Avatar billede FinnT Novice
18. marts 2017 - 13:54 Der er 14 kommentarer

MyStora.com

Hej. Jeg har gennem længere tid ikke kunnet tilgå min Netgear Stora NAS server via en browser.
Hver gang jeg forsøger at komme ind på https://www.mystora.com får jeg beskeden. "Der er et problem med dette websteds sikkerhedscertifikat" og nægtes adgang.
Har forsøgt fra flere browsere og flere computere med samme resultat.
Har kastet spørgsmålet ud på Netgears hjemmeside uden resultat.
Kan nogen hjælpe ???
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. marts 2017 - 16:34 #1
Du har fået slået SSL til på din NAS, men har ikke lagt et certifikat på, eller har kun et selv-signeret certifikat. Det er en lang historie - og for at springe til de lette genveje, så...:

Har du prøvet http://www.mystora.com i stedet? (altså uden S´et).

Hvis ikke det virker, så skal du kigge på det billede du får med "Der er et problem med dette websteds sikkerhedscertifikat". Her er et link til "avanceret" el.lign. (afhængig af hvilken browser du bruger), og muligheden for at "Fortsæt til websted alligevel". Du får en masse advarsler, men så længe du ved at du er på vej ind på din egen NAS, og ikke et et risikabelt site, er det i orden.
Avatar billede INK Ekspert
18. marts 2017 - 16:39 #2
Jeg formoder du kan få adgang gennem almindelig fil-browser?
I Safari på min iMac kan jeg godt få siden frem, men i Google Chrome får jeg også certifikatfejl. I Windows 10 får jeg samme certifikatfejl i Edge, Internet Explorer og Google Chrome. Fejlen er sikkert hos Stora.com
Avatar billede FinnT Novice
18. marts 2017 - 21:20 #3
Hej og tak for din indsats.
Har prøvet uden s. Samme meddelelse: "Der opstod en fejl under forbindelsen til www.mystora.com. Modpartens certifikat er tilbagekaldt. Fejlkode: SEC_ERROR_REVOKED_CERTIFICATE."

Har nu prøvet med Edge i Win 10. Her får jeg mulighed for at gå videre trods advarsel, men det virker heller ikke - kommer ikke videre.
Jeg kan fint tilgå min stora via stifinder.
Det undrer mig bare, at jeg tilsyneladende er den eneste, der oplever fejlen, (har ikke fundet andre, som har nævnt fejlen) og at den har varet så længe uden et pip fra Stora.com, eller Netgear.
Mistænker Netgear for bevidst at have lukket siden for at fremme deres nye NAS-modeller. De har heller ikke noget nyere til Stora på websitet. Kun en gammel opdatering. Intet forvalg af Stora i deres Community.
En opringning til dem vil koste over 30 us dollar, og der er tilsyneladende ingen mulighed for at skrive til dem.
Mit sidste Netgear produkt for sure!!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. marts 2017 - 22:17 #4
En ting der slår mig - noget der kan gøre et certifikat invalid er, hvis PC´en kører med forkert dato/tid - så start lige med at tjekke det.

Men derefter - så tyder noget på at certifikatet er blevet anulleret - se https://www.ssllabs.com/ssltest/analyze.html?d=mystora.com

Hvorfor, og hvad man kan gøre ved det, når man ikke kan kontakte dem, ved jeg desværre ikke...
Avatar billede FinnT Novice
19. marts 2017 - 08:37 #5
Hej og tak.
Ja. Har checket dato og tid. Alt ok.
Det kunne som nævnt godt tyde på en lukning. Et seriøst firma ville have rettet en af de andre fejl, skulle man mene. (Hvis de er klar over det. Modellen er jo ude over sine 90 dages supporttid?)
Avatar billede FinnT Novice
20. marts 2017 - 19:57 #6
Hej igen.
Har konstateret, at der på min router er nogle porte, bl.a port 80, som er lukkede.
Hvordan åbner man disse porte? Noget med port forvarding?
Håber på hjælp.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. marts 2017 - 20:23 #7
Ja, det hedder port forwarding. Du finder på en eller anden webside i din routers konfigurations interface, en "tabel", hvor du kan skrive portnummer (eller vælge "HTTP" fra en drop down liste). Så skal du også angive hvilken IP adresse på det internet netværk, routeren skal sende trafik til - det er så NAS´ens faste IP-adresse. Og du skal vælge om det skal være UTP, TCP eller begge. Sædvanligvis er det kun TCP der benyttes...

