Følsom rapport om mystiske logningsdata forsinket

En rapport fra Justitsministeriet om "mystiske" og "ulovlige" logningsdata, som er blevet udleveret til politiet længe efter de burde være slettet, er stærkt forsinket.

Artikel top billede

For 16 uger siden bad Datatilsynet Justitsministeriet forklare, hvad der er op og ned i sagen om teleselskabernes udlevering af logningsdata til politiet længe efter at oplysningerne om borgere og virksomheders tele-, surf- og mailtrafik burde være slettet.

Men selvom fristen for svaret var fem uger, har Justitsministeriet stadig ikke afleveret en redegørelse til Datatilsynet.

"De har ikke svaret endnu, og jeg ved, vi har givet dem fristforlængelse," siger Lena Andersen, som er kontorchef hos Datatilsynet.

Ifølge Lena Andersen ser det dog ud til, at Justitsministeriet har et svar på trapperne i sagen om teleselskabernes udlevering af gamle logningsdata til politiet.

"Vi har fået at vide af Justitsministeriet, at vi kan forvente et svar i enten denne uge eller næste uge," siger Lena Andersen, der forklarer, at det ikke er usædvanligt, at myndigheder og virksomheder får udsættelse på svarfrister hos tilsynet.

Krævede ekstra postgang

Hos Justitsministeriet bekræfter souschef hos på politikontoret, Johan Legarth, at et svar til Datatilsynet nu er på trapperne.

"De er meget tæt på at være på vej ud af døren. Det er et spørgsmål om ganske få dage, så går det ud herfra," siger Johan Legarth.

Ifølge souschefen er forklaringen på den mere end tre gange så lange svartid, at det var nødvendigt at spørge politiet til sagen i flere omgange.

"I første omgang indhentede vi nogle oplysninger fra Rigspolitiet. Og da vi fik dem herind, gav det anledning til at spørge politikredsene om noget yderligere," siger Johan Legarth.

Sagen handler om en afrapportering fra Justitsministeriet til Europa-Kommissionen om Danmarks brug af overvågningsdata indsamlet som følge af lognings-direktivets danske implementering, den omdiskuterede logningsbekendtgørelse.

Må højst gemmes et år

Ifølge rapporten til EU har politi og efterretningsmyndigheder i 37 tilfælde efterspurgt og fået udleveret mere end et år gamle data om danske borgere, virksomheder eller myndigheder.

Logningsbekendtgørelsen betyder, at informationer om danske borgere, virksomheder og myndigheders tele-, internet- og mailtrafik siden 15. september 2007 skal gemmes af danske tele- og internetselskaber i et år. Herefter skal de slettes. Længere må danske tele- og internetudbydere ikke gemme logningsdata om danske surf- og televaner.

Det slog daværende justitsminister Lene Espersen (K) i 2007 fast i et ministersvar på et paragraf 20-spørgsmål fra Enhedslistens retspolitiske ordfører, Line Barfod.

"Mystisk", "ulovligt" og "kritisabelt"

Imidlertid viser afrapporteringen fra Justitsministeriet til politiet noget andet. Og det fik hurtigt en såkaldt egendriftssag i gang hos Datatilsynet, som kaldte afrapporteringen "mystisk", mens eksperter i persondatabeskyttelse og overvågning kaldte teleselskabernes opbevaring og udlevering af gamle logningsdata "kritisabelt" og "ulovligt".

Det var især problematikkerne omkring retssikkerhed og privatlivsbeskyttelse, som bekymrede organisationer som Institut for Menneskerettigheder og Dansk Privacy Netværk.

Samtidig viste det sig, at Politiet generelt kan få udleveret og benytte data til efterforskning, selv om disse skulle være fremkommet ulovligt.

To bunker med samme data

Umiddelbart havde teleselskabernes interesseorganisation, Telekommunikationsindustrien, ikke nogen forklaring på udleveringerne af de gamle logningsdata til politiet, men efter halvanden uge kom det frem, at teleselskaberne sideløbende med registreringen af logningsdata gemmer stort set identiske oplysninger om borgere og virksomheders kommunikation i fem år, som følge af bogføringsloven.

Men det skete først efter, at også Folketingets retsudvalg gik ind i spørgsmålet, som Datatilsynet altså nu endelig kan forvente at få svar på fra Justitsministeriet.

Event: Cyber Security Festival 2026

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.700 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 70 talere og møde mere end 50 leverandører over to dage.

18 & 19 november 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

Iver Jakobsen

Comsystem A/S

Den danske eID-virksomhed Idura har pr. 1. april 2026 ansat Kari Lehtimäki som Country Manager. Han skal især beskæftige sig med at styrke kendskabet til Iduras løsninger i Finland samt fremme samarbejdet med økosystemet omkring det finske Trust Network. Han kommer fra en stilling som Salgschef hos Telia Finland. Han er uddannet uddannet civilingeniør (M.Sc. Tech.) og medbringer ledelse, markedsindsigt og praktisk erfaring. Han har tidligere beskæftiget sig med salg og forretningsudvikling inden for Telias trust services-forretning. Nyt job

Kari Lehtimäki

Den danske eID-virksomhed Idura

Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job