BreakingDisse fem it-systemer bliver omfattet af den nye krigsregel

Moderne arbejdsformer giver stress

Mobilen, mailen og andre smarte dimser giver stor frihed, effektivitet og fleksibilitet, lover IT-branchens sælgere. Men i realiteten lader vi os snarere tryne af teknologierne, så den bliver et stressende åg, siger en forsker i nye arbejdsformer, Eva Bjerrum (billedet)

Af Malene Grouleff

- Det er en fed fornemmelse at få besvaret og tømt hele sin mailboks. Men vi skal lære, at vi altid har noget hængende. Ellers kvæler vi os selv i stress og ender med at brænde ud.

De advarende ord kommer fra souschef Eva Bjerrums mund. Hun arbejder som forsker og rådgiver med at ruste os til at trives i det mobile, fleksible, arbejdsliv. Det foregår i et tværfagligt team på et nyt århusiansk videnscenter for nye arbejdsformer, Center for New Ways of Working.

Eva Bjerrum har med casestudier i blandt andet dotcom-virksomheder fulgt udviklingen i vores arbejdsformer og -normer i de senere år. Hun har iaggttaget, hvordan luftige ord som fleksibilitet og mobilitet i stadig større grad rokker gevaldigt ved, hvad vi engang forstod ved ordene arbejdsplads og arbejdstid. Strømpilene i den udvikling er IT-branchen, reklamebranchen og konsulentbranchen, som udviser flest symptomer på det mobile, fleksible arbejdslivs børnesygdomme.

Sometimes off
Opfindelser som internet, email, mobiltelefoni og bærbare pc'er gør det muligt for mange at arbejde hvor som helst og når som helst. Eller som sælgerne siger: Always on.

Men hvis det for alvor skal fungere, skal medarbejdere lære at vælge at være "sometimes off", mener Eva Bjerrum.

- Fleksibiliteten og teknologierne er en chance for at skabe både større arbejdsglæde, produktivitet og menneskeligt overskud. Men vores adfærd, holdninger og værdier halter bagud. Hvis man ikke er bevidst om det og forstår at sige til og fra, så tager teknologien og måske også chefen over, siger Eva Bjerrum.

På ferie og på mail
Og det er det, der sker for mange. Vi bliver slaver af teknologien. Dengang faxen kom frem, kunne det ske, at sekretæren afbrød et møde for at overrække direktøren denne "hastende" meddelelse sendt med datidens hurtigste kommunikationteknologi.

Da mobiltelefonerne gjorde deres indtog, havde mange begyndervanskeligheder: Vi kunne ikke få os selv til at slukke apparatet uanset hvor, vi befandt os og hvad, vi lavede.
Når der dukker en SMS-besked op med et bip på mobilen, har vi tendens til at læse den straks.
Når mailprogrammet siger pling om ny post, lader vi os tit afbryde i det, vi laver, for lige at se, hvad e-postbudet har bragt.

Det gør vi, fordi vi har svært ved at overvinde nysgerrigheden. Men Eva Bjerrum oplever også, at det kan skyldes et pres - et forventningspres, medarbejdere føler. Især ansatte, der arbejder en del hjemme eller er meget ude på farten får en trang til at vise omverdenen - herunder chefen, at "de er på". Underforstået at når de er online, så sender de et signal om, at de samvittighedsfuldt passer jobbet.
Det kan resultere i autosvar på mails med ordlyden: " Jeg svarer ikke på mail i eftermiddag. Er til møde."

Nogle medarbejdere går endda så vidt, at de stiller sig til rådighed i deres ferie: "Jeg er på ferie, men jeg er på mail", siger nogen på telefonsvareren.

Selvpres fremfor chefpres
Eva Bjerrum mener, at sådanne meldinger sender nogle signaler, der højner stressniveuaet.

