Teleindustri om pirat-spærring: Det er typisk dansk

I går tabte den danske telebranche den tredje retssag i træk om spærringen af The Pirate Bay. Læs her, hvordan Telias juridiske chef forklarer nederlaget.

Artikel top billede

Det er dagen derpå for den danske telebranche, der nu for tredje gang i træk har tabt en retssag om spærringen af den omstridte fildelingstjeneste, The Pirate Bay.

I går besluttede Højesteret at stadfæste Østre Landsrets afgørelse fra 2008, der fastslog, at de danske teleselskaber har pligt til at spærre for deres kunders adgang til The Pirate Bay.

Jens Ottosen-Støtt, der er bestyrelsesmedlem i teleselskaberne brancheorganisation og juridisk chef hos Telia, mener, at de danske domstole traditionelt går langt for at værne om ophavsretten.

"Jeg er ikke sikker på, at vi havde set det samme udfald, hvis sagen var blevet ført i et andet land, selvom det er de samme EU-regler, der dømmes efter. I Danmark har vi en meget stor tradition for at beskytte ophavsretten," lyder hans vurdering dagen derpå.

Men nu har I igen fremført jeres synspunkter for retten. I tabte ved Højesteret i går, ligesom I gjorde ved fogedretten i Frederiksberg og ved Østre Landsret. Hvilke overvejelser giver det grund til?

"Vi kan konstatere, at retstillingen er klar nu. Det er nu fastslået, at teleselskaberne har pligt til at stille op i fogedretssager. Selvom vi mener, at rettighedskrænkerne, i dette tilfælde The Pirate Bay, burde stille op i stedet for os. Det burde også være tilfældet, selvom krænkeren befinder sig i et andet land," siger han.

Men retten er kommet til en anden konklusion. Har I taget fejl?

"Næh, vi mener, at der har været en grund til at få nogle ting præciseret. Vi mener også, at vi har opnået en vis grad af præcision nu, selvom det ikke er optimalt," siger Jens Ottosen-Støtt.

Han henviser til, at det nu er blevet præciseret, at det er tilstrækkeligt, at teleselskaberne foretager en såkaldt DNS-spærring af The Pirate Bay, selvom det er en spærring, der relativ let at omgå.

Hvilke konsekvenser får afgørelsen for telebranchen?

"Konsekvensen er, at vi får noget besvær og nogle omkostninger ved at gennemføre og opretholde spærringerne. Men det betyder også en almindelig begrænsning i adgangen til at kommunikere, som rammer brugerne. Så er spørgsmålet, om den her måde at bekæmpe pirateri på er så effektiv, at den opvejer den begrænsning," lyder spørgsmålet fra Jens Ottosen-Støtt.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job