Telia meldt til politiet på grund af iPhone-reklame

En reklamekampagne for iPhone havde forkerte og mangelfulde oplysninger, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

Artikel top billede

Foto: Torben Klint.

Teleselskaber skal i reklamer for mobiltelefoner oplyse den samlede minimumspris, som forbrugeren skal betale for at blive kunde hos et selskab.

Sker det ikke, er det et brud på markedsføringsloven.

Og det var netop sagen i en iPhone-reklame fra Telia, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse i dag.

"Telia gav forkerte og mangelfulde oplysninger om den samlede pris på en iPhone i en række annoncer i foråret 2009. Forbrugerombudsmanden har derfor valgt at politianmelde selskabet," skriver Forbrugerombudsmanden.

Det drejer sig om en kampagne, som Telia kørte i en række aviser i april sidste år. Og hos Telia erkender juridisk direktør Jens Ottosen-Støtt, at der blev begået en fejl.

"Vi lavede en fejl i foråret 2009, og vi opdagede, at der simpelthen var manglende kontrol fra vores side. Vi opdagede det og fik rettet det, men skaden var jo sket. Så vi er ikke uenige i Forbrugerombudsmandens vurdering af, at det var forkert," siger Jens Ottosen-Støtt til Computerworld.

Brud på to paragraffer

I Danmark kan teleselskaber i dag kun binde kunder til et abonnement i seks måneder.

Hvis kunderne dog vælger at købe telefonen på afbetaling hos teleselskabet ved siden af, så er der reelt set et længere forhold mellem kunde og teleselskab.

I de pågældende annoncer skulle forbrugeren netop købe telefonen via en afbetalingsordning hos teleselskabet.

Det var dette forhold, som prisen i annoncen ikke havde taget med, mener Forbrugerombudsmanden.

"I annoncerne var den samlede mindsteudgift forbundet med at købe telefonen beregnet forkert, idet der ikke var taget højde for afdragene de sidste seks måneder af aftalens løbetid, hvor forbrugeren ikke var forpligtet til at have abonnement hos Telia, men forsat skulle afdrage på telefonen," skriver Forbrugerombudsmanden, der ser dette som et brud på markedsføringslovens §3.

Desuden anfører Forbrugerombudsmanden, at selskabet ikke oplyser en kontantpris for telefonen.

"Når der annonceres med køb af mobiltelefoner på kredit, skal kontantprisen, som telefonen ville kunne købes kontant for, imidlertid altid oplyses," hedder det i meddelelsen.

Ovenstående er ifølge Forbrugerombudsmanden et brud på markedsføringslovens §14. Du kan læse hele meddelelsen fra Forbrugerombudsmanden her.

Sidste år meldte Forbrugerombudsmanden også flere andre teleselskaber til politiet. Det ramte blandt andet otte bredbåndsselskaber, ligesom mobiloperatøren 3 også blev anklaget.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef til Cyberdivisionens Infrastruktursystemer i Hvidovre

Københavnsområdet

Rambøll Management Consulting

Senior Software Engineer

Midtjylland

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cloud

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S