Politiets telefonsystem ramt af ukendt fejl

En fejl i telefonsystemet hos politiet sendte alle opkald direkte videre til vagtcentralen hos Politiet i København mandag formiddag. Fejlen er stadig ukendt.

Artikel top billede

Mandag morgen sendte problemer med politiets telefonsystemer vagtcentralen hos Københavns Politi på ekstra arbejde.

Fejlen betød nemlig, at alle opkald til politiets servicenumre 114 og 1448 gik til vagtcentralen, som normalt får filtreret mindre akutte henvendelser fra, som omstilles til det såkaldte servicecenter.

Samtidig gav fejlen i telefonsystemet problemer hos Rigspolitiet.

Fejlen er senere på dagen blevet rettet, men det er stadig ukendt, hvad fejlen teknisk set bestod i.

Det fortæller Mette Tjalve, der er vicepolitimester hos Rigspolitiets It- og teleafdeling.

"Det, jeg har forstået på vores folk med tele-forstand, er, at der har været et problem i formiddag, som nu skulle være løst. Så vidt jeg forstår det, har man ikke på nuværende tidspunkt fået lokaliseret, præcis hvori fejlen bestod, altså hvilke dele af teleløsningen det vedrørte," siger hun.

Hun fortæller, at politiets telefonlinier er leveret af TDC og telefoncentralen er leveret af Netdesign.

Fejlen opstod mandag morgen omkring klokken 08.00 og blev løst kort før middag klokken 11.30

Vicepolitimesteren fortæller, at indsatsten i første omgang blev rettet mod at løse fejlen. Det skete i samarbejde med leverandørerne, som efter en henvendelse fra Rigspolitiet rykkede ud for at løse den endnu ukendte fejl.

"Det er heldigvis lykkedes, og heldigvis også på en rimelig tid. Det glæder vi os over indledningsvis, og så må vi forfølge, hvad søren der kan være sket. Men det er ikke noget jeg har hørt noget resultat på endnu," siger Mette Tjalve.

Vicepolitimesteren fortæller, at de som arbejder med telefonsystemet til daglig vil følge op på, hvad der foregår.

"Så længe systemet virker, og de sikrer sig det ikke kan ske igen, er det ikke umiddelbart noget vi forfølger yderligere," fortæller hun.

Ventetid på vagtcentralen

Fejlen i telefonsystemet bevirkede, at opkald til politiet servicenumre 114 og 1448 gik videre til vagtcentralen i København i stedet for servicecenteret.

Det bevirkede ekstra ventetid, fordi medarbejderne hos vagtcentralen ikke var bemandet til det ekstra pres.

Dermed fik mandskabet hos vagtcentralen ikke blot vigtige opkald om eksempelvis igangværende røverier og tips om spritbilister, men opkald om alt mellem himmel og jord.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    KMD A/S

    Compliance Officer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    TV2

    iOS udvikler til TV 2 Teknologi

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse