Alle taber på komplekse licensregler

Software-virksomhedernes meget komplekse licens-politikker er en ulempe for både kunder, partnere og virksomheden selv, mener IDC.

Artikel top billede

Tegning: Lene Sekjær (Foto: Lene Sekjær)

Hele verden bruger programmer fra Microsoft. Derfor er Microsoft verdens største software-virksomhed, for det koster som bekendt penge at bruge programmerne, og pengene tilflyder Microsoft via licenser.

Til at styre betalingen er der brug for en licens-politik, og Microsoft har ofte fået skyld for at have en overordentlig kompleks en af slagsen. Faktisk så kompleks, at den er svær at gennemskue for både kunder og virksomheden selv.

Det beretter analytikeren Amy Mizoras Konary, som er research-direktør for licenser og prissætning af software i analysehuset IDC.

Hun har gennem 10 år fulgt blandt andet Microsofts programmer tæt, men har alligevel stadig svært ved hitte rede i Microsofts licens-regler.

"Det er vanskeligt at navigere i Microsofts programmer, og kompleksiteten af deres licensregler er et problem for Microsoft," siger hun.

Software-kæmpen er dog ikke alene om at have det problem, påpeger hun. De fleste store software-virksomheder har gennem årene udviklet sig på samme måde som Microsoft, hvilket har resulteret i myriader af applikationer og produktspecifikke tilretninger.

"Der er ganske vist taget visse initiativer til at strømline tingene og udfase forældede programmer, men af hensyn til kunderne er det en proces, der tager meget lang tid, i visse tilfælde flere år," siger Amy Konary.

Drives mod pirat-software

Amy Konary mener, at den voldsomme kompleksitet inden for software-licenser, er en lose-lose-situation.

"Kynisk betragtet kan de svært gennemskuelige licensregler opfattes som forhandlerens måde at tjene flere penge på. Men i virkeligheden kommer de selv til at betale for kompleksiteten på en lang række andre områder," siger hun.

For det første koster det tid og penge, når for eksempel Microsoft skal hjælpe kunder og partnere med at finde de rette licenser og sikre, at de er klædt ordentligt på.

Når det så er gjort, kan kunden sidde tilbage med en negativ opfattelse af tingenes tilstand, når der er brugt så meget tid på arbejdet med software-licenser, endnu inden man er kommet i gang med at bruge programmet.

Og alligevel risikerer man som kunde - på trods af alt arbejdet - at rende ind i situationer, hvor man alligevel betaler for lidt eller for meget i licens.

Endelig kan de komplekse licensregler tvinge kunderne til at handle hos andre software-leverandører, med knap så besværlige licensregler. For slet ikke at tale om, at det bliver lettere at falde for fristelsen til at bruge pirat-software.

Simpel og fleksibel på samme tid?

Men det er ikke let at forsimple licensreglerne, mener IDC-analytikeren.

"Hvis betalingsmodellerne bliver for simple, kan det give konkurrencemæssigt bagslag. I dag handler det meget om virtualisering, cloud computing, SaaS og managed services, og det stiller krav til et meget fleksibelt licens-system," siger hun.

Og her ligger en stor udfordring: Hvordan gør man licenserne mere simple samtidig med, at de skal være mere fleksible?

"Vi taler pay-per-use, abonnementsmodeller og forbrugsafregning, og det stikker af mod kravet om fleksibilitet."

Kom med en standard

Det er afgørende, at kunderne skal have lettere ved selv at holde styr på, hvilke licenser de har. Mange forhandlere tilbyder da også licensstyringsværktøjer til det formål.

"Men IDC mener, at software-forhandlerne bør blive bedre til at hjælpe deres kunder med licensstyring. Det vil gavne i forbindelse med fremtidige indkøb, og hjælpe med til at undgå at købe for mange licenser," siger Amy Konary.

En anden udfordring i den sammenhæng er, at virksomhederne som regel bruger software fra flere forskellige leverandører, der hverken deler licens-politik eller licensstyringsværktøj.

IDC-analytikeren erkender, at det nok er for meget at håbe på, at der ligefrem kommer en standard på dette område, selvom det i høj grad ville være ønskeligt for kunderne.

"Vi forventer, at styringsteknologierne på længere sigt vil bidrage til at lette håndteringen af software og licenser, men vi ser, at styring af kontrakterne vil være komplekse længe endnu," siger Amy Konary.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job