Computerworld News Service: EU-Domstolen vender tommelfingeren op til Google i en sag, der handler om varemærker i online-annoncering.
Til gengæld vender EU-Domstolen tommelfingeren ned til den franske producent af en lang række luksusvarer, LVMH, der havde lagt sag an mod Google, fordi det amerikanske søgeselskab benytter LVMH's varemærker som keywords, der udløser annoncer.
LVMH står blandt andet bag mærkevarer som Moet & Chandon, Louis Vuitton og Christian Dior.
Domstolen konkluderer, at Google ikke har "krænket varemærke-lovgivning ved at tillade annoncører at købe keywords".
Det betyder med andre ord, at Google ikke er ansvarlig for eventuelle varemærke-krænkelser, der finder sted, når Google sælger annoncer, der er koblet op på bestemte varemærke-keywords til varemærke-ejerens konkurrenter.
Man skal være neutral
Sagen danner en vigtig precedens for online-annoncering, og sagens kerne er, at internet service providerne ser ud til fortsat stadig ikke at have ansvar for det indhold, der bliver distribueret på deres netværk.
EU-Domstolen, der er EU's højeste retsinstans, konkluderer, at denne beskyttelse dog alene kan finde sted, hvis internet service providerne er 'neutrale' i forhold til det indhold, der bringes på deres netværk.
Neutraliteten er det op til de enkelte medlemslandes domstoles at afgøre.
"Det er op til de enkelte landes domstole at afgøre, om service providerens rolle er neutral," lyder det fra EU-Domstolen.