Osvald bliver nysgerig, da han finder, hvad han er fuldstændig sikker på, er en menneskeknogle gravet ned i bedstemors baghave. Og sammen med den, et hundetegn af den slags de tyske soldater gik med under anden verdenskrig. Da bedstemor ikke vil sige noget, bliver han stædig.
Osvald bliver gennem en brønd transporteret tilbage i tiden for at opklare mysteriet om "soldaten i baghaven", et kæmpeprojekt produceret af Kulturnet. |
Han sætter sig for at undersøge sagen. På loftet finder han et mystisk avisudklip, der fortæller om en deserteret tysk soldat. Men før han endnu engang får udspurgt bedstemor Inger, falder han ned i en brønd i baghaven. Og da han kravler op igen, befinder han sig lige pludselig i Danmark under besættelsen...
Mere skal ikke afsløres her. Denne dramatiske begyndelse er startskuddet på en spændende interaktiv fortælling, produceret af Kulturnet Danmark. En fortælling, der skal undervise og underholde 9-12 årige børn derhjemme eller i skolen.
Men ældre kan også have noget ud af det. Den løbende fortælling er garneret med muligheder for at klikke sig ind på alle de ting og sager, der er strøet ud over billederne med rund hånd. Et klik på en grammofon giver mulighed for at høre tidens slagere - deriblandt et kært genhør med Osvald Helmuth's "Ølhunden glammer".
Et klik på en forsamling giver adgang til et filmklip om tyskernes brutalitet overfor menneskemængder. Interaktiviteten er udnyttet fuldt ud i "Soldaten i Baghaven", som den internet-baserede fortælling hedder.
Formidling af kulturarv
- Vores opgave er jo at formidle den danske kulturarv digitalt. Mange museer ligger inde med en masse information, som enten overhovedet ikke formidles digitalt, eller ligger på deres egen hjemmeside. Med det her spil kan vi give børn i alle aldre fordelt over hele landet mulighed for at lære noget om Danmarks historie, samtidig med at de bliver underholdt, fortæller projektkoordinator Lisbeth Brodin fra Kulturnet Danmark.
Et stemningsbillede af Nyhavn ved gaslys under besættelsen. Den interaktive fortælling består af enkeltstående billeder, som man kan undersøge med musen, imens en af de to hovedpersoners stemmer fortæller historien. |
Hun fortæller, at tanken var at skabe en hverdagshistorie fra perioden. Valget af besættelsen som emne kom sig dels af, at det er en interessant tid. Dels af ophavsretmæssige årsager, idet det ville blive en enorm opgave at få tilladelse til at bruge så meget nyere materiale, som der skulle til for at leve op til ambitionerne.
- Tanken med spillet er ikke at komme til at rippe op i den debat, der stadig er i fuld gang om besættelsen. Hvis der skulle være nogen form for underforstået morale i spillet, så er det historien om menneskelige værdier, siger projektkoordinatoren.
Megen ros fra test-skoleklasser
Hun er stolt over spillet og viser gladeligt de mange features frem. En quiz, som ikke er helt nem selv for voksne. Et område af skærmen, der umiddelbart bare ligner en overflade, men viser sig at fungere som et skrabelod, hvor et billede fra perioden skrabes fri. Små animationer på billederne, hvor et flag kan hejses op eller ned med musen, eller et jetfly drøner hen over himlen, hvor Osvald er i nutiden.
- Vi fik en fjerde og en femte klasse til at prøve en pilotversion af fortællingen, og de gav os megen ros, samt et par gode råd til det videre arbejde, fortæller Lisbeth Brodin, der blandt andet registrerede, at drenge og piger brugte fortællingen forskelligt. Drengene legede løs, og skulle prøve det hele. Pigerne derimod var mere målrettede og tro mod den lineære historie.
Et af påbuddene under børnenes test af spillet var, at der også skulle være en hovedperson af hunkøn, som pigerne kan identificere sig med. Så man kan også vælge at spille Inger, der lever under besættelsen. Dette giver også børnene mulighed for at spille fortællingen endnu en gang fra en ny vinkel.
Flash for 3.3 millioner
Fortællingen er udviklet med en stor fed bredbåndforbindelse i tankerne, hvilket automatisk vil begrænse målgruppen en del. Det er dog ikke desto mindre et godt valg, for det giver mulighed for at udnytte interaktiviteten i mediet fuldt ud.
Når man klikker sig ind på fortællingen loader skærmbilledet inklusiv lyde og baggrunde. Alt er programmeret i Flash, og kører fuldstændigt jævnt, med mange navigationsmuligheder og små detaljer, der får det til at virke yderst gennemarbejdet. Inklusiv research, forfatter, tegner og udvikling har projektet da også kostet 3.3 millioner kroner samlet.
Spillet er at finde her.