21. december 2017 - 12:43 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Data fra to rækker samlet i en

Jeg har et datasæt hvor der er tre kolonner.
Kolonne 1 og 2 holder data om produkt og variant og kolonne tre en beskrivende tekst.
Der er i rækkerne flere gengangere af samme produkt og variant, men med forskellige beskrivelser. Eksempel:
Kolonne A - B - C - (D)
10267 - 917 - ABCD
10267 - 917 - XYZ
Jeg vil gerne have dem samlet til:
10267 - 917 - ABCD - XYZ (altså ni i fire kolonner, men kun en række per produkt)
Avatar billede Mads32 Ekspert
21. december 2017 - 17:50 #1
Hej

Hvad skal der ske hvis der er flere end 1 genganger?  Skal der være flere kolonner hvis der er 2, 3 eller flere gengangere.
Avatar billede jens48 Ekspert
21. december 2017 - 19:34 #2
Jeg har lavet en lille makro, som måske kan bruges. Hvis du har dine data liggende i kolonnerne A:C vil makroen skrive de ønskede lister i området J1:T1000.

Sub Samling()
Dim LastRow, OpR, NyR, NyC, ROpslag As Integer
LastRow = ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
Range("J1:T1000").ClearContents
NyR = 1
For x = 1 To LastRow
If Application.WorksheetFunction.CountIf(Range("J1:J10000"), Cells(x, 1)) = 0 Then
Range(Cells(x, 1), Cells(x, 3)).Copy
Range("J" & NyR).PasteSpecial
NyR = NyR + 1
Else
If Application.WorksheetFunction.CountIf(Range("K1:K10000"), Cells(x, 2)) = 0 Then
Range(Cells(x, 1), Cells(x, 3)).Copy
Range("J" & NyR).PasteSpecial
NyR = NyR + 1
Else
ROpslag = Application.Match(Cells(x, 1).Value & " - " & Cells(x, 2).Value, Range("I1:I10000"), 0)
NyC = Application.CountA(Range(Cells(ROpslag, 10), Cells(ROpslag, 20)))
For y = 3 To 6
If Application.WorksheetFunction.CountIf(Range(Cells(ROpslag, 12), Cells(ROpslag, 20)), Cells(x, 3)) = 0 Then
Cells(ROpslag, 10 + NyC) = Cells(x, y)
NyC = NyC + 1
End If
Next
End If
Next
End Sub
Avatar billede excelent Ekspert
21. december 2017 - 21:03 #3
Dine data forventes at starte i række 2 (test på en kopi)

Sub udRader()
rk = Cells(65536, "A").End(xlUp).Row

For Each c In Range("A2:A" & rk)
If c <> "" Then
  For Each d In Range("A" & c.Row + 1 & ":A" & rk)
    If d = c And c.Offset(0, 2) <> d.Offset(0, 2) Then
    x = x & "-" & d.Offset(0, 2)
      Range("A" & d.Row & ":C" & d.Row) = ""
    c.Offset(0, 3) = x
    End If
  Next
End If
x = ""
Next

Range("A2:A" & rk).SpecialCells(xlCellTypeBlanks).EntireRow.Delete Shift:=xlUp

End Sub
Avatar billede jens48 Ekspert
21. december 2017 - 21:15 #4
Der var lige en ting jeg glemte. I celle I1 og nedefter skal du skrive formelen:

=J1&" - "&K1
22. december 2017 - 11:44 #5
@Jens48 - det ser ud til at virke for rækker hvor der er data i både A og B, men hvis B er blank lægger den ikke rækkerne sammen.
Eksempel
Kolonne A - B - C - (D)
10267 - 917 - ABCD
10267 - 917 - XYZ
Bliver rigtigt nok til
10267 - 917 - ABCD - XYZ

Men hvis rækkerne i steder er
10267 - " " - ABCD
10267 - " " - XYZ
Returnere den
10267 - " " - ABCD
10267 - " " - XYZ

Har du en løsning så også de rækker med blank kolonne B men samme værdi i kolonne A bliver sammenlagt?
22. december 2017 - 11:54 #6
@excelent får følgende fejl:
Compile error:
Syntax error
Avatar billede jens48 Ekspert
22. december 2017 - 15:09 #7
Prøv med:

