Mobil adgang til skyen vender sikkerheden på hovedet

Smarte telefoner, der anvendes til cloud-baserede tjenester, vil rykke it-sikkerheden i en helt ny retning. Og det kommer til at gå stærkt.

Adgang til cloud computing-tjenester via mobilen vil flytte it-kriminelles fokus fra computeren til mobiltelefonen. Sådan lyder det fra en dansk cloud- og sikkerhedsekspert.

"I gamle dage ville man sidde bag en firewall, men nu har man adgangen til de følsomme oplysninger i tasken eller i jakken," fortæller Carsten Jørgensen, der er sikkerhedsekspert i firmaet Devoteam.

Han mener, at sikkerheden på telefonen snart kommer til at påvirke sikkerheden i hele virksomhedens infratruktur.

"En sårbarhed i telefonen kan i fremtiden komme til at påvirke hele netværket," siger han.

Denne ændring i it-sikkerheden skyldes, at telefonen bliver mere og mere udbredt som administrationsværktøj samtidig med, at cloud-løsninger bliver mere populære.

Mobiltelefonerne kan eksempelvis benyttes som administrationsmodul til de cloud-løsninger, der bliver mere og mere populære i erhvervslivet.

Og udviklingen af mobilerne går hurtigt, vurderer en ekspert.

"Lidt firkantet kan man sige, at alle mobiltelefoner snart bliver til smartphones. De fyldes med funktioner," fortæller Anders Elbak, der er analytiker hos IDC.

"Og det vil være naturligt, at man anvender telefonerne til administration af netværket," siger han.

"Sådanne funktioner er allerede blevet anvendt i flere år. Nokia Communicator, der var en af de tidlige smartphones, blev blandt af mange anvendt til server-overvågning," fortæller han.

"Og der kommer flere it-folk, der vil bruge telefonerne til administration. Det vil være en helt naturlig udvikling," siger Anders Elbak.

Private i skyen
Samtidig gør de cloud baserede tjenester til private brugere mobilen langt mere attraktiv for kriminelle.

Fremtidens mobil vil nemlig ikke være forsynet med et flash-kort til opbevaring af informationer. Hukommelseskortet vil blive udskiftet med online opbevaring af data - direkte i skyen.

I takt med at sådanne tjenester bliver populære og tilgængelige, vil interesse for at få fat i informationerne, man gemmer på dem, også stige.

"Der udvikles et hav af applikationer til de mobile platforme, og det betyder, at de it-kriminelle kan ramme langt flere mobilbrugere med deres angreb, hvilket giver større mulighed for at få fingrene i data," fortæller Carsten Jørgensen.

"Det er præcis det samme princip, man kender fra pc-platformen. Det problem kommer mobil-producenterne snart til at stå overfor."

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Salg, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger inden for CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital Innovation Summit 2018: Inspiration, strategi og innovation til fremtidens digitale vindere

Evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation. Kom derfor på Digital Innovation Summit og hør hvordan danske virksomheder som Rambøll, A.P. Møller-Mærsk og DFDS arbejder med innovation.

27. februar 2018 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

28. februar 2018 | Læs mere


Gå hjem møde: GDPR - mobile enheder og medarbejderdata

25. maj 2018 skal det hele være på plads! Kom og hør hvordan I skal behandle persondata om medarbejdere under GDPR, og hvordan medarbejderne må behandle persondata under GDPR. Få derudover svar på, hvordan I håndterer udfordringen omkring de mange mobile enheder for at sikre compliance.

28. februar 2018 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
Hjalp virksomheder Atea med at klage over omstridt udbud i Region Sjælland? Forsvarer udpeger Ib Kunøe som fællesnævner
Der indløb klager fra flere it-selskaber, da Region Sjælland i 2015 udpegede 3A-it som vinder af et stort it-udbud foran næsen af Atea. Det pudsige er, at klagerne var næsten ens. Forsvarer i Atea-sagen peger på et interessant sammenfald - Ib Kunøe.
Computerworld
Fona-ejer skal betale million-beløb tilbage: Hævede 22 millioner kroner lige inden krak
Fona-ejeren Elkjøp Nordic trak uretmæssigt 22 millioner kroner ud af selskabet lige inden salget af den kendte kæde gik ned med flaget.
CIO
Her er tre vigtige spørgsmål, som du altid bør stille til sælgere af it-systemer
Klumme: Softwareudviklere elsker at hade sælgere, der generelt er lidt for glatte, lidt for smilende, lidt for hjertelige og også dygtige til at undvige eller parere, når man fagligt argumenterer for sine forbehold overfor det system, man lige har fået præsenteret og lynhurtigt har spottet ikke vil fungere.
Job & Karriere
Regeringen vil gøre it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren
Interview: Regeringen indfører obligatorisk undervisning i it i folkeskolen på alle klassetrin og præsenterer fredag ny plan. Ny forsøgsordning i op til 50 skoler skal bane vejen. “Visionen for planen er, at alle danske børn skal lære at kode,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA).
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.