Avatar billede 220661 Ekspert
15. oktober 2017 - 10:01 Der er 12 kommentarer og
8 løsninger

"Titler"

Synes den titel man får tildelt bør slettes af Eksperten. Den er fuldstændig misvisende i det hele taget. Man kan ikke bruge den til noget som helst.
At blive gradueret i titlen for at stille spørgsmål og besvare indlæg selvom det ikke er relevant for løsningen er for mig ikke brugbart.
Jeg ser derfor dette som en fejl i systemet.
Mvh 220661.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. oktober 2017 - 10:06 #1
Kan måske tvivle om der kommer nogen respons fra baglandet, men ville blot vise hvad jeg mener om dette såkaldte "point system" :-)

Nogle spørgere bruger endvidere denne titel i forbindelse med henvendelse i trådene. Og når jeg tænker på hvilken betydning titlen har virker dette mere irriterende end gavnlig.
Avatar billede wjens Guru
15. oktober 2017 - 10:43 #2
Helt enig. Titlerne bliver tilsyneladende uddelt rent efter aktivitet og har intet at gøre med "kvaliteten" af indlæg. Fint at Eksperten har plads også ret simple spørgsmål (hvor svaret kan googles på få sekunder), men det virker fjollet når det kommer fra en person med fornem titel. Fjern dem!
Avatar billede eurositi Ekspert
15. oktober 2017 - 12:30 #3
Enig. Der findes faktisk to målbare kvalitetskriterier, nemlig antal godkendte svar samt antal nyttige svar pr. bruger. Forummet burde teknisk set kunne konfigureres til at anvende disse frem for simpel aktivitet.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. oktober 2017 - 13:02 #4
#3 Lige præsis. Det er der jeg vil hen med min kritik at det som er der nu. Man kunne måske tænke sig at der hvor man markerer som løsning også er mulighed for at markere som et nyttigt svar. Så havde man set at de indlæg også havde en betydning for løsningen.
Avatar billede wjens Guru
15. oktober 2017 - 16:41 #5
De kriterier ville hjælpe gevaldigt, men så mangler der input fra de mange spørgsmål hvor spørger aldrig melder tilbage - hverken med kommentar eller markering.

For at få response kunne man måske forbyde folk at oprette nye spørgsmål, hvis de har gamle ikke-lukkede spørgsmål hængende. Men, - hvad vil vi egentlig med de titler?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. oktober 2017 - 16:51 #6
Ingenting. Det er derfor jeg mener de skal væk, hvis de ikke kan bruges til noget.

I den forrige udgave af eksperten var der toplister hvor man kunne se i hvilke kategorier man havde ekspertisen. Det kan man jo slet ikke mere.
Avatar billede jalved Ekspert
15. oktober 2017 - 18:16 #7
Jeg er enig med #1, #2, #3 at titlerne er lidt misvisende - og på den måde synes jeg, det er underordnet, om de er der.

Men tror bare, det er ment som en sjov leg, man finder hurtigt ud af, at det handler om at rådene er relevante - fremfor at det er en med en titel.

Titlerne siger også noget om, hvor længe, man har brugt Eksperten, det synes jeg også giver den enkelte lidt kredit.

Jeg kan også godt lide, at man ikke nødvendigvis behøver være stor computerekspert for at kunne blande sig. At der er nogle, der kan svare på vanskelige spørgsmål om PHP - og at der er nogle der kan finde et link frem som en ældre herre måske ikke lige har kunnet google sig frem til.

Nogle gange tror jeg også, at en nybegynder der netop har siddet og rodet med et problem måske nemmere kan forklare det for en anden nybegynder.

Det undrer mig mere, at folk ikke vender tilbage og fortæller, hvordan de løste deres spørgsmål.

Så jeg er ikke uenig, men bare lige for at tilføje snakken et par aspekter mere.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. oktober 2017 - 18:33 #8
#7 Ja det er kan kun være en såkaldt "leg". Det kan ikke bruges til andet ;-)
Avatar billede Uvanga Ekspert
15. oktober 2017 - 21:47 #9
Jeg har kommenteret på emnet i tidligere indlæg, og kan kun være enig. Et konkret eksempel er titlen Forsker som er tildelt noget tilfældigt:

#1 Medlem i >10 år 2x spørgsmål - 5xx kommentarer (x=Tal mellem 1 og 9)
#2 Medlem i < 1 år  2x spørgsmål - 2xx kommentarer (x=Tal mellem 1 og 9)
Så megen aktivitet i kort tid, er vejen til "Lynkarriere" - iøvrigt uden at kvalitet af indlæg vurderes, som er noget svingende. Forfremmelser kører på autopilot uden skelen til indhold.
Ad#7 Helt enig, er man ikke faldet i havnen, eller kørt over af en bus, er det mindste man kan gøre at  reagere på et afgivet svar. Man føler nogen gange man råber op i et træ....
Avatar billede arne_v Ekspert
15. oktober 2017 - 22:59 #10
Det gik vist lidt hurtigt med at få afskaffet point systemet.

