Artikel top billede

12 hjælpeforeninger stopper AidOnline-samarbejdet

Samarbejdet mellem AidOnline og selskabets 12 hjælpeorganisationer er stoppet. AidOnline fortsætte tjenesten, hvor brugerne selv kan bestemme, hvem der skal doneres penge til.

Efter et møde mellem online-tjenesten AidOnline og de 12 oprindelige partnere fra danske og internationale hjælpeorganisationer har AidOnline meddelt, at selskabet stopper samarbejdet med hjælpeorganisationerne.

Konceptet bag AidOnline er at sælge bannerannoncer, som det via en adblocker kan fremvise på alle sites - efter først at have blokeret hjemmesidens oprindelige annoncer. Forretningsmodellen ligger derefter i, at hjælpeorganisationerne får 80 procent af omsætningen, mens AidOnline napper 20 procent til at drive virksomheden.

Årsagen til afbrydelsen af partnerskabet ligger i, at hjælpeorganisationerne er blevet presset for hårdt af deres samarbejdspartnere.

Blandt andet har Dansk Røde Kors over for Computerworld forklaret, at organisationen har været i dialog med mediepartneren Politiken, der i høj grad lever af at sælge bannerannoncer.

Berlingske blokerer for alle

For Politiken - og andre mediehuses og kommercielle hjemmesiders vedkommende - vil AidOnline-konceptet betyde, at mediehusenes og hjemmesidernes egne annoncer ikke vil blive set, fordi AidOnline har lagt sine annoncer "ovenpå".

For mediehuse og hjemmeside-indehavere betyder det fald i annoncefremvisninger, som er lig et fald i reklameindtægter til i forvejen trængte bladhuse på et trængt annoncemarked.

Adblocker-teknologien har direkte betydet, at blandt andre det Berlingske hus har blokeret for alle adblockere - og altså ikke kun AidOnlines adblocker.

Berlingske henviser til, at bladhuset kun kan give læserne kvalitetsindhold, hvis bladhuset kan kradse annoncekroner ind.

"Hvis annoncerne bliver fjernet, forsvinder vores indtægtsgrundlag, og så vil vi ikke kunne blive ved med at tilbyde dig gratis nyheder på www.berlingske.dk," lyder det blandt andet i beskeden fra det Berlingske hus.

AidOnline fortsætter.
Selv om de 12 oprindelige samarbejdspartnere har trådt ud af partnerskabet, meddeler AidOnline, at selskabet fortsætter sin tjeneste.

Virksomheden skriver i sin pressemeddelelse, at det vil ske på samme forretningsvilkår som tidligere med, at 80 procent af omsætningen går til velgørenhed.

Forskellen fra tidligere er dog, at brugerne fra i morgen på aidonline.com selv kan oprette gode formål, som der løbende vil blive afholdt afstemning om, hedder det i pressemeddelelsen.

Men man skal nok ikke regne med de 12 udmeldte hjælpeorganisationer, der tæller Kræftens Bekæmpelse, Dansk Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp, Red Barnet, Amnesty International, CARE Danmark, Plan, Dansk Flygtningehjælp, WWF, Ibis, Hjerteforeningen og Operation Dagsværk.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere