Avatar billede Jengin Nybegynder
16. februar 2016 - 19:56 Der er 6 kommentarer

Online underskrift, hvornår er den bindende?

Som sagt i overskriften er jeg i tvivl om hvornår en online underskrift egentlig er juridisk bindene.
Jeg har fået en kontrakt og de vil gerne have at jeg skrive under på den.
Problemet er bare at det er på google docs og kan selvfølgelig kun skrive med almindelige bogstaver.
Er det stadig juridisk bindene eller gælder kontrakten ikke selvom jeg skriver under?
Tak på forhånd.
Avatar billede Wally73 Mester
16. februar 2016 - 20:36 #1
Selve underskriften er egentligt juridisk bindende, men det er umuligt at bevise og dermed er det så som så.
Det er lidt som en mundtlig aftale, der også er mega svær at bevise i tvist.
Hvis den skal gøres gældende elektronisk, så skal du godkende aftalen med en digital signatur.
Førhen kunne man gøre det med NemID (Eller hvad det nu var forgængeren hed), men om den nye kan det ved jeg faktisk ikke.
Og det kan være lidt bøvlet at skulle installere det certifikat man skal bruge i sit email program, så hvis det kun er en enkelt gang, så er det måske nemmere med en analog tilgang. :)

Prøv at læse her.
https://www.nemid.nu/dk-da/digital_signatur/
Avatar billede Blueeyez Mester
16. februar 2016 - 21:12 #2
de kan vel henvise til afsendrs mail adresse / ip hvis det endeligt skulle blive et problem?
Avatar billede Wally73 Mester
16. februar 2016 - 21:28 #3
Det er ikke nok.
Der er nemme måder at omgå det på og det er det spammere benytter dagligt.
Jeg kan f.eks. sende en mail fra satan@hell.eu, hvis jeg måtte ønske dette og jeg kan smide det igennem et par tilfældige mailservere, så du ikke kan bruge IP-adresserne til hverken at af- eller bekræfte.

Det her er det typiske problem i IT-verdenen.
Det er nemt nok at sikre kommunikationen mellem to punkter, så ingen kan lytte med, men det er MEGET svært at bekræfte hvem den fysiske person er i den anden ende, det der hedder autentificering.

Danmark er et af de få lande, der har en national løsning, der autentificerer.
Andre steder skal man benytte globale certifikater, der koster en pæn sjat penge, da certifikatudbyderen på en eller anden måde skal kunne bekræfte at du er den du udgiver dig for at være.
Nogen gange beder de bare om at man sender en kopi af et par sider i ens pas eller af kørekortet andre gange skal du til en dyr notar for at blive godkendt.
Jo mere besværlig og dyr processen er og jo mere firmaet tager for selve certifikatet, jo mere vægt tillægges certifikatet typisk.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2016 - 22:27 #4
NemID har indbygget en digital signatur mulighed som bankerne bruger.

At det er nemt at forfalske emailadresser er vist kun marginalt relevant for denne problemstilling.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. februar 2016 - 22:34 #5
Med hensyn til selve spoergsmaalet, saa er der sandsynligvis ingen retspraksis paa omraadet og danske domstole har ikke ry for at vaere gode til at forstaa IT, saa en eventuel retssag kunne blive noget tilfaeldig.

Jeg vil mene at hvis der har vaeret en tredie part involveret som ikke har oekonomisk interesse i sagen der vil attestere at:
- de har sendt en email til din email adresse og ikke til andre med information om dokumentet som vil vaere praktisk umuligt at gaette uden denne email)
- dokumentet er blever rettet
- de har sendt en email til din email adresse om at dokumentet er blevet rettet
og at det kan dokumenteres at det er din email adresse og at du bruger den og at der ikke har vaeret anmeldt hacking af din email konto, saa er der en staerk sag for at domstolen vil afvise "det var ikke mig".

Men det er bare min vurdering. Og jeg er *ikke* jurist.
Avatar billede Wally73 Mester
16. februar 2016 - 22:49 #6
Det her kan måske hjælpe lidt.
http://www.faktalink.dk/titelliste/jura/jurakan