Ny computerteknologi kan snart gøre det langt lettere for kvinder at beslutte sig for, hvilken make-up de skal tage på – uden selv at teste det på egen hud.
I Japan er der opfundet et system, der egentlig minder om et almindeligt make-up-spejl med lys i begge sider, men der gemmer sig rå computerkraft under overfladen.
Spejlet er i virkeligheden en computerskærm, der via videokamera viser personen, som sidder foran den. Ved at placere forskellige make-up-produkter på bordet bliver de i løbet af et sekund påført det digitale spejlbillede.
På den måde kan kvinderne lure, om det er en god idé at vælge rød læbestift eller sort øjenskygge.
Systemet fungerer ved, at make-up-produkterne har RFID-chip indenbords, og de bliver aflæst, når de placeres på bordet. Herefter sendes data videre til computeren, som manipulerer det ind i det digitale spejlbillede.
Computeren kan herefter anbefale matchende øjenskygge, eyeliner og andre make-up produkter, som illustreres på brugerens eget spejlbillede. Anbefalingerne kan printes ud, og hele den virtuelle forvandlingsproces kan også gemmes som videofil.
Det er japanske NTT Communications, Digital Fashion og butikskæden Seijo, som står bag det innovative projekt. Systemet vil blive testet de kommende måneder i en af Seijos butikker i Tokyo.