Artikel top billede

Frankrig vil lægge skat på online-reklamer

En rapport bestilt af den franske kulturminister Frédéric Mitterand opfordrer til at indføre beskatning på online-reklamer som dem, der bliver distribueret af Google.

Computerworld News Service: Den franske regering overvejer at indføre skat på online-reklamer. Pengene skal bruges til at kompensere skaberne af kunstværker og andre værker, som står til at tabe til pirateri på nettet.

Skatten vil udgøre en lille procentdel af omsætningen fra de online-reklamer, der bliver vist til de franske internet-brugere, og den vil skulle baseres på en gensidig tillid, hvor netværksoperatører som for eksempel Google, AOL eller Yahoo selv vil skulle oplyse, hvor mange penge de tjener.

En sådan skat vil kunne rejse godt 75 millioner kroner om året til kunstnerne, anslår forfatterne til rapporten, der har fået navnet Creation et Internet.

Forfatterne anerkender, at Frankrig aldrig alene vil kunne indføre en sådan skat, og de bemærker, at den ideelle situation vil være, at regeringen opfordrer andre europæiske lande, hvor kunstnerne står overfor lignende udfordringer, til at indføre en lignende beskatning.

Rapporten er skrevet af Patrick Zelnik, Guillaume Cerutti og Jacques Toubon. Patrick Zelnik er leder af Impala, der er et uafhængigt netværk af pladeselskaber, Guillaume Cerutti er tidligere formand for den franske forbrugerstyrelse og Jacques Toubon er tidligere kultur- og justitsminister og desuden kendt for sin støtte til den lov, der bestemte, at der skulle tales fransk i franske reklamer.

Frédéric Mitterrand har bedt de tre om at finde ud af, hvorvidt udbuddet af musik, film, bøger og andre kulturelle produkter, der bliver tilbudt til legal download, er attraktivt og realistisk prissat, og om hvorvidt skaberne af sådanne produkter også modtager en ordentlig portion af den omsætning, produkterne skaber.

Nu, hvor en stor mængde online-indhold bliver tilbudt gratis til forbrugerne med udgangspunkt i reklame-indtægter, er det uundgåeligt, at forfatterne ville rette deres opmærksomhed mod de tjenester, der bruges til at sælge og levere reklamerne med; og her kommer Google ind i billedet som den første.

I rapporten opfordrer forfatterne desuden den franske konkurrencestyrelse ('Authorité de la Concurrence') til at undersøge, hvorvidt Google reelt har monopol på søgemaskine- og søge-reklametjenester i Frankrig, og hvorvidt online-mediernes problemer har sammenhæng med Googles forretningsmetoder.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere