03. maj 2017 - 21:45Der er
18 kommentarer og 1 løsning
2 kriterier i et Lopslag
Hej. Hvis der i et Lopslag, skal ses på mere et kriterie, hvor skal det så foregå?
Jeg har f.eks. et ark med oplysninger som er inddelt i 12 måneder og et andet ark med 14 forskellige navne. På forsiden er det så muligt at vælge en måned samt et navn på en person. Lopslaget skal så finde værdien i den valgte måned samt ud fra den valgte person.
Ja, men du skal have en måde at komme frem til celle-referencen.
Det kunne være ved at indtaste range direkte i B2 (som fx "C5:D20") eller det kunne være ved at gå via en hjælpetabel, hvor du har dit egne navne i kolonne 1 og ark-referencen i kolonne 2 og så slår op i den med LOPSLAG.
I det første tilfælde duer formlen i #5 uden videre. I det andet tilfælde skal B2 erstattes med LOPSLAG(B2;range;2;FALSE), hvor range er der hvor du har din hjælpetabel.
I excel kan du give en celle eller et range et navn. Når du bruger det navn i en formel, svarer det til at skrive adressen.
I min Excel 2010 (min er på engelsk, så du må selv oversætte) skal du klikke på fanen Formulas og vælge "Define name", så kan du definere et range. Klik på "Name Manager" for et overblik over dine named ranges.
#12 - Jens48, nu var eksemplet i #11, lavet MED navne liste, så spørgeren havde en mulighed for at se, hvad der lå i begrebet. Og ikke så meget fordi, at der ikke kunne laves løsninger, uden navngivne områder. Den mulighed havde han også med acore's forslag i #7 Så spørgeren spurgte jo netop i #8 hvad der mentes med begrebet ;-)
#13 - Ebea, ja det anerkender jeg og jeg lavede også kun indslaget fordi der ikke var nogen der havde lavet hele den nødvendige formel, hvis det skulle være uden navngivning. Og så for at vise at der her, som i de fleste tilfælde med Excel, er mange mulige løsninger
Det jeg søger en løsning på er: En en funktion eller en kombination af funktioner som ud fra 2 søge kriterier kan finde en værdi.
Jeg har et ark med 12 forskellige tabeller, 1 for hver måned i året. Hver tabel indeholder 14 forskellige navne og en række oplysninger, heriblandt den værdi som skal søges frem.
På et andet ark i projektmappen findes der en oversigt, hvor der kan vælges 2 søge værdier: Nr. 1 Den måned som man ønsker at søge i. Nr. 2 Personens forbrug i den aktuelle måned.
Hvordan sammensætter jeg en funktion, som først finder den rette måned, og derefter den rette person, og så returnerer den ønskede værdi?
Måske får jeg ikke forklaret det ordentligt? Men du skal kunne komme fra "valgt måned" til "cellemområde, der skal slås op i". Det kan gøres ved at navngive celleområderne (named ranges) efter månederne eller ved at have en tabel, der kan "oversætte" for eksempel "januar" til "Ark1!A2:E15". Uden en eller anden sammenhæng, kan det ikke lade sig gøre.
Har på fornemmelsen, at vi kommunikerer forbi hinanden - eller hvad?
Jeg er ikke lidt med... Der er jo to kriterier som skal gælde og derefter skal værdien aflæses.
Jeg har de 12 måneder i en liste i celle A5 og de 14 navne i en anden liste i B5. De 12 forskellige tabeller som er navngivet januar, februar, marts o.s.v. indeholder så de 14 navne og værdierne.
Hvis man så i oversigten vælger maj måned og Peter, så skal der søges i tabel "maj" og navnet "peter" og værdien skal findes frem.
Det er muligt at det også er sådan du forstår det, og det du har forsøgt at give en forklaring på. Jeg er bare ikke helt med endnu! Vil du prøve igen?
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.