Hvis ikke man vil genindføre point systemet (evt. med min gamle ide om visning af top 3 måned, top 5 år og top 10 forever), så burde man:
- lade title være per kategori
- justere algoritment så dert primært er accepteret svar og like som tæller
Avatar billede 220661 Ekspert
15. oktober 2017 - 23:18 #11
Tror næppe de laver det om Arne. Jeg er til dels enig i dine to punkter.
I det sidste ville jeg dog vælge at det "kun" er de accepterede svar og like's der tæller. Andre indlæg og spørgsmål skal ignoreres helt efter min mening i forbindelsen.
Avatar billede milter Ekspert
15. oktober 2017 - 23:53 #12
Jeg er enig med indlægget i #10. Pointsystemet/brugertitler bliver udelukkende anvendt for at fastholde dem, som på frivllig og ubetalt basis forøger at hjælpe andre PC/Mac- brugere med at løse deres problemer.

Jeg selv bruger dette forum som en inspiration til at vedligeholde mit kendskab til den verden, som drejer sig om, hvordan nuller og ettaller fungerer i en hastigt  groende udvikling. Jeg er absolut ikke enig i alle aspekter af nødvendigheden af hastigheden i  alle udviklingerne/ændringerne, men jeg bliver nødt til at acceptere dem, og en af  mine muligheder for at følge med er gennem dette forum.

Så længe Computerworld.dk kan se en økonomisk fordel i at fortsætte dette forum, vil det være åbent. Når der ikke længere er noget økonomisk incitament til at fortsætte det, vil det stoppe.Og det vil ske, hvad enten der er et pointsystem, eller bidragsyderne kaldes novicer, eksperter, professorer, guruer eller noget helt andet :-)
Avatar billede 450025 Ekspert
16. oktober 2017 - 02:39 #13
Hei alle sammen.
Jeg ble nylig tildelt en Tittel Forsker vil skrive lidt om dette, Og så denne tråden her den ble for meg interessant 220661 startet denne tråd, nå snakker jeg for egen del skal ikke kommentere alle innlegg men er helt enig dette Tittel burte fjernes.

Jeg er her slett ikke på grunn av Titlene, jeg er her fordi der er et flott miljø her, der er mange dyktige her inne som deler ut sin viten, og jeg kan nevne flere 220661- claes57-jalved  ja enda flere inne her og det er ikke få.

Jeg har selv dratt nytte av dette flere gange, vi er ikke enig i alt og dette gir et mangfold av løsninger alle kan dra nytte av en Takk til alle, jeg gjorde en feil i går angre på det Takk 220661 jeg rotet med navna og det gikk ut over jalved tilgi meg dette jalved, jeg ble nok for ivrig ser du. Emnet ga ny lærdom.

Målet var jo å hjelpe Trådstarter, men ut av det hele fikk jeg nye tanker selv og dette er en grunn for jeg er her. Takk jalved.

Så tilbake sløyf Tittelen den har liten misjon, men som andre skriv her, det jeg savner er at folk kommer tilbake forteller hvordan det har gått når oppgaven er løst, det holder ikke med å si å ja han ble borte nå, så alt er sikkert ok?

Dette er for dårlig for vi andre som følger med, kanskje ikke deltar men vi sitter med skjegget i postkassa, løsningen er korrekt utført men den som hadde problemet kunne da fullføre og fortelle hvordan det gikk for han selv og som vi andre venter på som Takk for hjelpen, det savner jeg.

Noe som jeg liker her er (Synes godt om) det er flott og ofte en medalje som Takk for det en har gjort. Det varmer

Jeg for min del er ikke feilfri jeg prøver å delta allikevel for dette gir et mangfold av svar som vi alle kan dra nytte av, skulle min løsning være ok å der dukker opp (Syntes godt om) da er jeg glad og tror ikke bare meg det gjelder men flere fler andre også.
Er klar over at jeg har en uvane i mine lange poster ok men for meg er stoa jeg trives her lære selv masse for egen del, og her jeg bor Thailand er ikke alt så enkelt for dem jeg stiller opp for Språket, kunnskapen til brukeren, dem levere computeren i butikken jada det fikser vi, Hallo å så har dem ikke forstått noen ting.

Det er nemlig så her en Thai er høflig hjelsom også stiller opp, men han er ikke så pass at han sier nei det klare vi ikke, det er en falitt erklæring det?
Å tenk miste ansikt er ikke godt.