- For hvad vil det egentlig sige, at man er på? Hverken fysisk eller virtuel tilstedeværelse er det mest afgørende i dag. For ledelsen er det primært resultaterne, der tæller, siger Eva Bjerrum og giver et eksempel fra sine casestudier:

En afdelingsleder havde for vane at sende mails ud til medarbejderne ved 9-10 tiden om aftenen. Ikke i forventning om at få svar, men for selv at få rundet nogle ting af. Lederen opdagede, at adskillige medarbejdere rent faktisk sendte svar og nye spørgsmål tilbage om aftenen. Det resulterede i, at lederen følte, at hun forventedes at svare tilbage med det samme. Dermed akkumulerede en hel afdeling pludselig en betydelig mængde arbejde tilsammen. Det fandt lederen uheldigt, og valgte at indkalde til et møde, hvor hun fortalte, hvad hun forventede og hvad hun ikke forventede. Det resulterede i, at langt færre svarede på lederens mails straks hjemmefra.

Problemet er, at vi agerer ud fra nogle normer for, hvor hurtigt vi skal reagere på især e-mail, som tiden og mail-mængden forlængst er løbet fra, forklarer Eva Bjerrum.

- Det var ikke noget problem dengang, man kun fik et par mails om dagen. Dér kunne vi godt svare med en halv eller hel dags varsel. Men siden er der sket en umærkelig glidning, hvor mere og mere kommunikation er rykket fra telefon, fax, snailmail, aviser, magasiner og tv og over i vores mailboks, siger Eva Bjerrum.

Er kun fleksible over for jobbet
Hun påpeger, at vi tilsyneladende hænger fast i normen om, at den lynhurtige mailbeskeder også skal besvares hurtigt. Det frustrerer og stresser os i og med, at døgnet ikke har fået flere timer.

Eva Bjerrum råder arbejdsgivere til at melde klart ud, hvad de betragter som en rimelig svartid på e-mails.

Grundlæggende handler det om, at vi i al vores iver efter at gå op i vores job med liv og sjæl risikerer at glemme os selv. Vi får ladet mobiltelefonen og den bærbare pc op med strøm, men vi er for dårlige til lade os selv op med afslapning og andre oplevelser end arbejde.

Og hvis ledelsen vil beholde sine topmotiverede, værdifulde medarbejdere og den viden og erfaring, de repræsenterer, skal den have antennerne godt ude, mener Eva Bjerrum.

- Med usynligt hjemmearbejde bliver det sværere for ledere at se medarbejdernes faresignaler på stress og udbrændthed i tide. Det kræver både større tillid og større følelsesmæssig intelligens hos ledelsen, siger Eva Bjerrum.

Center for New Ways of Working i Århus hører under Alexandra Instituttet, der er et forskningsbaseret aktieselskab, hvor højere læreranstalter - blandt andre Aarhus Universitet - og private virksomheder har slået sig sammen for at sætte fokus på menneskelige, organisatoriske og tekniske aspekter inden for fremtidens arbejdspladser.

Relevante links:
"Når selvstyring er selvstyrt" - artikel i fagforeningen HKs onlinemagasin
Fagforeningen PROSA om blandt andet undersøgelser af nedslidning i IT-branchen


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDCH A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
Saxberg frygter krigsregels-liste vil vokse i fremtiden: "Vores skrækscenarie er, at listen kommer til at vokse dynamisk i takt med genudbud af systemer"
Natasha Friis Saxberg advarer mod, at listen med danske it-systemer, der ikke må forlade landet, kan vokse i fremtiden, når nye it-systemer sættes i udbud. Det fortæller hun til Computerworld. "Vores skrækscenarie er, at listen kommer til at vokse dynamisk i takt med genudbud af disse systemer," lyder det.
Computerworld
Tidligere Intel-udvikler: Derfor besluttede Apple sig for at droppe Intel
Det har vakt opsigt, at Apple har besluttet at droppe sin mangeårige samarbejdspartner Intel som leverandør af chip til Mac. Årsagen var helt konkret, fortæller tidligere Intel-topudvikler.
White paper
Når du skal designe, udvikle og implementere dokumenter i Dynamics 365
I dette whitepaper får du et overblik over de forskellige muligheder, der findes, når du skal designe, udvikle og implementere eksterne ERP-dokumenter i Dynamics 365 for Finance and Operations. I dokumentet kan du blandt andet se en sammenligning mellem Lasernet og en række andre løsninger. Bag whitepaperet står Tabellae, der over de seneste ni år har arbejdet med mere end 500 ERP-projekter og som har stor indsigt i Lasernet Output Management-systemet fra Formpipe Software.