Men det er desværre lidt forskelligt fra router til router, så hvis det ikke umiddelbart giver mening, så find en hurtig manual over din router.
Avatar billede FinnT Novice
21. marts 2017 - 09:37 #8
Hej Ole og tak.
Jeg har testet de relevante porte med Netgears Port Forwarding test og den siger, at port 21 er optaget af noget andet? port 22 er åben og port 443 og port 80 er lukkede.
Jeg har kikket på port forwarding i min router. Der ser det ud som alle de nævnte porte er åbne via UPNP og enable?
Kan nu for øvrigt godt komme på mystora.com med min iPad,? men ikke tilgå min Stora NAS.
Er der noget særligt, jeg skal gøre for at sikre/checke at portene er åbne og for at tildele dem til Stora.
Min router er en Sagemcom fra Yousee. Jeg kan ikke finde noget om den på nettet og Yousee kan ikke hjælpe siger de. De henviser til Sagemcom, som slet ikke har routeren på deres hjemmeside. Puh Ha...
Avatar billede FinnT Novice
21. marts 2017 - 16:30 #9
Hej.. Har løst problemet med at kalde/komme ind på mystora.com ved at fjerne "kontroller om udgivercertificat og servercertifikater er tilbagekaldt" i indstillinger for browseren.
Nok ikke en varig løsning, men nu kan jeg da kalde mystora.com
Nu mangler jeg bare, at få åbnet de porte, som ser ud at være aktive, men åbenbart ikke er det, for at komme videre til min NAS.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. marts 2017 - 16:59 #10
Alle de porte du nævner, er dedikerede specielle funktioner. Du skal gøre dig klart, hvad formålet er med at åbne dem: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_TCP_and_UDP_port_numbers

De burde ikke have noget med UPnP at gøre - jeg tror du kigger på noget forkert.

Men det er noget svært, når man ikke lige har routerens web-interface at se på.... - jeg kan næsten kun gentage #7
Avatar billede FinnT Novice
22. marts 2017 - 15:18 #11
Hej Ole.
Formålet med at åbne dem er tilsyneladende at tillade adgang til min Stora NAS udefra nettet, jfr. Netgears Port forwarding test herunder:
(Dert er i øvrigt også kun denne vej, kan kan administrere brugere mv. på STORA NAS.

"Stora Port Fowarding Tester

Test Port Forwarding
Important: The test should be performed by a computer on the same network as your Stora.

Click the "Test Port Forwarding" button to perform test.

You have 1 out of 4 ports open (going to your Stora from the Internet). See details below.
Your External IP Address is: 83.94.55.196
Port 21 (FTP access): A device other than your Stora is listening on this port.
Port 22 (Support): This port is open / accessible from the internet.
Port 443 (Secure Web access): This port is closed.
Port 80 (Web access): This port is closed.
Technical note

Port 21 (FTP access) will show blocked until it's set to "ON" From the Internet, in Network Services of Stora's Administration area."

Port forwarding i min router ser således ud:
De nævnte porte er alle tildelt til ip-adressen på min NAS, også portene 20 og 50000 og 50001 er tildelt mind NAS.

Protocol er sat til "both" (TCP og UDP.)

Opened via UPNP er bare en beskrivelse man kan ændre selv.
Alle er "enabled", og skulle jfr. Yousee, brugsanvisning på at tildele og åbne porte så være aktive og åbne.

