Topchefen for spilfirmaet Electronic Arts, John Riccitiello, lagde ikke fingrene imellem, da han til Bloomberg skulle kommentere salgstallene for Microsofts Xbox:
- Microsoft har fået sparket tænderne ind i både Europa og Japan, sagde han ifølge nyhedstjenesten Eurogamer.net.
Dermed satte han ord på de mange skriverier, der har været i medierne om skuffende salgstal.
Ifølge en undersøgelse fra firmaet "Market for Computer Videogames" blev der kun solgt 10.000 Xbox-konsoller i Tyskland og Frankrig de første tre dage efter lanceringen.
I England blev der solgt 48.000 maskiner, men her er salget faldet, efter at spilkonsollen kun har været på markedet i få uger.
Xbox halter bagefter
Salgstallene fra Japan viser, at der i sidste uge kun blev solgt godt 4.000 Xbox-konsoller. Til sammenligning blev der solgt 25.000 eksemplarer af Nintendos GameCube og over 100.000 styk PlayStation 2.
Microsoft siger selv, at selskabet er tilfreds med salget og lægger vægt på det høje antal spil, der er solgt sammen med hver maskine.
I Danmark har salgstallene heller ikke været overvældende.
- Vi følger med budgettet, men vi har haft endnu større forventninger til Xbox. Det er forår og godt vejr, så måske tænker folk mere på havemøbler end spilkonsoller, siger administrerende direktør Christian Banzhaf fra Boston, der står for at distribuere Xbox i Danmark.
Så længe salget følger budgettet, afviser han, at prisen på kort sigt vil falde.
Svag periode af året
Også Microsoft Danmarks salgschef for Xbox, Kristian Sveigaard, mener, at Xbox-konsollen er blevet lanceret i en hård periode. Han er derfor tilfreds med salget i Danmark.
- Det her er ikke et 100-meter løb, men en maraton, siger han om kampen med Sonys PlayStation 2 og Nintendos GameCube.
Kristian Sveigaard fortæller, at Microsoft allerede nu planlægger at repositionere Xboxen i Danmark, så folk vil se den som en underholdningsmaskine mere end bare en spillemaskine.
Det skal ske ved at sælge spilkonsollen sammen med et DVD-kit og et højtalersystem, der dels gør Xboxen i stand til at afspille DVD-film, og dels sikrer, at man får det optimale ud af Xboxens indbyggede surround-lyd.
PlayStation vil styrke dominansen
Samtidig med at Microsoft kæmper for at få gang i salget af selskabets milliardsatsning på spilmarkedet, vil Egmont Interactive styrke Sony PlayStations dominerende position i Norden, hvor de to versioner af spilkonsollen er solgt i over to millioner eksemplarer.
Allerede nu kører reklamekampagnen i danske biografer, og en kæmpe truck, fyldt med det nyeste spilteknologi, vil besøge de største festivaler og sportsarrangementer i Skandinavien.
Der er investeret et tocifret millionbeløb i kampagnen, som går under navnet "The Third Place".
- Der er ingen tvivl om, at vi er markedsleder, og den position forventer vi også at beholde, siger Christian Noer, der er Nordic Brand Manager for Egmont Interactive, som står for distributionen af PlayStation.