Moderne arbejdsformer giver stress

Mobilen, mailen og andre smarte dimser giver stor frihed, effektivitet og fleksibilitet, lover IT-branchens sælgere. Men i realiteten lader vi os snarere tryne af teknologierne, så den bliver et stressende åg, siger en forsker i nye arbejdsformer, Eva Bjerrum (billedet)

Af Malene Grouleff

- Det er en fed fornemmelse at få besvaret og tømt hele sin mailboks. Men vi skal lære, at vi altid har noget hængende. Ellers kvæler vi os selv i stress og ender med at brænde ud.

De advarende ord kommer fra souschef Eva Bjerrums mund. Hun arbejder som forsker og rådgiver med at ruste os til at trives i det mobile, fleksible, arbejdsliv. Det foregår i et tværfagligt team på et nyt århusiansk videnscenter for nye arbejdsformer, Center for New Ways of Working.

Eva Bjerrum har med casestudier i blandt andet dotcom-virksomheder fulgt udviklingen i vores arbejdsformer og -normer i de senere år. Hun har iaggttaget, hvordan luftige ord som fleksibilitet og mobilitet i stadig større grad rokker gevaldigt ved, hvad vi engang forstod ved ordene arbejdsplads og arbejdstid. Strømpilene i den udvikling er IT-branchen, reklamebranchen og konsulentbranchen, som udviser flest symptomer på det mobile, fleksible arbejdslivs børnesygdomme.

Sometimes off

Opfindelser som internet, email, mobiltelefoni og bærbare pc'er gør det muligt for mange at arbejde hvor som helst og når som helst. Eller som sælgerne siger: Always on.

Men hvis det for alvor skal fungere, skal medarbejdere lære at vælge at være "sometimes off", mener Eva Bjerrum.

- Fleksibiliteten og teknologierne er en chance for at skabe både større arbejdsglæde, produktivitet og menneskeligt overskud. Men vores adfærd, holdninger og værdier halter bagud. Hvis man ikke er bevidst om det og forstår at sige til og fra, så tager teknologien og måske også chefen over, siger Eva Bjerrum.

På ferie og på mail

Og det er det, der sker for mange. Vi bliver slaver af teknologien. Dengang faxen kom frem, kunne det ske, at sekretæren afbrød et møde for at overrække direktøren denne "hastende" meddelelse sendt med datidens hurtigste kommunikationteknologi.

Da mobiltelefonerne gjorde deres indtog, havde mange begyndervanskeligheder: Vi kunne ikke få os selv til at slukke apparatet uanset hvor, vi befandt os og hvad, vi lavede.
Når der dukker en SMS-besked op med et bip på mobilen, har vi tendens til at læse den straks.
Når mailprogrammet siger pling om ny post, lader vi os tit afbryde i det, vi laver, for lige at se, hvad e-postbudet har bragt.

Det gør vi, fordi vi har svært ved at overvinde nysgerrigheden. Men Eva Bjerrum oplever også, at det kan skyldes et pres - et forventningspres, medarbejdere føler. Især ansatte, der arbejder en del hjemme eller er meget ude på farten får en trang til at vise omverdenen - herunder chefen, at "de er på". Underforstået at når de er online, så sender de et signal om, at de samvittighedsfuldt passer jobbet.
Det kan resultere i autosvar på mails med ordlyden: " Jeg svarer ikke på mail i eftermiddag. Er til møde."

Nogle medarbejdere går endda så vidt, at de stiller sig til rådighed i deres ferie: "Jeg er på ferie, men jeg er på mail", siger nogen på telefonsvareren.

Selvpres fremfor chefpres

Eva Bjerrum mener, at sådanne meldinger sender nogle signaler, der højner stressniveuaet.

- For hvad vil det egentlig sige, at man er på? Hverken fysisk eller virtuel tilstedeværelse er det mest afgørende i dag. For ledelsen er det primært resultaterne, der tæller, siger Eva Bjerrum og giver et eksempel fra sine casestudier:

En afdelingsleder havde for vane at sende mails ud til medarbejderne ved 9-10 tiden om aftenen. Ikke i forventning om at få svar, men for selv at få rundet nogle ting af. Lederen opdagede, at adskillige medarbejdere rent faktisk sendte svar og nye spørgsmål tilbage om aftenen. Det resulterede i, at lederen følte, at hun forventedes at svare tilbage med det samme. Dermed akkumulerede en hel afdeling pludselig en betydelig mængde arbejde tilsammen. Det fandt lederen uheldigt, og valgte at indkalde til et møde, hvor hun fortalte, hvad hun forventede og hvad hun ikke forventede. Det resulterede i, at langt færre svarede på lederens mails straks hjemmefra.

Problemet er, at vi agerer ud fra nogle normer for, hvor hurtigt vi skal reagere på især e-mail, som tiden og mail-mængden forlængst er løbet fra, forklarer Eva Bjerrum.

- Det var ikke noget problem dengang, man kun fik et par mails om dagen. Dér kunne vi godt svare med en halv eller hel dags varsel. Men siden er der sket en umærkelig glidning, hvor mere og mere kommunikation er rykket fra telefon, fax, snailmail, aviser, magasiner og tv og over i vores mailboks, siger Eva Bjerrum.

Er kun fleksible over for jobbet

Hun påpeger, at vi tilsyneladende hænger fast i normen om, at den lynhurtige mailbeskeder også skal besvares hurtigt. Det frustrerer og stresser os i og med, at døgnet ikke har fået flere timer.

Eva Bjerrum råder arbejdsgivere til at melde klart ud, hvad de betragter som en rimelig svartid på e-mails.

Grundlæggende handler det om, at vi i al vores iver efter at gå op i vores job med liv og sjæl risikerer at glemme os selv. Vi får ladet mobiltelefonen og den bærbare pc op med strøm, men vi er for dårlige til lade os selv op med afslapning og andre oplevelser end arbejde.

Og hvis ledelsen vil beholde sine topmotiverede, værdifulde medarbejdere og den viden og erfaring, de repræsenterer, skal den have antennerne godt ude, mener Eva Bjerrum.

- Med usynligt hjemmearbejde bliver det sværere for ledere at se medarbejdernes faresignaler på stress og udbrændthed i tide. Det kræver både større tillid og større følelsesmæssig intelligens hos ledelsen, siger Eva Bjerrum.

Center for New Ways of Working i Århus hører under Alexandra Instituttet, der er et forskningsbaseret aktieselskab, hvor højere læreranstalter - blandt andre Aarhus Universitet - og private virksomheder har slået sig sammen for at sætte fokus på menneskelige, organisatoriske og tekniske aspekter inden for fremtidens arbejdspladser.

Relevante links:
"Når selvstyring er selvstyrt" - artikel i fagforeningen HKs onlinemagasin
Fagforeningen PROSA om blandt andet undersøgelser af nedslidning i IT-branchen

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cybersecurity

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job