Avatar billede Bhlas Novice
15. oktober 2016 - 13:44 Der er 12 kommentarer

Opslag i flere kolonner

Hej alle,

Jeg har et spørgsmål som der nok er en simpel løsning på.
I kolonne A har jeg navne på medarbejdere.
I kolonne B har jeg antal solgte produkter i marts, kolonne C antal solgte produkter i april, kolonne D antal solgte produkter i E.
Jeg har lavet en =STØRSTE() på dataområdet, der fortæller mig hvilket antal solgte produkter der er det højeste - men hvordan laver jeg et opslag på den her værdi, der returnerer navnet fra kolonne A af?

Jeg har forsøgt mig med både =LOPSLAG() og =INDEKS(SAMMENLIGN(), dog uden videre held.

På forhånd tak.
Avatar billede ebea Ekspert
15. oktober 2016 - 15:05 #1
En af måderne, er at bruge følgende Formel, hvor F kolonnen refererer til det højeste salgs antal, og A kolonnen indeholder navne.
=INDEKS(A2:A10;SAMMENLIGN(F2;F2:F10;0))
Avatar billede Bhlas Novice
15. oktober 2016 - 15:14 #2
Hej ebea,

Tak for dit svar.
Udfordringen ligger i at jeg ikke ved om det højeste antal er i kolonne B, C eller D.
Men din løsning vil den blot lave et opslag i kolonne F, hvor det højeste antal ikke nødvendigvis befinder sig.
Er det ikke korrekt forstået?
Avatar billede Bhlas Novice
15. oktober 2016 - 15:16 #3
Og med INDEKS(SAMMENLIGN() har jeg, så vidt jeg kan komme frem til, ikke mulighed for at lave opslag mellem flere kolonner, som det vil være påkrævet her. Jeg ved nemlig ikke i hvilken måned det højeste antal solgte produkter befinder sig.
Avatar billede ebea Ekspert
15. oktober 2016 - 15:52 #4
Kunne du prøve at uploade dit eksempel? Det ville være nemmere at se dit eksempel, og tilrette efter det.
Avatar billede ebea Ekspert
15. oktober 2016 - 16:21 #5
#3 - Du skriver jo, at du har brugt STØRSTE til at finde den med højeste salg. I den kolonne med de højeste salg, kan du bruge den formel jeg angav.
For at lave en eksempel kolonne, kan du også bruge =MAKS() og så maks værdien fra kolonne B:? - mine kolonne angivelser, er jo kun "tænkte" eks. for at vise dig Formlen til at finde personen med højeste salg.
F kolonnen (i mit eks.) er der hvor højeste tal er angivet.
Avatar billede excelent Ekspert
15. oktober 2016 - 18:27 #6
Avatar billede ebea Ekspert
15. oktober 2016 - 19:20 #7
Avatar billede excelent Ekspert
16. oktober 2016 - 08:51 #8
Denne er vist nemmere at anvende.
Du skal blot rette område i formlen så den passer til dine forhold

=INDEKS(A1:A15;MAKS(HVIS(B2:D15=MAKS(B2:D15);RÆKKE(2:15))))
Husk at afslutte formlen med CTRL+SHIFT+ENTER
Avatar billede Bhlas Novice
16. oktober 2016 - 15:55 #9
ebea:
Dit eksempel fungerer hvis jeg har én kolonne med navne, og én kolonne med alt salget. Men udfordringen er at mit data er struktureret således der er for hver måned i hver sin kolonne. Ellers er jeg helt med på at dit forslag kan løse det :)

excelent:
Korrekt, dit forslag virker. Men jeg har desværre stadig lidt udfordringer.
Jeg skal også have rangeret det 2. største, 3. største osv., så jeg bliver nødt til at bruge en =STØRST() i stedet for en =MAKS(), og så kan jeg ikke få det til at fungere, hverken dit skrevne forslag her eller i vedhæftede Excel-fil.
Er der ikke en formel der blot kan søge i en tabel over flere kolonner, således den også kan benyttes når jeg næste måned har en ny måned med data der indsættes osv.?
Avatar billede ebea Ekspert
16. oktober 2016 - 16:24 #10
#9  -  Hvis du kigger det eksempel igennem jeg har uploadet #7, så vil du se, at du kan bruge kolonne F til rangering (1, 2, 3), ved at bruge Formlen: =PLADS(F2;F2:F10)

Og Formlen som bruges til at finde bedst sælgende, kan du jo blot udvide til at dække alle dine kolonner. Så du burde kunne dække alle kolonner (jeg har testet det her, ved at tilføje flere kolonner).
Det var faktisk derfor jeg skrev indledningsvis, at du kunne uploade et eksempel. Så var det nemmere at se dit eksakte behov.
Så bedst, upload et eksempel; så er "gætterierne" over, omkring hvad du eksakt har i dit eget Ark.
Avatar billede ebea Ekspert
16. oktober 2016 - 16:41 #11
Jeg har indsat eks. med Rangering (Plads) af salget, og med ekstra kolonner.
https://www.dropbox.com/s/yebssox6wf6riww/maks-salg%20-%20Kopi.xlsx?dl=0
Avatar billede excelent Ekspert
16. oktober 2016 - 18:24 #12