Websted uden tekst

Et lydstudie og et webbureau har skabt et websted for studiet, der ikke bruger nettets foretrukne medie, tekst ? men derimod ord, lyd og billeder.

Af Kim Elmose

Internet er ifølge brugere, mediefolk, eksperter og kunstnere lig med multimedie ? sammensmeltning af tekst, grafik, lyd og billede. Men indtil nu har det foretrukne medie været tekst. Det er umiddelbart forståeligt, og så koster tekst ikke mange bytes at overføre, hvorfor det også har været det hurtigste.

Men netforbindelserne bliver hurtigere, og dermed vokser mulighederne for at bruge pladskrævende medier som lyd og billede.

Et nyt websted, der er gået helt væk fra tekst som det bærende medie, er bosse.dk, som er website for Bosse Lydstudie, der producerer film- og reklamelyd. Ved et besøg på sitet navigerer den besøgende rundt i et grafisk univers med en virtuel kvinde som guide.

Hun fortæller om de enkelte rum, der kan besøges, og i hvert rum sker al præsentation af reklamespots, kompositioner og tv-klip mundtligt.

Rettet mod reklamebranchen
Sitet er designet af webbureauet Dwarf, som i samarbejde med bagmanden bag studiet Bosse Hall Christensen har udviklede sitet. Han er i bredere kredse kendt som tidligere trommeslager i Shubidua. Ideen om at præsentere Bosse uden tekst lå egentlig lige for, oplyser administrerende direktør i Dwarf, Peter Grønne.

- Bosse lever af at fremstille lyd, så derfor kom vi snart frem til et koncept, hvor sitet var bygget på, at du skal navigere ved at høre efter. Det kunne jo være sjovt at prøve ? også fordi der bliver helt anderledes fokus på brugen af lyd og billeder i fremtiden, siger han med henvisning til udbredelsen af bredbåndsforbindelser.

En hurtig forbindelse er i øvrigt påkrævet sammen med Flash og QuickTime, hvis den besøgende skal komme ind på sitet. Det er konsekvensen af, at det primært er rettet mod reklame- og kommunikationsfolk, der leder efter et studie til en opgave.

- De vil derfor gerne se tv-klip i et større format end normalt for eksempelvis at kunne bedømme samspillet med lyd og billede i en reklame. Det er jo præcisionen i det, som vi lever af, oplyser Bosse Hall Christensen.

Peter Grønne fra Dwarf, der har kunder som Ilva, TietoEnator og Brøndby IF, tror imidlertid ikke, at webbureauet kan bruge bosse.dk-sitet som skabelon for lignende sites.

Han peger på, at bureauet snarere har draget nyttige erfaringer af at arbejde med integration af flere medietyper. Dwarf og Bosse Lydstudie vil således sammen arbejde videre med, hvordan lyd bedst kan integreres med internet.

Relevant link:
Bosse Lydstudie

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job