Sub Samling()
Dim LastRow, OpR, NyR, NyC, ROpslag As Integer
LastRow = ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
Range("J1:T1000").ClearContents
NyR = 1
For x = 1 To LastRow
If Application.WorksheetFunction.CountIf(Range("J1:J10000"), Cells(x, 1)) = 0 Then
Range(Cells(x, 1), Cells(x, 3)).Copy
Range("J" & NyR).PasteSpecial
NyR = NyR + 1
Else
If Cells(x, 2) = "" Then
Cells(x, 2) = " "
End If
If Application.WorksheetFunction.CountIf(Range("K1:K10000"), Cells(x, 2)) = 0 Then
Range(Cells(x, 1), Cells(x, 3)).Copy
Range("J" & NyR).PasteSpecial
NyR = NyR + 1
Else
ROpslag = Application.Match(Cells(x, 1).Value & " - " & Cells(x, 2).Value, Range("I1:I10000"), 0)
NyC = Application.CountA(Range(Cells(ROpslag, 10), Cells(ROpslag, 20)))
For y = 3 To 6
If Application.WorksheetFunction.CountIf(Range(Cells(ROpslag, 12), Cells(ROpslag, 20)), Cells(x, 3)) = 0 Then
Cells(ROpslag, 10 + NyC) = Cells(x, y)
NyC = NyC + 1
End If
Next
End If
Next
End Sub
Avatar billede excelent Ekspert
22. december 2017 - 20:44 #8
Virker fint her, i hvilken linje får du fejl ?
Avatar billede excelent Ekspert
25. december 2017 - 09:12 #9
Sub udRaderII()

rk = Cells(65536, "A").End(xlUp).Row

For Each r In Range("A2:A" & rk)

If r <> "" Then
  For Each t In Range("A" & r.Row + 1 & ":A" & rk)
    If t = r And r.Offset(0, 2) <> t.Offset(0, 2) And InStr(1, r.Offset(0, 3), t.Offset(0, 2)) = 0 Then
      r.Offset(0, 3) = r.Offset(0, 3) & "-" & t.Offset(0, 2)
      End If
    If t = r Then Range("A" & t.Row & ":C" & t.Row) = ""
  Next
End If

Next

Range("A2:A" & rk).SpecialCells(xlCellTypeBlanks).EntireRow.Delete Shift:=xlUp

End Sub
27. december 2017 - 14:58 #10
@jens48 - Glædelig jul :-) Sætter stor pris på din hjælp!
Det ser ud til, at den seneste makro fejler når den rammer et felt i kolonne C som starter med et bogstav i stedet for tal. Kan det passe?
Og kan du i givet fald hjælpe mig videre?
PFT
27. december 2017 - 14:59 #11
@excelent - Glædelig jul og tak for hjælpen til dig også!
Du kan se fejlen jeg får her: https://drive.google.com/open?id=1d2JY0Jn2tRKuspfePEtr6Y-PdBd_E-va
Avatar billede excelent Ekspert
27. december 2017 - 16:06 #12
Du kan sende en kopi eller et eks på dine data hvis jeg skal prøve
excelent@gefiber.dk
Avatar billede jens48 Ekspert
27. december 2017 - 17:07 #13
Kan pt. ikke teste det. Vil gerne vende tilbage efter nytår.Godt nytår
02. januar 2018 - 13:34 #14
@jens48
Jeg oplever fortsat fejl når makroen kommer til en værdi i kolonne C der starter med et bogstav. Kan du hjælpe mig med at løse det?
Du kan eventuelt se hele mit dataark her: https://drive.google.com/open?id=1rgOnwbQx17laQ269NNdJO7nbof3GQcK2
Første gang jeg løber på fejlen er når A har værdi 10039.
Avatar billede jens48 Ekspert
03. januar 2018 - 22:31 #15
Jeg har noget, som måske kan bruges, men jeg har problemer med dit dataark. Kan du ikke uploade et excel ark i stedet for en CSV fil.