Den digitale udvikling i kommunerne stormer frem. Det gælder både inden for e-handel og genbrug af data i forvaltningen. Men når det gælder den strategiske udnyttelse af data, er kommunerne ikke klædt på endnu.
Det viser en ny undersøgelse, der er foretaget af RUC og Handelshøjskolen i København.
Undersøgelsen viser, at kommunerne handler på nettet, og at handlen har et sådant volumen, at de kan blive en vigtig drivkraft i e-handlen i Danmark. På to år er der blevet 200 procent flere kommuner, der dagligt handler ind via nettet.
Kommunerne er også dygtige til at genanvende de data, der én gang er tastet ind. 60 procent af kommunerne genbruger data frem for at genindtaste de samme data og 70 procent af kommunerne har data til rådighed, når de skal anvendes. Lektor, ph.d. Kim Viborg Andersen, Institut for Informatik ved Handelshøjskolen i København, er overrasket over, at kommunerne allerede er godt på plads med genbrug af data.
? Det er godt at se, at kommunerne i langt højere grad, end jeg havde forestillet mig, er i stand til at integrere data, men der, hvor vi ser et problem, er, når de opsamlede data skal bruges til at understøtte beslutninger, siger han.
Kun halvdelen analyserer data
Undersøgelsen viser, at mindre end halvdelen af kommunerne angiver at anvende IT til generelt at analysere serviceydelsernes kvalitet.
? Det er selvfølgeligt forskelligt fra område til område. På miljø- og teknikområdet er man godt med, men når det drejer sig om de udgiftstunge områder som skole og sundhedsområdet, sker der ikke nogen videnopsamling i de indsamlede data, siger Kim Viborg Andersen.
Hele 44 procent af daginstitutionsområdet anvender således ikke IT til at skabe indsigt i kvaliteten af serviceydelserne.
Undersøgelsen er gennemført i februar-marts måned 2002 med de indkøbs- og økonomiansvarlige samt de informationsansvarlige eller IT-chefen i samtlige kommuner. Der blev udsendt 550 spørgeskemaer, hvoraf de 288 blev returneret i udfyldt stand.
Kommunerne angiver blandt andet manglende organisatorisk modenhed som årsag til den manglende udnyttelse af de opsamlede data. Hertil kommer holdninger og presserende arbejdsopgaver, der sammen med omkostningerne og tekniske løsningers parathed er afgørende barrierer for fortsat udvikling af IT-anvendelsen.
Mere end hver tredje kommune føler sig ikke parat til at gå i gang med analysering af data, og næsten hver fjerde vurderer, at de tekniske løsninger er for dyre.
Denne artikel stammer fra den trykte udgave af Computerworld