Mysteriet om soldaten i baghaven

"Soldaten i baghaven" er en spændende interaktiv fortælling for børn i alle aldre om Danmark under besættelsen 1940 - 1945. Formålet er at formidle den danske kulturarv digitalt.

Osvald bliver nysgerig, da han finder, hvad han er fuldstændig sikker på, er en menneskeknogle gravet ned i bedstemors baghave. Og sammen med den, et hundetegn af den slags de tyske soldater gik med under anden verdenskrig. Da bedstemor ikke vil sige noget, bliver han stædig.


Osvald bliver gennem en brønd transporteret tilbage i tiden for at opklare mysteriet om "soldaten i baghaven", et kæmpeprojekt produceret af Kulturnet.

Han sætter sig for at undersøge sagen. På loftet finder han et mystisk avisudklip, der fortæller om en deserteret tysk soldat. Men før han endnu engang får udspurgt bedstemor Inger, falder han ned i en brønd i baghaven. Og da han kravler op igen, befinder han sig lige pludselig i Danmark under besættelsen...

Mere skal ikke afsløres her. Denne dramatiske begyndelse er startskuddet på en spændende interaktiv fortælling, produceret af Kulturnet Danmark. En fortælling, der skal undervise og underholde 9-12 årige børn derhjemme eller i skolen.

Men ældre kan også have noget ud af det. Den løbende fortælling er garneret med muligheder for at klikke sig ind på alle de ting og sager, der er strøet ud over billederne med rund hånd. Et klik på en grammofon giver mulighed for at høre tidens slagere - deriblandt et kært genhør med Osvald Helmuth's "Ølhunden glammer".

Et klik på en forsamling giver adgang til et filmklip om tyskernes brutalitet overfor menneskemængder. Interaktiviteten er udnyttet fuldt ud i "Soldaten i Baghaven", som den internet-baserede fortælling hedder.

Formidling af kulturarv
- Vores opgave er jo at formidle den danske kulturarv digitalt. Mange museer ligger inde med en masse information, som enten overhovedet ikke formidles digitalt, eller ligger på deres egen hjemmeside. Med det her spil kan vi give børn i alle aldre fordelt over hele landet mulighed for at lære noget om Danmarks historie, samtidig med at de bliver underholdt, fortæller projektkoordinator Lisbeth Brodin fra Kulturnet Danmark.


Et stemningsbillede af Nyhavn ved gaslys under besættelsen. Den interaktive fortælling består af enkeltstående billeder, som man kan undersøge med musen, imens en af de to hovedpersoners stemmer fortæller historien.

Hun fortæller, at tanken var at skabe en hverdagshistorie fra perioden. Valget af besættelsen som emne kom sig dels af, at det er en interessant tid. Dels af ophavsretmæssige årsager, idet det ville blive en enorm opgave at få tilladelse til at bruge så meget nyere materiale, som der skulle til for at leve op til ambitionerne.

- Tanken med spillet er ikke at komme til at rippe op i den debat, der stadig er i fuld gang om besættelsen. Hvis der skulle være nogen form for underforstået morale i spillet, så er det historien om menneskelige værdier, siger projektkoordinatoren.

Megen ros fra test-skoleklasser
Hun er stolt over spillet og viser gladeligt de mange features frem. En quiz, som ikke er helt nem selv for voksne. Et område af skærmen, der umiddelbart bare ligner en overflade, men viser sig at fungere som et skrabelod, hvor et billede fra perioden skrabes fri. Små animationer på billederne, hvor et flag kan hejses op eller ned med musen, eller et jetfly drøner hen over himlen, hvor Osvald er i nutiden.

- Vi fik en fjerde og en femte klasse til at prøve en pilotversion af fortællingen, og de gav os megen ros, samt et par gode råd til det videre arbejde, fortæller Lisbeth Brodin, der blandt andet registrerede, at drenge og piger brugte fortællingen forskelligt. Drengene legede løs, og skulle prøve det hele. Pigerne derimod var mere målrettede og tro mod den lineære historie.

Et af påbuddene under børnenes test af spillet var, at der også skulle være en hovedperson af hunkøn, som pigerne kan identificere sig med. Så man kan også vælge at spille Inger, der lever under besættelsen. Dette giver også børnene mulighed for at spille fortællingen endnu en gang fra en ny vinkel.

Flash for 3.3 millioner
Fortællingen er udviklet med en stor fed bredbåndforbindelse i tankerne, hvilket automatisk vil begrænse målgruppen en del. Det er dog ikke desto mindre et godt valg, for det giver mulighed for at udnytte interaktiviteten i mediet fuldt ud.

Når man klikker sig ind på fortællingen loader skærmbilledet inklusiv lyde og baggrunde. Alt er programmeret i Flash, og kører fuldstændigt jævnt, med mange navigationsmuligheder og små detaljer, der får det til at virke yderst gennemarbejdet. Inklusiv research, forfatter, tegner og udvikling har projektet da også kostet 3.3 millioner kroner samlet.

Spillet er at finde her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

20. juni 2024 | Læs mere


Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere