GPS i piano-lak

Navigon 7110 er en værdig udfordrer til både TomTom og Garmin, som hidtil har siddet på toppen af det danske GPS-marked. Men den er stadig lidt sløv i optrækket og kræver teknisk indsigt og snilde.

GPS i piano-lak

Navigon var kendt for at levere GPS-navigation til PDA'er, da de første billige GPS-løsninger kom på markedet. Men markedet har rykket sig til fordel for egentlig navigatorer, og det har Navigon også.

Deres nye 7110 byder både på et flot design og topspecifikationer, men gav os også en del problemer under testen.

Lad os begynde med designet. Der er tale om en lille sag på 13,1 x 9,2 centimeter. Tykkelsen er nede på 2,3 centimeter, og det betyder, at vægten lige akkurat kan holdes under de magiske 200 gram. Skærmen er på 4,3 tommer og i bredformat, som moden foreskriver.

Det mest interessante ved designet er dog holderen, der er noget utraditionel. En lang, hård "tunge" af plast monteres på ruden med en sugekop.

For enden af tungen er der en stor, rund skive, som GPS'en skrues ned i. Montering er rimelig ligetil, men det er desværre lidt besværligt at få maskinen ud af holderen igen.

Til gengæld sidder den rimelig godt fast - også når man kører på et ujævnt underlag, og det hele ellers hopper rundt. Her er Navigon 7110 rimeligt stabil, og man kan godt følge med på skærmen.

Nye funktioner

Ser man under kølerhjelmen, så byder Navigon 7110 på en række spændende nye funktioner, hvor det mest interessante uden tvivl er det såkaldte RealityView.

RealityView giver et mere realistisk overblik over især komplicerede motorvejsudfletninger. Cirka en kilometer før man nærmer sig en udfletning, får man på skærmen vist de vejskilte, som er placeret over udfletningen.

Det lyder måske lidt kringlet, men det er utrolig smart - især hvis man ikke kender vejen, man kører på.

Navigon har samtidig indbygget en "vognbaneassistent", som også i god tid angiver, hvilken vognbane, man skal lægge sig i, for at komme den rigtige vej.

Det er en simpel ting, men der er ingen tvivl om, at det fungerer rigtig godt. Især i udlandet er der kommet flere og flere komplicerede motorvejssammenfletninger, hvor to eller flere veje mødes i store blomster og rundkørsler, og her holder GPS'en fuldstændig styr på, hvad "Toutes directions" betyder i forhold til "Autres directions".

Slut med kørebog på papir

En anden smart funktion, som nok er efterspurgt af mange, der bruger bilen til erhvervskørsel, er en indbygget kørebog.

En sådan har Navigon 7110, og det betyder, at man let kan markere, om en tur er erhverv eller privat - og så eksempelvis en gang om måneden overføre data til PC'en via det medfølgende kabel og program. Data kommer i et format, som let importeres i Excel.

Det kræver lidt arbejde og en god portion viden om, hvordan man får GPS'en til at fungere sammen med PC'en, men så har man også et glimrende redskab til at holde styr på arbejdskørslen.

Lidt det samme gør sig gældende med den indbyggede Bluetooth-funktion, som gør det muligt at bruge Navigon 7110 som håndfrit sæt til mobilen.

Også her kræves mindst et par kurser fra Ingeniørhøjskolen, før man uden problemer kan få det til at fungere, og man bliver ikke hjulpet meget af den noget ubehjælpelige oversættelse fra engelsk til dansk.

TomTom har vist, hvor let og simpelt den slags kan - og skal - gøres. Det bør Navigon lære noget af, hvis funktionen skal kunne bruges af menig mand.

Sløv processor

Samsung-processoren er godt nok på 400 MHz, men det er som om Windows CE-systemet - der ellers traditionelt er ganske hurtigt - ikke fungerer rigtig godt på den platform.

For ganske ofte tog det lang tid for systemet at reagere på en kommando - ja, der kom ligefrem det karakteristiske roterende timeglas frem selv i forbindelse med standard-opgaver.

Sløvheden var dog ikke det mest generende. Det var derimod de små ikoner og den upræcise skærm. Der følger en lille pen - en stylus - med, som man kan bruge til at trykke på skærmen. Og den bliver man faktisk nødt til at bruge, hvis man da ikke har meget tynde, spidse fingre. Bogstaver og knapper er alt for små til, at man kan prikke på dem.

Navigon 7110 er en flot GPS, der har masser af gode, avancerede funktioner - og tilmed til en rimelig pris.
Der er ingen tvivl om, at Navigon for alvor truer Garmin og TomToms dominans på markedet.

Men selvom Navigon 7110 er blevet langt lettere at bruge, så er der stadig et par knaster, der kan trænge til at blive rettet til.

Navigon 7110 koster cirka 4.000 kroner for Europa-versionen, og du slipper med 500 kroner mindre, hvis du kan nøjes med Skandinavien.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan vil AI-assistenten Microsoft Copilot transformere processer og dit arbejdsliv

Med Microsoft Copilot får du for første gang en intelligent, personlig assistent ved hånden, som kan løse opgaver og lette hverdagen. Få inspiration til, hvordan Copilot kan automatisere rutineopgaver og transformere din hverdag.

18. juni 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

20. juni 2024 | Læs mere


Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere