Softwarefejl belaster IT-afdelinger

Irritation og frustration over fejlbehæftet software er hverdag i danske IT-afdelinger. Test, bugs og nedbrud stjæler tid og ressourcer fra mere fremadrettede opgaver. Men måske er der bedring på vej, fordi IT-tempoet sagtnes.

At lede efter fejl, svagheder og sikkerhedsrisici i indkøbt software fylder en hel del i dagligdagen i IT-afdelinger i både det private erhvervsliv og offentlige organisationer. Det viser en rundringning til en række danske IT-afdelinger.

Ingen tør sætte tal og timer på, hvor meget testning og fejlretninger koster, men irritationerne genkender alle.

Nogle gange opdages fejl i software ikke i tide - altså inden virksomheden implementerer. Så resulterer fejlene i nedetid på virksomheden. Slutbrugerne lammes måske i deres arbejde, og IT-afdelingen knokler på overtid.

Set fra den enkelte IT-medarbejders side kan det være irriterende at skulle bruge for meget tid og energi tid på at finde andres fejl.

For det første risikerer han at blive forsinket og dermed stresset af fejlene.

For det andet er han nogle gange nødt til bruge tid på at overbevise softwareleverandøren om, at hans produkt er behæftet med fejl.

For det tredie er det ofte IT-manden, der er skydeskive for klager, brok og spørgsmål fra resten af virksomheden.

Nogle fejl burde ikke ske

IT-koordinator for de danske afdelinger af biludlejningsfirmaet Europcar, Anders Thaarup, kender alt for godt til at bokse med bugs.

- Der går en del spildtid med at rode rundt med noget software, der ikke kan det, det skal kunne. Det er frustrende, når det betyder, at jeg ikke kan holde, hvad jeg har lovet. Det er utilfredsstillende, at jeg skal bruge tid på at finde fejl, som burde kunne være undgået fra producentens side, siger Anders Thaarup.

Han undlader at købe og installere splinterny software i håb om at blive fri for børnesygdomme. Men det er ingen garanti mod bøvl, har han erfaret. Forleden dag måtte han bakse i halvandet døgn med noget konfigureringssoftware til en router, før leverandøren erkendte og hjalp med rette fejlen.

- Det virker lidt som om, nogle producenter ikke prioriterer kvalitetskontrol højt nok. De vil åbenbart hellere sende nye produkter med meget lidt nyt i på markedet hver halve år, oplever Anders Thaarup, Europcar.

Sådan er det bare med IT

Men kan man undgå hastværk og lastværk i en hektisk branche som IT-verdenen? Er det muligt at lave 100 % fejlfri IT?

Nej, det kan man ikke, lyder svarene fra for eksempel IT-afdelingen i Grundfos. Her er Henrik Mogensen IT-chef:

- Det ville selvfølgelig være optimalt, hvis der ikke fandtes fejl i software. Men vi kan jo se, at vores egne systemudviklere også laver fejl af og til, fortæller Henrik Mogensen.

Han bakkes op af en fagfællle i Århus Kommune.

- Det er urealistisk at forestille sig, at et program helt vil være fejlfrit. Tester man 100 procent, bliver tidsfaktoren en hæmsko. Hvis der er for langt fra tanke til handling, realisering og drift, så overhales produktet af den teknologiske udvikling. Så kommer producenten ind i en ond cirkel, vurderer Henning Sørensen, kontorchef med ansvar for IT-driften i Fritids- og Kulturforvaltningen i Århus.

Han siger, at han gennem 20 års edb-karriere har lært at leve med, at IT ikke er fejlfrit.

- Det er jo et sammensurium af programmel, maskiner og mennesker. Det handler om at vide, hvornår man skal løbe uhyggeligt stærkt, og det handler om at have en fornuftig driftsorganisation, der kan håndtere den frustrerede slutbruger, mener Henning Sørensen.

Fejl sikrer IT-folk job

Men man kan også provokerende vende problemet på hovedet og kalde det en sikring af IT-folkets beskæftigelse og producenternes overlevelse.

Det gør Morten Strunge Nielsen, Principal Consultant i Globeteam og forfatter af en række IT-bøger:

- Der ville jo ikke være brug for så mange IT-folk i virksomhedernes IT-afdelinger, hvis softwaren altid virkede. Fejl koster virksomhederne mange penge. For eksempel i form af heftige supportaftaler. Og man kan godt sige, at virksomhederne betaler producenten for selv at hjælpe med at løse problemer med produkterne. Hovedparten af softwareproducenterne lever jo af at hælde en ny version ned i halsen på folk hvert halve eller hele år, siger Morten Strunge Nielsen.

IT-folkene behøver dog ikke frygte for deres arbejde. Set med Morten Strunge Nielsens øjne er det hypotetisk at tale om fuldstændig fejlfri IT.

- Grundlæggende er software blevet så komplekst, at producenterne ikke kan overskue, hvilke konsekvenser det har, når de retter en fejl et sted. Vi har i mange år ligget på kanten af, hvad softwaresystemerne kan klare i kompleksitet, og hvad mennesket kan overskue. Det rammer IT-afdelingerne, fordi der er mange fejl i produkterne, siger Morten Strunge Nielsen.

Udsigt til færre fejl forude

Men måske byder fremtiden på færre frustrerende softwarefejl. Morten Strunge Nielsen, der har fulgt IT-udviklingen i en 18 års karriere, ser klare tendenser i den retning. Softwarebranchen er ved at sætte udviklingstempoet ned.

- Kunderne har efterhånden nået en mætningsfornemmelse. Nu ønsker man færre fejl og højere sikkerhed på bekostning af nye funktionaliteter. De oplagte muligheder for at effektivisere med IT er efterhånden udnyttet, mener Morten Strunge Nielsen.

Han råder IT-afdelingernes medarbejdere til at erkende, at denne udvikling betyder anderledes arbejdsindhold end hidtil.

- De bør se den grimme, bistre virkelighed i øjnene. Der bliver mindre gang i den, sjov og fart på. Der vil være relativt mere vedligeholdelse og relativt mindre udviklingsarbejde, skønner Morten Strunge Nielsen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S