Avatar billede IvarHA Praktikant
06. december 2017 - 19:56 Der er 7 kommentarer

Hvordan kan hyperlink fra en celle overføres til anden celle via indsat link?

Jeg håber at der findes en løsning på min udfordring, og som jeg har brugt timer på at løse.
Det er til en prisliste hvor samme vare vil gå igen på mange faneblade, men refererer til samme celle , og her vil jeg direkte kunne lave opslag til bl.a. billede af varen.

Eksempel:
Jeg har en projektmappe med 2 ark. Ark1 og Ark2
I Ark1 celle A1 har jeg en tekst, hvor jeg har tilknyttet et hyperlink til en webside. Opslaget virker fint herfra.
I Ark2 har jeg så indsat formlen ='Ark1'!A1
Dette viser også fint den tekst som står i feltet på Ark1, men hyperlinket mangler.
Hvordan får jeg den vist og gjort aktiv i Ark2?
Avatar billede excelent Ekspert
06. december 2017 - 20:54 #1
=HYPERLINK('Ark1'!A1)
Avatar billede IvarHA Praktikant
07. december 2017 - 06:15 #2
Tak for svaret.
Denne formel havde jeg også prøvet, men det giver blot denne besked ved klik på hyperlinket i Ark2:
"Adressen på denne server er ikke gyldig. Kontrollér adressen, og prøv igen"
Jeg har også forsøgt med et tip om at sætte # foran Ark1 (=HYPERLINK('#Ark1'!A1), men det åbner blot op med stifinderen.
Avatar billede jens48 Ekspert
07. december 2017 - 17:08 #3
Der skal et "Mailto: " med, enten i Ark1!A1 eller i formelen. Hvis formelen ser således ud, virker det:

="Mailto: "&HYPERLINK('Ark1'!A1)
Avatar billede jens48 Ekspert
07. december 2017 - 17:11 #4
Avatar billede bak Seniormester
08. december 2017 - 21:22 #5
Synes nu at fungerer fint.
Husk apostrofferne.
=HYPERLINK("#Ark1!a2")
eller hvis du referer til en celle
=HYPERLINK("#'" & C2)
hvor der i c2 står 'Ark1'!A1
Avatar billede IvarHA Praktikant
09. december 2017 - 08:44 #6
Tak for jeres forslag, men jeg synes ikke jeg når i mål med mit ønske.
Alle formler linker jo tilbage til Ark1 ud over formlen der åbner en ny mail med teksten. Linket til eksemplerne svarer nogenlunde til det jeg tidligere har søgt på.

Min udfordring er, at der ud fra Excel filen skal dannes en PDF fil hvor linkene direkte skal åbne f.eks. et billede som er placeret på en webserver.

For lige at repetere.
I Ark1 celle A1 har jeg en tekst med et hyperlink til f.eks. www.computerworld.dk
Klik på hyperlinket åbner selvfølgelig op i standard browseren til computerworld.dk

Det er dette link jeg også gerne vil kunne åbne direkte fra Ark2 hvor jeg har indsat en formel som henter værdien fra Ark1 (='Ark1'!A1)
Ark1 er altså en oversigt som viser de "varenumre" der bruges i alle de øvrige ark.

Jeg begynder efterhånden at tvivle på om der er en løsning, og at jeg i stedet må indsætte det samme hyperlink på alle de Ark/celler hvor "varenummeret" findes.
Herefter vil jeg jo fint kunne danne en PDF fil med hele projektmappen (ca. 50 Ark) med klikbare link.
Den anden løsning vil bare være så meget bedre, og lettere at vedligeholde m.h.t. ændring af link.
Avatar billede excelent Ekspert
09. december 2017 - 17:12 #7
Denne =HYPERLINK('Ark1'!A1)
funker nu stadig fint i mit ark, ved ikke hvad årsagen er til at det ikke virker hos dig