Artikel top billede

Den tidligere svenske udviklingsminister, Carin Jämtin, mener, at Stockholm var blevet Skandinaviens kreative hovedstad. Foto: Ming Ou Lü

Sverige: Stockholm er Nordens spilmekka

Den svenske spilindustri er i fuld gang med at sikre sig et solidt forspring foran kriseramte Danmark.

Kampen om de klogeste hoveder i Skandinavien er gået i gang, og indtil videre fører Sverige over Danmark i den hårdt ramte spilindustri.

Stockholm satte i slutningen af januar scenen for en spilmesse, arrangeret af Paradox Interactive, Stockholm byråd og den svenske computerspilsforening, Dataspelsbranchen.

Den tidligere svenske udviklingsminister, Carin Jämtin, var politisk trækplaster.

"Stockholm burde nok være kendt som Skandinaviens kreative hovedstad. København er efterhånden gemt væk i det kapløb," sagde Carin Jämtin ved messen.

"Vi har to industrielle samlingspunkter i Stockholm. Et med traditionelle kreative fag og et andet med it- og teknologivirksomheder som Ericsson. Vi har i flere år diskuteret, hvordan vi samler disse to industrier for at være blandt de førende kreative byer i verden, og det ser ud til at have lykkes," sagde Carin Jämtin.

Sverige er bare større

Og noget tyder på, at svenskerne simpelthen er bedre til at producere computerspil end Danmark.

Ifølge Dataspelsbranchen omsatte svenske spilfirmaer for over 835 millioner kroner i 2008. Samtidig var der ansat over 1.350 mennesker i branchen.

Der er ingen tilsvarende tal fra den danske spilbrancheorganisation, Producentforeningen, men Maz Spork, tidligere spilbrancheforsker på DTU, mener i en MBA-afhandling, at den danske spilbranche beskæftiger omkring 500 mennesker, der samlet set omsætter for 250 millioner kroner om året.

Alene i Stockholm er der over 40 spilfirmaer, herunder større navne som DICE, Avalanche, Jadestone og Paradox Interactive, der i 2009 kom med internationale udgivelser som Battlefield 1943 og Hearts of Iron 3. I alt er der omkring 100 spilfirmaer i Sverige, hvor DICE er den absolut største med 240 ansatte og en omsætning på 235 millioner kroner.

Samtidig er der en gejst og ambition om at nå op til stjernerne i den svenske spilbranche.

"Vi ser os selv som konkurrenter til Blizzard (et af verdens største spilfirmaer, red.). Forbrugeren har begrænset tid at bruge, og især onlinespil er det sted, hvor forbrugerne bruger rigtigt meget tid," forklarer Frederik Wester, administrerende direktør i Paradox Interactive.

I hele Danmark er der blot omkring 50 spilfirmaer fordelt over hele landet.

Ikke alt er godt i Sverige

Men det er dog ikke alt, der går godt i Sverige. Sidste år gik Sveriges næststørste spilfirma, Grin, konkurs, og krisen er endnu ikke ovre for spilbranchen, mener Frederik Wester.

"Jeg tror bestemt, at vi kommer til at se nogle flere konkurser i spilbranchen. Vi har overstået første halvdel af krisen, anden halvdel venter forude," siger Frederik Wester.

Paradox Interactive satser dog på at blive vinderne af krisen. Og hvis man skal tro regnskabstallene for selskabet, ser det ganske fornuftigt ud for spilfirmaet, der primært producerer strategispil som Europa Universalis, Hearts of Iron og Victoria.

I 2008 omsatte selskabet for over 32 millioner kroner, hvilket kastede et overskud på 1,7 millioner kroner før skat af sig. Frederik Wester fortæller, at omsætningen i 2009 kommer til at ligge over 43 millioner kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere