Artikel top billede

AidOnline: Mediernes rockermetoder virkede

AidOnline har kastet håndklædet i ringen efter seks dages slagudvekslinger med medierne. Selskabet er dog klar til en ny kamp om indholdet på brugernes browsere.

Seks dage.

Så lang tid tog det de store etablerede mediehuse at få bragt den lille annonce-opkomling AidOnline i knæ.

Efter utallige skriverier om snylteri og snyd af værste annonce-skuffe, gik aviserne til AidOnlines forretningsalibi, de store, velgørende organisationer som Dansk Røde Kors, Red Barnet og Dansk Flygtningehjælp.

Nu fik organisationerne drejet armen rundt med formaninger om, at hjælpeorganisationerne kunne skyde hvide pile efter omtale af penge-indsamlinger samt indstille sig på ændrede vilkår for samarbejdsaftaler og annoncepriser, hvis ikke de lagde AidOnline på is.

Da det begyndte at dreje sig om livsvigtig omtale og heftige besparelser, besluttede samtlige 12 AidOnline-partnere at trække sig en efter en på et møde i går eftermiddag.

Hermed forsvandt også AidOnlines forretningskoncept, der går ud på at hjælpe de 12 organisationer med at hjælpe andre.

Sådan ser AidOnline-partner og -talsmand Rasmus Bjerngaard på en endog meget heftig uge for den purunge virksomhed, der nu må erkende, at mediernes magt og kamp for at bevare reklame-indtægter var for stor en mundfuld.

"Vi kan bare konstatere, at mediernes rockermetoder virkede. Medierne har spillet med musklerne og skabt en debat, der langt fra er nuanceret," mener Rasmus Bjerngaard, der dog allerede i dag er klar med en genfødsel af konceptet, hvor brugerne selv kan bestemme de velgørende formål på sitet.

"Hele velgørenhedskonceptet er gået fløjten i medierne, som har været nervøse for at miste deres reklameindtægter på brugernes frie valg til at vælge browserindstillinger. Alt sker jo på brugernes computere, og vi har på intet tidspunkt manipuleret med servere ude ved bladhusene," fortæller Rasmus Bjerngaard.

Pandoras æske er åben

Han forstår dog godt, hvorfor de 12 hjælpeorganisationer har trukket stikket til AidOnline-samarbejdet, da det i længden kunne koste dem dyrt.

"Vi kan ikke stå inde for at stå i vejen for de organisationer, som vi er sat i verden for at hjælpe. Det ville jo være totalt ulogisk," siger Rasmus Bjerngaard.

Han er samtidig stolt over at have været med til at puste til ilden i debatten om, hvordan medierne skal forholde sig til brugernes browserindstillinger.

"Vi har åbnet Pandoras æske, som medierne har ønsket skulle være lukket så længe som muligt, fordi de lever af reklamer," lyder det fra Rasmus Bjerngaard.

"Mulighederne for os er nu indskrænkede, men vi vil stadig gerne give brugerne valget om, hvad de vil se på deres egne computerskærme," fortsætter han.

Fremtiden for den fire mand store AidOnline-virksomhed er dog usikker, efter de 12 organisationer har valgt at forlade skuden, og det nu er op til brugerne at definere de velgørende organisationer.

Men situationen slår ikke Rasmus Bjerngaard ud.

"Vi kan stå inden for vores koncept med at give brugerne et valg, at samle ind til gode formål og et forretningskoncept, hvor vi giver 80 procent til hjælpeorganisationer. Så nu er det bare op til brugernes og vores egne ideer om at udvikle konceptet," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere