Artikel top billede

Politiets telefonsystem ramt af ukendt fejl

En fejl i telefonsystemet hos politiet sendte alle opkald direkte videre til vagtcentralen hos Politiet i København mandag formiddag. Fejlen er stadig ukendt.

Mandag morgen sendte problemer med politiets telefonsystemer vagtcentralen hos Københavns Politi på ekstra arbejde.

Fejlen betød nemlig, at alle opkald til politiets servicenumre 114 og 1448 gik til vagtcentralen, som normalt får filtreret mindre akutte henvendelser fra, som omstilles til det såkaldte servicecenter.

Samtidig gav fejlen i telefonsystemet problemer hos Rigspolitiet.

Fejlen er senere på dagen blevet rettet, men det er stadig ukendt, hvad fejlen teknisk set bestod i.

Det fortæller Mette Tjalve, der er vicepolitimester hos Rigspolitiets It- og teleafdeling.

"Det, jeg har forstået på vores folk med tele-forstand, er, at der har været et problem i formiddag, som nu skulle være løst. Så vidt jeg forstår det, har man ikke på nuværende tidspunkt fået lokaliseret, præcis hvori fejlen bestod, altså hvilke dele af teleløsningen det vedrørte," siger hun.

Hun fortæller, at politiets telefonlinier er leveret af TDC og telefoncentralen er leveret af Netdesign.

Fejlen opstod mandag morgen omkring klokken 08.00 og blev løst kort før middag klokken 11.30

Vicepolitimesteren fortæller, at indsatsten i første omgang blev rettet mod at løse fejlen. Det skete i samarbejde med leverandørerne, som efter en henvendelse fra Rigspolitiet rykkede ud for at løse den endnu ukendte fejl.

"Det er heldigvis lykkedes, og heldigvis også på en rimelig tid. Det glæder vi os over indledningsvis, og så må vi forfølge, hvad søren der kan være sket. Men det er ikke noget jeg har hørt noget resultat på endnu," siger Mette Tjalve.

Vicepolitimesteren fortæller, at de som arbejder med telefonsystemet til daglig vil følge op på, hvad der foregår.

"Så længe systemet virker, og de sikrer sig det ikke kan ske igen, er det ikke umiddelbart noget vi forfølger yderligere," fortæller hun.

Ventetid på vagtcentralen

Fejlen i telefonsystemet bevirkede, at opkald til politiet servicenumre 114 og 1448 gik videre til vagtcentralen i København i stedet for servicecenteret.

Det bevirkede ekstra ventetid, fordi medarbejderne hos vagtcentralen ikke var bemandet til det ekstra pres.

Dermed fik mandskabet hos vagtcentralen ikke blot vigtige opkald om eksempelvis igangværende røverier og tips om spritbilister, men opkald om alt mellem himmel og jord.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere