Claus Hjort sætter turbo på Borger.dk

Næste år skal borgere kommunikere rent digitalt med det offentlige og bruge digital signatur til selvbetjening. Regeringen, kommunerne og regionerne har sat turbo på digitaliseringen.

Artikel top billede

Claus Hjort Frederiksen har lavet en aftale med kommuner og regioner, som skal sætte turbo på den digitale borgerservice. Foto: Per Wessel

En ny aftale sætter turbo på dele af digitaliseringen af det offentlige.

eDag3-aftalen, som finansminister Claus Hjort Frederiksen og regeringen netop har indgået med kommunerne og regionerne, har et overordnet mål: At sikre at næsten al kommunikation mellem det offentlige og borgerne kan foregå digitalt allerede 1. november næste år.

eDag3 er, som navnet antyder, tredje skud på stammen af eDage, og hvor de første to eDage i høj grad var rettet mod kommunikation og arbejdsgange internt i det offentlige, så er eDag3 målrettet kommunikationen med borgerne.

Der er tre mål, som det offentlige skal opfylde inden 1. november næste år:

Alle nationalt udbredte selvbetjeningsløsninger skal bruge NemLog-in og digital signatur. Alle nationalt udbredte selvbetjeningsløsninger skal integreres i borgerportalen og alle myndigheder skal kunne kommunikere med borgerne gennem den nye dokumentboks på borgerportalen, Borger.dk.

De nye målsætninger sætter turbo på udviklingen, for i den hidtidige digitaliseringsplan for det offentlige var målsætningen blot, at alle selvbetjeningsløsninger og al kommunikation burde være mulig i 2010 men først skulle være på plads i 2012.

Nu rykker målstregen for en stor del af den digitale borgerservice tættere på.

Jens Krieger Røyen fra Finansministeriets Center for digitalisering og effektivisering forklarer, at der trods de nye målsætninger er en lille forskel på deadlinen 1. november, og den der kommer i 2012.

"Vi mener, at vi er klar til at tage en stor del af skridtet nu, men der er nogle områder, som vi skal have med, før målsætningen for 2012 bliver opfyldt," siger Jens Krieger Røyen.

Han forklarer, at alle nationale og regionale løsninger er med i eDag3 målsætningerne, samt alle kommunale løsninger, som findes i mere end en femtedel af kommunerne.

"Vi har ikke de mindst udbredte løsninger med," forklarer han og tilføjer, at de skal med inden 2012. Desuden vil der stadig være noget post, som vil blive sendt udenfor den digitale dokumentboks indtil 2012. Endelig skal hele den offentlige sektor gåes igennem med tættekam for manglende løsninger.

"Målet næste år er, at alle de digitale løsninger, der eksisterer, skal kunne bruges simpelt og sikkert, men der kan stadig være ting, der ikke er digitaliseret," siger Jens Krieger Røyen og tilføjer, at e2012-målsætningen er, at al relevant kommunikation mellem borgere, virksomheder og det offentlige skal kunne foregå digitalt fra 2012.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S