Artikel top billede

Google har ikke ansvar for google-annoncer

Google bærer ikke ansvaret for varemærke-krænkelser på google.com, har EU-Domstolen afgjort. Se her hvorfor.

Computerworld News Service: EU-Domstolen vender tommelfingeren op til Google i en sag, der handler om varemærker i online-annoncering.

Til gengæld vender EU-Domstolen tommelfingeren ned til den franske producent af en lang række luksusvarer, LVMH, der havde lagt sag an mod Google, fordi det amerikanske søgeselskab benytter LVMH's varemærker som keywords, der udløser annoncer.

LVMH står blandt andet bag mærkevarer som Moet & Chandon, Louis Vuitton og Christian Dior.

Domstolen konkluderer, at Google ikke har "krænket varemærke-lovgivning ved at tillade annoncører at købe keywords".

Det betyder med andre ord, at Google ikke er ansvarlig for eventuelle varemærke-krænkelser, der finder sted, når Google sælger annoncer, der er koblet op på bestemte varemærke-keywords til varemærke-ejerens konkurrenter.

Man skal være neutral

Sagen danner en vigtig precedens for online-annoncering, og sagens kerne er, at internet service providerne ser ud til fortsat stadig ikke at have ansvar for det indhold, der bliver distribueret på deres netværk.

EU-Domstolen, der er EU's højeste retsinstans, konkluderer, at denne beskyttelse dog alene kan finde sted, hvis internet service providerne er 'neutrale' i forhold til det indhold, der bringes på deres netværk.

Neutraliteten er det op til de enkelte medlemslandes domstoles at afgøre.

"Det er op til de enkelte landes domstole at afgøre, om service providerens rolle er neutral," lyder det fra EU-Domstolen.




IT-JOB

Netcompany A/S

IT Consultant

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Systemejer til nyudviklede systemer

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Senior Delivery Manager
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere