Forbrugerråd: Biometri-registrering er uhyggelig

Forbrugerrådet kalder forslag om fingeraftryk fra restaurationsgæster i nattelivet for "uacceptabelt" og "uhyggeligt."

Artikel top billede

Læs også: Forslag: Natklubber må registrere dine fingeraftryk.

Forbrugerrådet kalder forslaget om mulighed for at identificere alle restaurationsgæster i nattelivet ved hjælp af personnummer, foto og fingeraftryk for "uhyre vidtgående".

Det fortæller Anette Høyrup, som er jurist hos organisationen, der ligesom en række andre interesseorganisationener har indgivet høringssvar til Justitsministeriets betænkning om registrering af gæster på restaurationer.

Betænkningen er en forløber for et egentligt lovforslag,som bliver grundlag for det omdiskuterede bølleregister, der især skal hjælpe diskoteker og natklubber med at holde gæster med såkaldte restaurationsforbud udstedt af politiet væk fra beværtningerne.

Hos Forbrugerrådet fortæller jurist Anette Høyrup at organisationen er enig i, at et bølleregister kan være en udmærket ide.

Men i stedet for at registrere bøllerne giver betænkningen restaurationerne lov til at oprette et privat centralt register, hvor samtlige gæster registreres og genkendes ved hjælp af blandt andet foto og fingeraftryk, forklarer jurist hos Forbrugerrådet, Anette Høyrup.

En omfattende registrering af alle danskeres personfølsomme oplysninger i form af cpr-numre, fingeraftryk og fotos er uhyre vidtgående og derfor uacceptabelt, fortæller Anette Høyrup.

"Det er jo ikke nødvendigt, at alle gæster ryger ind i et register, for at man kan skille de få fra," siger hun.

Husk privatlivsbeskyttelsen

Hun peger på, at det sagtens kan lade sig gøre at opfylde formålet med at registrere personer, som har et restaurationsforbud, samtidig med, at man tager hensyn til resten af befolkningens privatlivsbeskyttelse.

Hvis den tekniske løsning er god nok, er et centralt register sådan set i orden, mener Forbrugerrådet.

Men ifølge Anette Høyrup er et af problemerne, at risikoen for misbrug af registeret stiger i takt med antallet af følsomme oplysninger, der findes i databasen.

Derfor får især beværtningernes mulighed for selv at notere oplysninger om gæsterne tommelfingeren nedad af Forbrugerrådet.

"Det kan jo være nogle meget personfølsomme oplysninger, der ligger, hvis man har et karantæneforbud. Det er typisk noget strafbart eller noget meget følsomt som alkoholproblemer. Derfor er det meget uhyggeligt, hvis man bare knalder det ind i et register," siger Anette Høyrup.

Læs også om erhvervslivets syn på sagen her

Øget registrering øger risiko for misbrug

Læs også: Forslag: Natklubber må registrere dine fingeraftryk.

Det er ikke kun Forbrugerrådet, som er bekymret for registreringen af alle restaurationsgæster i nattelivet ved hjælp af fotos og fingeraftryk.

Hos Institut for Menneskerettigheder er man også skeptisk over muligheden for at registrere restaurationsgæsterne, fremgår det af et høringssvar fra organisationen. Derfor vender instituttet også tommelfingeren nedad til ideen om et centralt register.

"Når man registrerer fingeraftryk, så er det personfølsomme oplysninger. Og det er et ret omfattende register, som bliver lavet, som mange forskellige må forventes at få adgang til. Derfor mener vi, at nødvendigheden i højere grad skal legitimeres og begrundes i forhold til de løsninger, som allerede eksisterer i dag," siger Rikke Frank Jørgensen, som er seniorrådgiver hos Institut for Menneskerettigheder.

Teknologi udnyttes til overvågning

Hun peger på, at de enkelte restaurationer allerede i dag må have deres eget lille register kørende med udspring i den såkaldte Craizy Daisy-sag, som Datatilsynet sagde god for.

"Nu vil man så lave et centralt register, hvor rigtig, rigtig mange mennesker så vil få adgang til at slå op. Og hver gang, man har et centralt register, er der øget risiko for, at der sker misbrug," siger hun.

"Det er endnu et eksempel på, at man udnytter teknologien til at øge registreringen af den enkelte. Vi skal ikke bare gøre det, fordi man kan, men fordi det virkelig tjener det formål, det skal tjene."

Læs også om erhvervslivets syn på sagen

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

KMD A/S

BI Enterprise Architect

Midtjylland

Dansk Fundamental Metrologi A/S

IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse