Artikel top billede

Tegning: Lene Sekjær

Google rydder ud i annoncørerne

Google har taget initiativ til at få sparket de annoncører ud, der benytter falske og ondsindede reklamer.

Computerworld News Service: Google har taget en mere aggressiv taktik i brug og vil gøre det sværere for de uønskede annoncører at snige sig tilbage ind i AdWords-systemet.

Den nye, mere stringente 'oprydnings'-proces begyndte i oktober, i forbindelse med implementeringen af en ny teknologi, der gør det muligt for Google ikke bare at black-liste de ondsindede annoncørers domæner men også at sørge for, at de for evigt er bandlyste fra at skabe konti ved AdWords.

"Vi vil sikre, at oplevelsen for slutbrugeren er positiv, og at oplevelsen ved at benytte reklamernes informationer desuden er af høj kvalitet, relevant og sikker," skriver Googles talskvinde Deanna Yick i en e-mail.

"Gennem årene har vi brugt en række forskellige metoder til at bekæmpe reklamer, der giver anledning til en dårlig brugeroplevelse eller leder brugerne over på farlige hjemmesider. Vi evaluerer og forbedrer hele tiden vores kvalitetssystemer, og i dag gør vi endda endnu mere for at beskytte brugerne, da vi er blevet mere strikse i vores forhold til de ansvarlige annoncører," tilføjer hun.

Blandt de bandlyste annoncører findes dem, der kræver penge for tilsyneladende gratis software, der tilbyder bliv-rig-i-en-fart svindel eller dem, der lokker private informationer ud af besøgende til gengæld for gratis produkter.

"Vi bruger både algoritmer og manuelle processer til at måle sidekvalitet og identificere svindel, ligesom vi lytter til og reagerer på brugernes klager," siger hun.

Deanna Yick kunne ikke hverken be- eller afkræfte en undersøgelse fra reklame-tjeneste-udbyderen AdGooroo, hvori der står, at Google i starten af december gav 5,3 procent af AdWords-annoncørerne - mere end 30.000 i alt - sparket. Hun sagde i stedet, at 'svigagtige' annoncører udgør en lille minoritet blandt alle AdWords annoncører.

Ifølge AdGooroo faldt antallet af foreslåede reklamer per nøgleord "pludseligt og stejlt" med 10 procent i sidste måned, fra 5,48 reklamer per nøgleord til 4,97.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere