Xbox-salg skuffer

Salget af Microsofts Xbox er indtil videre ikke blevet som forventet hverken i Europa eller Japan. Samtidig bruger konkurrenten Egmont Interactive et to-cifret millionbeløb på at styrke PlayStation 2 i Norden.

Topchefen for spilfirmaet Electronic Arts, John Riccitiello, lagde ikke fingrene imellem, da han til Bloomberg skulle kommentere salgstallene for Microsofts Xbox:

- Microsoft har fået sparket tænderne ind i både Europa og Japan, sagde han ifølge nyhedstjenesten Eurogamer.net.

Dermed satte han ord på de mange skriverier, der har været i medierne om skuffende salgstal.

Ifølge en undersøgelse fra firmaet "Market for Computer Videogames" blev der kun solgt 10.000 Xbox-konsoller i Tyskland og Frankrig de første tre dage efter lanceringen.

I England blev der solgt 48.000 maskiner, men her er salget faldet, efter at spilkonsollen kun har været på markedet i få uger.

Xbox halter bagefter

Salgstallene fra Japan viser, at der i sidste uge kun blev solgt godt 4.000 Xbox-konsoller. Til sammenligning blev der solgt 25.000 eksemplarer af Nintendos GameCube og over 100.000 styk PlayStation 2.

Microsoft siger selv, at selskabet er tilfreds med salget og lægger vægt på det høje antal spil, der er solgt sammen med hver maskine.

I Danmark har salgstallene heller ikke været overvældende.

- Vi følger med budgettet, men vi har haft endnu større forventninger til Xbox. Det er forår og godt vejr, så måske tænker folk mere på havemøbler end spilkonsoller, siger administrerende direktør Christian Banzhaf fra Boston, der står for at distribuere Xbox i Danmark.

Så længe salget følger budgettet, afviser han, at prisen på kort sigt vil falde.

Svag periode af året

Også Microsoft Danmarks salgschef for Xbox, Kristian Sveigaard, mener, at Xbox-konsollen er blevet lanceret i en hård periode. Han er derfor tilfreds med salget i Danmark.

- Det her er ikke et 100-meter løb, men en maraton, siger han om kampen med Sonys PlayStation 2 og Nintendos GameCube.

Kristian Sveigaard fortæller, at Microsoft allerede nu planlægger at repositionere Xboxen i Danmark, så folk vil se den som en underholdningsmaskine mere end bare en spillemaskine.

Det skal ske ved at sælge spilkonsollen sammen med et DVD-kit og et højtalersystem, der dels gør Xboxen i stand til at afspille DVD-film, og dels sikrer, at man får det optimale ud af Xboxens indbyggede surround-lyd.

PlayStation vil styrke dominansen

Samtidig med at Microsoft kæmper for at få gang i salget af selskabets milliardsatsning på spilmarkedet, vil Egmont Interactive styrke Sony PlayStations dominerende position i Norden, hvor de to versioner af spilkonsollen er solgt i over to millioner eksemplarer.

Allerede nu kører reklamekampagnen i danske biografer, og en kæmpe truck, fyldt med det nyeste spilteknologi, vil besøge de største festivaler og sportsarrangementer i Skandinavien.

Der er investeret et tocifret millionbeløb i kampagnen, som går under navnet "The Third Place".

- Der er ingen tvivl om, at vi er markedsleder, og den position forventer vi også at beholde, siger Christian Noer, der er Nordic Brand Manager for Egmont Interactive, som står for distributionen af PlayStation.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job