Moderne arbejdsformer giver stress

Mobilen, mailen og andre smarte dimser giver stor frihed, effektivitet og fleksibilitet, lover IT-branchens sælgere. Men i realiteten lader vi os snarere tryne af teknologierne, så den bliver et stressende åg, siger en forsker i nye arbejdsformer, Eva Bjerrum (billedet)

Af Malene Grouleff

- Det er en fed fornemmelse at få besvaret og tømt hele sin mailboks. Men vi skal lære, at vi altid har noget hængende. Ellers kvæler vi os selv i stress og ender med at brænde ud.

De advarende ord kommer fra souschef Eva Bjerrums mund. Hun arbejder som forsker og rådgiver med at ruste os til at trives i det mobile, fleksible, arbejdsliv. Det foregår i et tværfagligt team på et nyt århusiansk videnscenter for nye arbejdsformer, Center for New Ways of Working.

Eva Bjerrum har med casestudier i blandt andet dotcom-virksomheder fulgt udviklingen i vores arbejdsformer og -normer i de senere år. Hun har iaggttaget, hvordan luftige ord som fleksibilitet og mobilitet i stadig større grad rokker gevaldigt ved, hvad vi engang forstod ved ordene arbejdsplads og arbejdstid. Strømpilene i den udvikling er IT-branchen, reklamebranchen og konsulentbranchen, som udviser flest symptomer på det mobile, fleksible arbejdslivs børnesygdomme.

Sometimes off
Opfindelser som internet, email, mobiltelefoni og bærbare pc'er gør det muligt for mange at arbejde hvor som helst og når som helst. Eller som sælgerne siger: Always on.

Men hvis det for alvor skal fungere, skal medarbejdere lære at vælge at være "sometimes off", mener Eva Bjerrum.

- Fleksibiliteten og teknologierne er en chance for at skabe både større arbejdsglæde, produktivitet og menneskeligt overskud. Men vores adfærd, holdninger og værdier halter bagud. Hvis man ikke er bevidst om det og forstår at sige til og fra, så tager teknologien og måske også chefen over, siger Eva Bjerrum.

På ferie og på mail
Og det er det, der sker for mange. Vi bliver slaver af teknologien. Dengang faxen kom frem, kunne det ske, at sekretæren afbrød et møde for at overrække direktøren denne "hastende" meddelelse sendt med datidens hurtigste kommunikationteknologi.

Da mobiltelefonerne gjorde deres indtog, havde mange begyndervanskeligheder: Vi kunne ikke få os selv til at slukke apparatet uanset hvor, vi befandt os og hvad, vi lavede.
Når der dukker en SMS-besked op med et bip på mobilen, har vi tendens til at læse den straks.
Når mailprogrammet siger pling om ny post, lader vi os tit afbryde i det, vi laver, for lige at se, hvad e-postbudet har bragt.

Det gør vi, fordi vi har svært ved at overvinde nysgerrigheden. Men Eva Bjerrum oplever også, at det kan skyldes et pres - et forventningspres, medarbejdere føler. Især ansatte, der arbejder en del hjemme eller er meget ude på farten får en trang til at vise omverdenen - herunder chefen, at "de er på". Underforstået at når de er online, så sender de et signal om, at de samvittighedsfuldt passer jobbet.
Det kan resultere i autosvar på mails med ordlyden: " Jeg svarer ikke på mail i eftermiddag. Er til møde."

Nogle medarbejdere går endda så vidt, at de stiller sig til rådighed i deres ferie: "Jeg er på ferie, men jeg er på mail", siger nogen på telefonsvareren.

Selvpres fremfor chefpres
Eva Bjerrum mener, at sådanne meldinger sender nogle signaler, der højner stressniveuaet.

- For hvad vil det egentlig sige, at man er på? Hverken fysisk eller virtuel tilstedeværelse er det mest afgørende i dag. For ledelsen er det primært resultaterne, der tæller, siger Eva Bjerrum og giver et eksempel fra sine casestudier:

En afdelingsleder havde for vane at sende mails ud til medarbejderne ved 9-10 tiden om aftenen. Ikke i forventning om at få svar, men for selv at få rundet nogle ting af. Lederen opdagede, at adskillige medarbejdere rent faktisk sendte svar og nye spørgsmål tilbage om aftenen. Det resulterede i, at lederen følte, at hun forventedes at svare tilbage med det samme. Dermed akkumulerede en hel afdeling pludselig en betydelig mængde arbejde tilsammen. Det fandt lederen uheldigt, og valgte at indkalde til et møde, hvor hun fortalte, hvad hun forventede og hvad hun ikke forventede. Det resulterede i, at langt færre svarede på lederens mails straks hjemmefra.

Problemet er, at vi agerer ud fra nogle normer for, hvor hurtigt vi skal reagere på især e-mail, som tiden og mail-mængden forlængst er løbet fra, forklarer Eva Bjerrum.

- Det var ikke noget problem dengang, man kun fik et par mails om dagen. Dér kunne vi godt svare med en halv eller hel dags varsel. Men siden er der sket en umærkelig glidning, hvor mere og mere kommunikation er rykket fra telefon, fax, snailmail, aviser, magasiner og tv og over i vores mailboks, siger Eva Bjerrum.

Er kun fleksible over for jobbet
Hun påpeger, at vi tilsyneladende hænger fast i normen om, at den lynhurtige mailbeskeder også skal besvares hurtigt. Det frustrerer og stresser os i og med, at døgnet ikke har fået flere timer.

Eva Bjerrum råder arbejdsgivere til at melde klart ud, hvad de betragter som en rimelig svartid på e-mails.

Grundlæggende handler det om, at vi i al vores iver efter at gå op i vores job med liv og sjæl risikerer at glemme os selv. Vi får ladet mobiltelefonen og den bærbare pc op med strøm, men vi er for dårlige til lade os selv op med afslapning og andre oplevelser end arbejde.

Og hvis ledelsen vil beholde sine topmotiverede, værdifulde medarbejdere og den viden og erfaring, de repræsenterer, skal den have antennerne godt ude, mener Eva Bjerrum.

- Med usynligt hjemmearbejde bliver det sværere for ledere at se medarbejdernes faresignaler på stress og udbrændthed i tide. Det kræver både større tillid og større følelsesmæssig intelligens hos ledelsen, siger Eva Bjerrum.

Center for New Ways of Working i Århus hører under Alexandra Instituttet, der er et forskningsbaseret aktieselskab, hvor højere læreranstalter - blandt andre Aarhus Universitet - og private virksomheder har slået sig sammen for at sætte fokus på menneskelige, organisatoriske og tekniske aspekter inden for fremtidens arbejdspladser.

Relevante links:
"Når selvstyring er selvstyrt" - artikel i fagforeningen HKs onlinemagasin
Fagforeningen PROSA om blandt andet undersøgelser af nedslidning i IT-branchen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.