Det går stærkt med at miste kunder, når teknikken driller på web-sitet. llustration: Need for Speed

Netkunder: Væk på 10 sekunder

Online-butikkerne skal tage sig sammen. Loader deres web-side ikke straks, stryger kunderne af sted igen inden der er gået 10 sekunder.

Det kan kun gå for langsomt med at få vist hjemmesiden, hvis man er en online-butik, for kunderne har uendelig lidt tålmodighed, hvis teknikken driller.

Cirka en tredjedel af forbrugerne i de nordiske lande giver kun en hjemmeside 10 sekunder til at svare, før de er væk igen.

Efter 20 sekunder mister næsten to tredjedele tålmodigheden og fortsætter til andre sider.

Når der er gået et helt minut uden at siden virker, skal web-shoppen ikke regne med at have nogen potentielle kunder tilbage - måske bortset fra dem, der faldet i søvn foran skærmen.

De utålmodige web-kunders adfærd er blevet analyseret i en undersøgelse foretaget af softwarevirksomheden CA. Undersøgelsen er lavet blandt 4.000 mennesker i de nordiske lande, hvor stort set alle (94 procent) bruger internettet til videnindsamling, og mere 71 procent shopper online.

Ridser i omdømmet
CA mener, at undersøgelsen kan ses som advarsel for de virksomheder, der markedsfører deres produkter på internettet.

"Selv korte forsinkelser på en hjemmeside har skadelig indvirkning på virksomhederne. De mister omsætning og får ridser i omdømmet. Kommercielle hjemmesider bør have et klart overblik over kundernes oplevelse på nettet," siger direktør Ole F. Andersen fra CA.

Men det er ikke nogen enkel sag for en web-butik at skaffe det overblik, og kunderne gider i hvert fald ikke hjælpe til.

Undersøgelsen viser nemlig, at virksomheder ikke skal satse på feedback fra brugerne. Kun en ud af 10 gider bruge tid på at rapportere et problem tilbage til virksomheden.

"De fleste virksomheder ved slet ikke, hvordan kunderne oplever tilgængeligheden af de tjenester, der tilbydes på nettet. Derfor reagerer de først, hvis en kunde ringer og beklager sig. Og det er alt for sent, når undersøgelsen viser, at kun de færreste ulejliger sig med at gøre det," siger Ole F. Andersen.

Gælder også for banker
Hos it-servicevirksomheden JN data, der driver it-installationerne for Jyske Bank og Nykredit, kender man udmærket problemstillingen med de utålmodige kunder.

"Som forbrugere er vi meget kritiske på nettet. Hvis jeg skal købe en rejse til efterårsferien, så er jeg også væk på 10 sekunder, hvis en hjemmeside ikke svarer. Selv om man ikke taber en kunde på 10 sekunders ventetid i netbanken, så betragter vi det som ekstremt kritisk," siger administrerende direktør Erling Jensen fra JN Data.

Hans budskab er, at det simpelthen bare skal fungere, også for bankerne.

"Kunderne lægger stadig større dele af deres bankforretninger via nettet. Simple transaktioner som betalinger, kontooverførsler, men også handel med værdipapirer og valuta, budgetlægning og låneomlægning foregår ofte med udgangspunkt i netbanken," siger han.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud 2018 - outsourcing eller on premise?

Cloud handler ikke længere om billige servere eller storage. Det handler om at ruste sig til at kunne gøre idéer til digital innovation til virkelighed. På denne konference kan du blive klogere på, hvordan man kan satse strategisk på cloud-modellen. Mød eksperter, leverandører og andre cloud-brugere og bliv inspireret til nye satsninger i din egen virksomhed.

20. september 2018 | Læs mere


The New World of Data

Få styr på de nye muligheder og de nyeste tendenser inden for næste generations IT-infrastruktur. Bliv inspireret af de ledende teknologiaktører og hør hvordan TopDanmark og Rambøll har draget fordel af de nye muligheder både i relation til de tekniske og økonomiske aspekter samt en optimeret brugeroplevelse.

25. september 2018 | Læs mere


Kunstig intelligens: Bring din virksomhed ind i fremtiden

På denne konference ser vi nærmere på gode, bæredygtige business cases med kunstig intelligens. Vi zoomer ind på de konkrete teknologier, og eksperterne giver dig gode råd til, hvordan man kan arbejde innovativt og agilt med kunstig intelligens-løsninger.

26. september 2018 | Læs mere






Premium
Dansk it-iværksætter advarer mod business angels: "De er direkte toxic for det danske startup-miljø"
Masser af investorer med for mange penge og alt for meget fritid er villige til at investere i danske startups som del af et personligt selvrealiserings-projekt. Men pas på, de er gift for det danske startup-miljø, advarer en dansk iværksætter.
Computerworld
Her er de tre nye iPhones: Apple har netop præsenteret to frække topmodeller samt en helt ny "folketelefon"
Apple har netop løftet sløret for tre nye iPhones. Den ene af dem er måske det tætteste Apple kommer på en folketelefon
CIO
Machine learning og kunstig intelligens med Jesper Steen Møller "Der er rigtigt meget teknik som for nogen ser nærmest magisk ud"
Tech fra Toppen: Hvornår det giver mening at bruge machine learning - og hvordan du kommer bedst muligt i gang? Få svaret i den seneste udgave af Computerworlds podcast "Tech fra toppen" med datalog Jesper Steen Møller.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.