12 hjælpeforeninger stopper AidOnline-samarbejdet

Samarbejdet mellem AidOnline og selskabets 12 hjælpeorganisationer er stoppet. AidOnline fortsætte tjenesten, hvor brugerne selv kan bestemme, hvem der skal doneres penge til.

Artikel top billede

Efter et møde mellem online-tjenesten AidOnline og de 12 oprindelige partnere fra danske og internationale hjælpeorganisationer har AidOnline meddelt, at selskabet stopper samarbejdet med hjælpeorganisationerne.

Konceptet bag AidOnline er at sælge bannerannoncer, som det via en adblocker kan fremvise på alle sites - efter først at have blokeret hjemmesidens oprindelige annoncer. Forretningsmodellen ligger derefter i, at hjælpeorganisationerne får 80 procent af omsætningen, mens AidOnline napper 20 procent til at drive virksomheden.

Årsagen til afbrydelsen af partnerskabet ligger i, at hjælpeorganisationerne er blevet presset for hårdt af deres samarbejdspartnere.

Blandt andet har Dansk Røde Kors over for Computerworld forklaret, at organisationen har været i dialog med mediepartneren Politiken, der i høj grad lever af at sælge bannerannoncer.

Berlingske blokerer for alle

For Politiken - og andre mediehuses og kommercielle hjemmesiders vedkommende - vil AidOnline-konceptet betyde, at mediehusenes og hjemmesidernes egne annoncer ikke vil blive set, fordi AidOnline har lagt sine annoncer "ovenpå".

For mediehuse og hjemmeside-indehavere betyder det fald i annoncefremvisninger, som er lig et fald i reklameindtægter til i forvejen trængte bladhuse på et trængt annoncemarked.

Adblocker-teknologien har direkte betydet, at blandt andre det Berlingske hus har blokeret for alle adblockere - og altså ikke kun AidOnlines adblocker.

Berlingske henviser til, at bladhuset kun kan give læserne kvalitetsindhold, hvis bladhuset kan kradse annoncekroner ind.

"Hvis annoncerne bliver fjernet, forsvinder vores indtægtsgrundlag, og så vil vi ikke kunne blive ved med at tilbyde dig gratis nyheder på www.berlingske.dk," lyder det blandt andet i beskeden fra det Berlingske hus.

AidOnline fortsætter.
Selv om de 12 oprindelige samarbejdspartnere har trådt ud af partnerskabet, meddeler AidOnline, at selskabet fortsætter sin tjeneste.

Virksomheden skriver i sin pressemeddelelse, at det vil ske på samme forretningsvilkår som tidligere med, at 80 procent af omsætningen går til velgørenhed.

Forskellen fra tidligere er dog, at brugerne fra i morgen på aidonline.com selv kan oprette gode formål, som der løbende vil blive afholdt afstemning om, hedder det i pressemeddelelsen.

Men man skal nok ikke regne med de 12 udmeldte hjælpeorganisationer, der tæller Kræftens Bekæmpelse, Dansk Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp, Red Barnet, Amnesty International, CARE Danmark, Plan, Dansk Flygtningehjælp, WWF, Ibis, Hjerteforeningen og Operation Dagsværk.

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S