Kræftens Bekæmpelse trækker sig fra AidOnline

AidOnline-samarbejdet er historie for Kræftens Bekæmpelse, der melder sig ud efter heftig mediedebat. Flere hjemmesider har grebet til selvjustits for at holde AidOnline fra døren.

Artikel top billede

Først var de 12 organisationer - nu er de 11.

Den humanitære organisation Kræftens Bekæmpelse har meddelt, at den trækker sig fra AidOnline-samarbejdet, der ellers ville garantere organisationen en pose penge, uden at den skulle løfte en finger.

Kræftens Bekæmpelse har, siden AidOnline gik i luften i sidste uge med medfølgende medievirak om AidOnlines forretningsmodel, følt sig som et gidsel i en teknisk krig, der koster organisationen dyrt på goodwill-kontoen.

"Når der opstår en diskussion, hvor folk peger på, at Kræftens Bekæmpelse handler uetisk, så giver det badwill. Vi er ikke på finansloven og derfor totalt afhængige af danskernes donationer. Derfor var det på tide at trække sig fra samarbejdet," siger marketingchef Poul Møller fra Kræftens Bekæmpelse til Computerworld.

Han har givet de 11 andre støtte-organisationer i AidOnline-samarbejdet besked om udmeldelsen, men har ikke hørt, om andre organisationer følger med ud af bagdøren.

"Man kan sige, at jeg var naiv ved at deltage i samarbejdet, men da jeg sagde ja, kunne jeg ikke gennemskue konsekvenserne," fortæller Poul Møller om sin beslutning til at trække stikket fra AidOnline.

Iværksættere debat-amok

AidOnline-lanceringen har vakt mange og kraftige debatindlæg på Computerworld og andre websites.

Kraftige reaktioner mod AidOnline

På iværksætter-sitet har diskussionerne slået debat-rekord med over 400 indlæg på artiklen "AidOnline, kan komme til at koste virksomheder dyrt".

"Interessen viser jo, at de små iværksættere bliver ramt hårdt på deres AdSense-annoncer, hvilke i høj grad er med til at finansiere deres webhosting. Derfor er debatten så heftig," siger administrerende direktør fra Amino, Nicolai Frisch.

Han fortæller, at der i lighed med den tidligere Computerworld-artikel "Netmedier sætter teknikvåben ind mod reklametyve" i debattråden er kommet mange bud på software, der kan annullere AidOnlines banner-reklamer.

Problemet er dog bare, at brugen af denne software også blokerer for andre adblockere.

Børnesite i krig mod AidOnline

Måske af samme grund undgår nogle sites at installere blokeringssoftware, men i stedet blokerer brugere med AidOnline-plug in'et for at statuere et eksempel.

Blandt andet har Danmarks største børneportal Arto.com med omkring en halv million brugere valgt at blokere for AidOnline-brugere, fordi AidOnline-tjenesten fortrænger Artos egne reklamer, som er en vigtig indtægtskilde for moderselskabet Freeway.

Den form for selvjustits møder opbakning hos formand Christian Peytz fra Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM).

"Jeg forstår til fulde, at folk reagerer så kraftigt, som de gør. Sjældent har den danske internetbranche stået så solidt sammen som i denne sag," siger han til Computerworld.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job