Nå er det mandag nye utfordringer en treng hjelp til VPN ok det, blir kanskje en øl på meg i dag også.
Til Dere ha en fin uke. Og Takk for tråden. 220661
Arne.
Avatar billede jalved Ekspert
16. oktober 2017 - 11:42 #14
#13 Hej Arne,

Ingen grund til bekymring. Alle kan komme til at poste i den forkerte tråd - har jeg selv gjort også. Hvis nogen har kommenteret det, har det kun været for at hjælpe.

Du kan umuligt være kommet til at træde nogen over tæerne med et af dine indlæg. De har både humor og selvironi - venligt stem over for alle og meget hjælpsom. Nyd din øl!

VH. jalved
Avatar billede 450025 Ekspert
16. oktober 2017 - 13:22 #15
#13 Takk for dine ord jalved, en slik melding varmer.
Vi er fortsatt på Tråden Tittel.    Det jeg mener i mine poster er dette.

Det virker som jeg løste en oppgave for en Gubbe  her godt nok Novice, og det forteller lidt om Tittel. Uansett fikk han løst det og svarte dette. Å skrev.

problemet er løst    (Det var alt)      Hvorpå jeg svarte dette til Gubben.
…………………..
Gratulere Donniey og så forteller du hva du gjorde, jeg vet det jeg, men der er andre også ser du og som Novise så tror jeg du vet hva jeg mener.

Har nettopp skrevet et stykke her inne vi andre er også med her, ikke alle har den kompetanse som du og jeg har, husk det.

Vi lever i et Fellesskap ser du, nå er klokken snart 8.00 ut på Terrassen en kaffekopp nyte det fine været samt dagen som kommer 27 gr i dag også strålende sol. og det har vi omtrent hele året.  Ha en fin dag.
Arne
…………………..
#11 220661 skriver til meg Tittel blir vi nok aldri kvitt og om mulig bare å glemme det.
Hvordan kan vi lære andre i Felleskapet at en tilbake melding er verdifull for alle andre også, har vanskelig for tro at hans spørsmål bare gjaldt han alene?.

Jeg hjelper flere her jeg bor og har sagt klart ifra, gi tilbake melding hvordan det gikk.
Dem prøver seg igjen med et nytt problem, da spør jeg kort og godt hvordan gikk det sist jeg hjalp deg?
Og det hjelper det om jeg jobber gratis så vil jeg vite hvordan det går så klart.
jeg legger jo lidt jobb i det.
Takk igjen for posten din jalved.
Arne.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. oktober 2017 - 21:03 #16
Problemet med folk der ikke vender tilbage med feedback om problemet er loest  og hvordan gaar meget langt tilbage.

:-(

Laes f.eks.:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/219298 fra 2002

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/488936 fra 2004

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/808339 fra 2007

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/834637 far 2008

[naar nu jeg laeser disse gamle traade forekommer det mig at  E faktisk er blevet mere fredsommelig siden dengang]
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2017 - 19:31 #17
Tak fordi at brugerne deltog. Havde håbet på en kommentar fra dem der har med eksperten at gøre, men den ser ikke ud til at komme.
Avatar billede wjens Guru
22. oktober 2017 - 10:43 #18
Men godt forsøgt 220661!

Den helt rigtige løsning findes nok ikke, men hvis folk fra Computerworld sendte et signal om interesse, er jeg sikker på at vi kunne drøfte os frem til et godt forslag. Det nuværende system er uden mening.

P.S. Din lukning af tråden udløste 9 info mails fra Eksperten om at der er kommet en løsning. Her skal man ikke være ekspert for at kunne foreslå noget bare lidt mere smart - endda fra et IT forum.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2017 - 11:33 #19
#18 Tak wjens :-)
Ja før i tiden fik man kun en mail om hver tråd. Nu bliver der lagt en for hvert indlæg/løsning. Ikke særlig smart.
Avatar billede 450025 Ekspert
22. oktober 2017 - 12:55 #20
Hallo, smart jeg vet ikke jeg, hadde jeg kunnet alt da hadde jeg nok ikke vert her ser du, hva skulle jeg finne på da?  Fiske? jo Takk men der dårlig bitt for tiden 29 varmegrader, å isfiske er bare å glemme her..
Jeg er her for å dra nytte av andres Kundskaper, der nest kan jeg bidra også over for andre, som et + så er der faktisk et godt miljø inne her.

Er man flink får man faktisk Ros, bommer man ja sa vel, om man ikke får Ros da så ok, så dukker der opp en med kundskaper Herlig.

Mitt svar man kan faktisk lære masse av andres feiler også tro meg?
Derfor blir der en del innlegg inne her det er ikke til å undgå dette.

Arne      (som kan lite, alikevel kan jeg lidt av hvert)