Det er de så alligevel ikke jfr. Port forwarding testeren, og jeg kan ikke komme ind på Nas fra nettet. Får beskeden: "fjernenheden tillader ikke forbindelsen"
Hvad er det mon der bruger port 21, som testeren oplyser? Måske et Apple produkt, som beskrevet i dit link.? Måske iTunes og iCloud, som jeg har installeret?
SUK!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. marts 2017 - 22:34 #12
Så fik jeg kigget på mit eget setup.

Jeg kører en Netgear C6250 fra YouSee... - og går under "Advanced" -> "Advanced Setup" -> "port forwarding/port triggering"

Her har jeg sat hele 15 "Custom" port forwarding op, dels til min NAS, dels til min IP-SIP adapter (Telefoni).

Jeg kan ikke lige se noget med uPNP, og kan som sagt heller ikke tro det skal sættes op i dit tilfælde.

Men en forwarding af port 80 til min NAS på den interne adresse 192.168.1.100 ville se således ud:

Service Name: HTTP
Service Type: TCP
External Starting Port (1~65535): 80
External Ending Port (1~65535): 80
Use the same port range for Internal port: x
Internal IP address: 192.168.1.100
External IP Address: ANY

Altså i store træk beskrevet med ord:

Servicen "HTTP" af typen "TCP" skal ved kald på den eksterne IP adresses port "80" til port "80", videresende trafik fra "ANY" ip-adresse til "samme" portnummer (80) på den interne IP adresse "192.168.1.100"

Det skal så sættes op for alle de porte du vil åbne for. Undgå at indsætte større områder, så som 20-443 - for du vil derved åbne for at alle kan forsøge at tilgå din NAS på alle portnumre i intervallet - her er det et spørgsmål om at undgå hacking af porte, du ikke lige har husket at du har åbnet for.

Du skal også huske at hakke af ud for den enkelte regel, at den er "Enabled". Ellers vil reglen ikke blive taget i betragtning.

Men hvis noget viser at port 21 er i brug, så må der jo være en regel om det i din router - ellers bruger du ikke den rigtige eksterne IP adresse.

Hvis du siger den eksterne er 83.94.55.196, vil du jo kunne forsøge at kalde ftp://83.94.55.196 (det er her underforstået at man bruger port 21, da den er "reserveret" FTP - men ellers ville det hedde ftp://83.94.55.196:21).

Jeg får ikke noget svar fra nogen FTP service på adressen, så jeg tror heller ikke du gør.

Kan du evt. smide link til de Yousee manualer du har fundet - eller tippe om modelnummer på routeren? - så kan det være jeg kan se et eller andet i eksemplerne, der får en klokke til at ringe.
Avatar billede FinnT Novice
28. marts 2017 - 00:23 #13
Hej Ole og tak for din store indsats.

Her er et link, som jeg har fulgt til punkt og prikke uden resultat:

https://kundeservice.yousee.dk/bredbaand/indstillinger-og-sikkerhed/saadan-opretter-du-en-port-forward/sagem-fast3686

Har "åbnet" på den beskrevne måde ved de porte, som testprogrammet:

http://support.stora.hipserv.com/en/router/testportforward.html

forlanger, og oplyser, er lukkede, uagtet jeg har fulgt beskrivelserne i første link.
Som sagt er bemærkningen om Upnp kun en beskrivelse man selv kan skrive eller rette - et tekstfelt. Jeg har både forsøgt at sætte den til FTP og UDP og  BOTH uden resultat.
Avatar billede FinnT Novice
28. marts 2017 - 00:34 #14
Hej igen Ole.

Min ser sådan ud:
Local IP: (Ip-adressen på min Stora, jfr. netværksoversigten i routeren) eks. 192.000.0.00
Local Start port: 80
Local End Port: 80
External IP: 0.0.0.0
External Start Port 80
External End Port 80
Protocol: BOTH (alternativ TCP eller UDP)
Description: opened via UPNP (Kan rettes til hvad som helst.)
enabled: On

Dette gælder alle de nævnte porte.