Artikel top billede

Foto: Torben Klint.

Telia meldt til politiet på grund af iPhone-reklame

En reklamekampagne for iPhone havde forkerte og mangelfulde oplysninger, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

Teleselskaber skal i reklamer for mobiltelefoner oplyse den samlede minimumspris, som forbrugeren skal betale for at blive kunde hos et selskab.

Sker det ikke, er det et brud på markedsføringsloven.

Og det var netop sagen i en iPhone-reklame fra Telia, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse i dag.

"Telia gav forkerte og mangelfulde oplysninger om den samlede pris på en iPhone i en række annoncer i foråret 2009. Forbrugerombudsmanden har derfor valgt at politianmelde selskabet," skriver Forbrugerombudsmanden.

Det drejer sig om en kampagne, som Telia kørte i en række aviser i april sidste år. Og hos Telia erkender juridisk direktør Jens Ottosen-Støtt, at der blev begået en fejl.

"Vi lavede en fejl i foråret 2009, og vi opdagede, at der simpelthen var manglende kontrol fra vores side. Vi opdagede det og fik rettet det, men skaden var jo sket. Så vi er ikke uenige i Forbrugerombudsmandens vurdering af, at det var forkert," siger Jens Ottosen-Støtt til Computerworld.

Brud på to paragraffer

I Danmark kan teleselskaber i dag kun binde kunder til et abonnement i seks måneder.

Hvis kunderne dog vælger at købe telefonen på afbetaling hos teleselskabet ved siden af, så er der reelt set et længere forhold mellem kunde og teleselskab.

I de pågældende annoncer skulle forbrugeren netop købe telefonen via en afbetalingsordning hos teleselskabet.

Det var dette forhold, som prisen i annoncen ikke havde taget med, mener Forbrugerombudsmanden.

"I annoncerne var den samlede mindsteudgift forbundet med at købe telefonen beregnet forkert, idet der ikke var taget højde for afdragene de sidste seks måneder af aftalens løbetid, hvor forbrugeren ikke var forpligtet til at have abonnement hos Telia, men forsat skulle afdrage på telefonen," skriver Forbrugerombudsmanden, der ser dette som et brud på markedsføringslovens §3.

Desuden anfører Forbrugerombudsmanden, at selskabet ikke oplyser en kontantpris for telefonen.

"Når der annonceres med køb af mobiltelefoner på kredit, skal kontantprisen, som telefonen ville kunne købes kontant for, imidlertid altid oplyses," hedder det i meddelelsen.

Ovenstående er ifølge Forbrugerombudsmanden et brud på markedsføringslovens §14. Du kan læse hele meddelelsen fra Forbrugerombudsmanden her.

Sidste år meldte Forbrugerombudsmanden også flere andre teleselskaber til politiet. Det ramte blandt andet otte bredbåndsselskaber, ligesom mobiloperatøren 3 også blev anklaget.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere