Kan HP redde verden ud af krisen? Få et bud her

Reportage: Tag med til softwarekonference og hør hvordan HP vil gøre it-branchen mere innovativ, og find ud af hvorfor KMD har valgt at købe software fra HP og skrotte løsninger fra blandt andre IBM.

Artikel top billede

HP har købt sig til en sjetteplads på listen over verdens største softwarefirmaer. Og selvom vicedirektøren for HP's softwareforretning i EMEA, Steen Lomholt-Thomsen, erkender, at HP ikke er tilfreds med denne placering, vil han ikke løfte sløret for virksomhedens kommende opkøbsplaner. Foto: Kenneth Hansen

I december måned kort før jul fejrede HP's softwaredivision sig selv og sine partnere med en tredages konference i den nordtyske by Hamborg.

Badet i røg og projektørlys kunne vicedirektøren i HP's softwarebutik, danske Steen Lomholt-Thomsen, fortælle både presse og over 3.000 fremmødte HP-partnere, at vi lever i en tid med et usikkert økonomisk klima, og at HP kan hjælpe os igennem stormen. Ved hjælp af software.

HP vil gerne sælge software, der kan vende virksomheders ressourcefordeling, så kun 30 procent bruges på at holde maskineriet kørende, mens hele 70 procent af virksomhedens ressourcer vil kunne dedikeres til innovation.

Det ville de også gerne sidste år. Og den gang var budskabet ligesom nu, at det er ved hjælp af innovation, at hele den vestlige del af verden skal komme helskinnet igennem den recession, vi står midt i.

Det er åbenbart ikke så lidt man kan udrette, hvis bare man kører den rigtige software.

KMD bider på krogen

Danske KMD, som var blandt de 3000 deltagere ved konferencen, er en af de virksomheder, der har bidt på krogen og har investeret i software, der kan frigøre ressourcer, understøtte kundefokus, sikre optimale betingelser og give økonomiske fordele.

Og som kan sikre, øge og skærpe kvaliteten af både drift, løsninger og services. Men hvad betyder det egentlig alt sammen?

Ved et opdækket bord i umiddelbar nærhed af en af de mange frokostbuffeter og med fisketerrin i mundvigen spurgte Computerworlds udsendte afdelingschefen for Teknik og Drift i KMD, Tyge Krarup, om, hvad det lige præcis er, virksomheden kan nu, hvor HP leverer softwaren, som de ikke kunne tidligere.

"Det jeg ser, vi kan gøre nu, det er, at vi kan binde tingene sammen fra de krav, der bliver stillet til udviklingen. Når der er nogle krav til udvikling af en it-løsning, så er det vigtigt, at få gjort tingene rigtigt så tidligt som muligt," siger Tyge Krarup.

Bedre kvalitetstests

Han forklarer, at KMD ved hjælp af det nye software, langt lettere kan kvalitetsteste en løsning ud fra nogle på forhånd definerede krav.

"Det, der er spændende nu, er at de test- og kravscenarier fra eksempelvis vore quality-center, dem kan vi nu føre med over i performancecentret, så der ikke er det store gab mellem udviklingsprocessen og driftsprocessen," siger Tyge Krarup.

Den type software som KMD har købt kaldes over en bred kam for business technology optimization software. Da business technology optimization er meget langt og irriterende at sige og skrive, bliver det oftest bare forkortet BTO.

Stærk markedsposition

Det er ikke kun HP, der udvikler BTO-software, men efter at teknologi-kæmpen har været på storindkøb af softwarefirmaer, og blandt andet har købt Mercury, der i sin tid 'opfandt' begrebet, står HP som en meget stærk spiller på området for BTO.

Det fortæller administrerende direktør Peter Suhr fra Gartner i Danmark.

"HP har gode forudsætninger for at arbejde med optimering af forretningsteknologi. Særligt efter opkøbet af Mercury, som var en af de største producenter inden for testmiljøer," siger Peter Suhr.

Han påpeger dog også, at de fleste andre store leverandører, vil kunne tilbyde lignende værktøjer til at optimere den teknologi, de har solgt.

"Hvis de leverer servere, infrastruktur og komponenter, både som produkter og services, så vil der ikke være nogen, der ikke på samme måde kan hjælpe med optimering af teknologien. Det handler i bund og grund om at optimere anvendelsen af teknologierne i forhold til kundens situation," siger Peter Suhr.

HP mest moden

Tyge Krarup fortæller da også, at KMD har budt flere andre leverandører op til dans, men valget faldt på HP af flere årsager. Dels på grund af et krav om at KMD's software skal kunne håndtere både SAP og .Net, men ifølge Tyge Krarup har også brugervenlighed været et vigtigt kriterium.

Desuden er det hans indtryk, at andre leverandører på nuværende tidspunkt ikke er helt så modne inden for samme område.

"Der er mange, der stadig har meget fokus på basisinfrastruktur og ikke er så modne i forhold til at kigge på forretningen, der ligger ovenpå udstyret," siger Tyge Krarup.

Selvom han ikke må oplyse, hvor meget den treårige softwareaftale med HP er værd, vil han ikke afvise, at der er tale om et tocifret millionbeløb.

Tyge Krarup kan heller ikke garantere, at den nye software-installation vil forhindre alle fremtidige problemer med KMD's systemer såsom dem, de oplevede under kommunalvalget, eller som inden jul, hvor en fejl i KMDs backup-system resulterede i 9.000 mistede dokumenter i Høje-Taastrup Kommune.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil