Når Danmarks største it-virksomhed, KMD, skal købe op i Skandinavien, skal den holde sig fra de helt store spillere på markedet.
I stedet skal KMD træde varsomt, når den varslede opkøbtjagt skydes ind.
Det mener senioranalytiker Brian Troelsen fra it-analysehuset IDC Nordic.
"KMD skal først og fremmest ud og have noget erfaring på det offentlige marked i Skandinavien,. Derfor mener jeg, at virksomheden bør gå ud og købe en mellemstor spiller og holde sig fra de helt store virksomheder," siger han til Computerworld.
Et opkøb af en af de helt store spillere på det svenske eller norske marked, vil øge risikoen væsentligt, og i værste fald kan et fejlopkøb dræne KMD's kasse.
I dagens udgave af dagbladet Børsen forsikrer KMD-direktør Lars Monrad-Gylling dog, at virksomheden har en velpolstret økonomi, og at han forventer, at en række opkøb vil sikre KMD en milliardomsætning uden for Danmarks grænser.
Fornuftig strategi
Brian Troelsen, der følger det offentlige it-marked i Danmark tæt, vurderer dog også, at KMD opkøbs-planer er fornuftige.
"I øjeblikket er virksomhedernes værdiansættelse på et niveau, der gør det fornuftigt at gå ud og ekspandere," siger han.
Derfor vurderer han også, at KMD's kommende opkøbs-bytte vil være en mellemstor svensk eller norsk virksomhed, der har foden indenfor på det offentlige marked, men som i øjeblikket har en presset økonomi.
Han forklarer, at man på det norske og svenske marked ikke har en stor KMD-lignende spiller, der sidder tungt på det offentlige marked. Derfor vil KMD kunne vælge mellem en vifte af mellemstore spillere, der alle har en bid af det offentlige marked.
Markeder med højt it-niveau
Det er ifølge Brian Troelsen næppe tilfældigt, at KMD netop vælger at gå efter en skandinavisk virksomhed. Udover sproglige og kulturelle ligheder, så vil KMD kunne genbruge en del af sine erfaringer fra det danske marked.
"Norge og Sverige er ligesom Danmark kendetegnet ved at have en stor offentlige sektor, der har et højt it-niveau. Derfor er der helt sikkert mange tanker og processer, som KMD vil kunne genbruge på de nye markeder," siger Brian Troelsen.
Han understreger dog også, at der kan være store lovgivningsmæssige forskelle de nordiske lande imellem, der betyder, at KMD næppe kan overføre deres danske produkter direkte til norske eller svenske kunder.