Avatar billede Tom K. Forsker
12. januar 2018 - 23:44 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Find værdi og giv alarm

Jeg arbejder i 2013+

Jeg sammenligner løn-linje posteringer ved hjælp af egen indtastninger samt fil-import.

På et ark har jeg 4 tabeller:
løn1 kol. A-Z
løn2 kol. BA-BZ
løn3 kol. CA-CZ
Kontrol/Import fil-1 kol. DA-DZ
Kontrol/Import fil-2 kol. EA-EZ

Derudover har jeg et ark der er døbt/kaldes KODER.
På arket KODER er der tabeller med oplysninger omkring:
Løn-Typer, Løn-Nummer, Løn-Priser, Løn-Beskrivelser etc.

Mit problem opstår når jeg vil lave et kontrol felt, der kontrollere felt CA18 og om det findes i "koder!AB1-AB20".

Jeg vil gerne høre om der findes koder der kan konstatere om værdien i eks. CB18 findes i  "koder!AB1-AB20"
,
Hvis  den ikke findes skal den male hele linje rød og råbe om Hjælp eller Vagt I Gevær!!!
(eller bare give en eller anden form for Info).

Umiddelbart vil de fleste sige: "Betinget formatering" med det er jeg ikke meget for, da jeg flere gange er kommet i "Bad Standing"=(Excel går i Søvn, Pause eller sågar Blue monitor) når betinget formatering benyttes.

Sov godt når i kommer så langt og god weekend ;-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. januar 2018 - 06:55 #1
For eksempel:

=SAMMENLIGN($CB18;$AB$1:$AB$20;0) vil give fejlværdien #I/T hvis værdien i CB18 ikke findes i AB1:AB20

En anden mulighed:

=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(SAMMENLIGN($CB18;$AB$1:$AB$20;0;0));"Opslagsværdien findes ikke";)

Apropos den anden sidste sætning om betinget formatering - det skulle vel aldrig være fordi du begår den udbredte fejl at formatere hele kolonnen som for eksempel A:A, C:C eller lignende?
Avatar billede Tom K. Forsker
13. januar 2018 - 18:32 #2
Tak for indlæget.
Jeg valgte løsning 2 - men er der ikke et ";0" for meget i linjen?

Any way. fik det til at virke og kombinerede med Betinget formatering, som du foreslog - kun på et område. Var ikke klar over at det var en udbredt fejl.

Det kom til at blive :
=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(SAMMENLIGN($CA17;Tabel8[Nummer];0));"Opslagsværdien findes ikke";1)

Dette medførte dog en ny fejl som ikke var forudset.
Alle linjer som var tomme i tabellen blev markeret som fejl.Det skal de ikke da jeg modtager forskellige antal lønlinjer pr mdr.

Min første med flere HVISer
=HVIS(CA699="";1;HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(SAMMENLIGN($CA699;Tabel8[Nummer];0));"Opslagsværdien findes ikke";1))

Tak for hjælpen
Avatar billede 8718 Juniormester
14. januar 2018 - 17:11 #3
#1 / copy/paste:
Apropos den anden sidste sætning om betinget formatering - det skulle vel aldrig være fordi du begår den udbredte fejl at formatere hele kolonnen som for eksempel A:A, C:C eller lignende?

Det gør jeg ofte. Umiddelbart giver det ingen fejl. Hvad er faldgruben ved at markere hele kolonnen?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. januar 2018 - 17:55 #4
Nej det giver ingen fejl, men det er en blandt mange ting der kan være med til at lægge Excel død. Begræns altid referenceområdet i formler til det der er nødvendigt. "Full column references" er let og det ser måske smart ud, men der er (i mange tilfælde, om ikke alle) en performance-killer af rang.
Avatar billede Tom K. Forsker
14. januar 2018 - 23:24 #5
hæ-hæ!
Kan lide din beskrivelse "performance-killer af rang"
Da jeg prøvede betinget formatering, efter dit gode råd, skulle jeg have fat på $AF699:$AF1 , men i min iver efter at prøve kom jeg til at ramme kolonne navnet _ og Slam - var jeg i "Bad Standing" igen igen.
Men nu fatter jeg det og mine betingelser virker :-)