånd, og netop dette satsede Siminn på sidste år med en landsdækkende kampagne. Den har dog ikke helt slået igennem, vurderer Peter Odgaard-Jensen.

"Vores del af erhvervsmarkedet har ikke aftaget mobilt bredbånd, som vi havde håbet, og meldingen tilbage fra kunderne er, at vi bliver nødt til at lave nogle tilpasninger, der gør, at mobilt bredbånd kan indgå i et MPLS (lukket kontornetværk, red.), og det vi nu gjort," siger han.

Tror stadig på vækst

Siminn Danmarks målgruppe er mellemstore virksomheder med op til 400 ansatte, og hos dem har virksomheden fornemmet lidt anderledes signaler i det nye år som følge af den økonomiske afmatning.

"Det, der kendetegner krisen i vores segment, er, at beslutningstiden er blevet længere," fortæller Peter Odgaard-Jensen.

Han melder, at Siminn Danmark indtil videre forventer vækst i 2009, men det økonomiske klima kan få virksomheden til at justere den udmelding senere på året, lyder det.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere