Forbrugerrådet tror på fair fiber-kamp

Bredbåndsmarkedet har aldrig været mere konkurrencepræget end i dag. Så længe reguleringen følger med, frygter Forbrugerrådet ikke et fibermonopol.

Artikel top billede

Foto: MidtVest Bredbånd

Fiber-fokus: Det ser godt ud med konkurrencen på bredbåndsområdet, lyder det fra Forbrugerrådet. Også på fiberdelen.

Forbrugerrådets telepolitiske medarbejder Martin Salamon frygter ikke et kommende monopol på fiberområdet i Danmark, som flere it-interesseorganisationer ellers har givet udtryk for.

Faktisk har situationen ikke været bedre i mange år, forklarer Martin Salamon.

"Elselskaberne har tvunget alle andre op i gear," siger han og peger på, at TDC nu tilbyder kobberforbindelser med høje hastigheder til lave priser.

Dertil kommer, at der i dag er flere aktører både på infrastruktur-siden og tjenestesiden.

"Det er begge dele gode betingelser for konkurrence," siger han.

Den telepolitiske medarbejder glæder sig samtidig over effekten af elselskabernes milliardsatsning på fiberudbredelse, der ud over at presse de øvrige aktører, får gravet en helt nødvendig it-infrastruktur ned til forbrugerne i Danmark.

Vågen regulering

Hos Forbrugerrådet er den største bekymring ikke, at elselskaberne skal få et monopollignende marked, men derimod at udbygningen af fibernettet stoppes i lokale områder, fordi en af de andre udbydere med eget net køber fibernettet.

Derfor understreger rådet også, at politikere og myndigheder skal holde øje med området.

"Den model, vi har i Danmark, kræver en vågen reguleringsmyndighed, og at lovgivningen hele tiden tilpasses," siger Martin Salomon.

Fiber-kapløbet er for alvor skudt i gang, efter det er kommet frem, at TDC i flere år har oprustet i det stille. Faktisk har TDC i dag 200.000 hjem, som selskabet nemt kan koble til fiber.

Samtidig har TDC luftet interesse i Dongs fibernet i Nordsjælland.

På den anden front har Dansk Energi netop offentliggjort tal, der viser en eksplosion i antallet af husstande med fiberadgang.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job