Avatar billede Tom K. Forsker
15. april 2018 - 21:15 Der er 8 kommentarer

Subtotaler med varierende reference områder?

God aften til alle rundt om i gruppen/stuerne.
Ja så er den gal igen, og jeg bliver nød til at spørge det gode broderskab om råd og vejledning – for at løse op i mit triste hverdagsliv…. ;-)
Jeg har ark1 hvor jeg taster følgesedler. Jeg har også ark2 hvor jeg har tastet grunddata ind såsom areal, rumfang, stk. pr. palle, vægt etc.
I arket med følgesedler, taster jeg: varenummer, antal og etc.Cellerne henter så relevante info ark2 det kan være alt fra ark1.
I arket med følge sedler taster jeg mange linjer efterfulgt af en linje med antal af leveret ”paller”

Hvordan kan jeg summerer opad i feltet antal_pal og få en subtotal i feltet antal_pal?
Jeg mener ikke jeg kan bruge funktionen auto SubTotal da jeg har varierende rækker der skal summeres.
Avatar billede Mads32 Ekspert
15. april 2018 - 21:48 #1
Hej Tom

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit problem.

Men i stedet for at place formlen med subtotaler i nederst i regnearket, så placerer jeg ofte formlen øverst, og laver formlen så den sumerer over mange flere linjer end der er brug for. (10000 linjer, eller flere)
Avatar billede Tom K. Forsker
15. april 2018 - 23:18 #2
Jeg efterspørger en formel der kan kontrollere:
i C12,13,14 og 15 indtastes varer linjer og -
i H12,13,14 og 15 's automatisk antal af paller i dette eksempel 15 paller.
i C16, taster jeg leverandørs oplyste antal af paller på hele følgesedlen der er leveret.
Jeg ønsker derfor et sum/kontrolfelt i H16 der sammenligner C & H16.
Efterfølgende er der så en nyfølgeseddel men her er der måske 8 linjer og kan derfor ikke bruge samme formel som i linje 16. hver følgeseddel kan variere i sum feltet.
Håber jeg har kastet det rigtige lys på spørgsmålet. Ellers spørg gerne.
Avatar billede acore Ekspert
16. april 2018 - 03:38 #3
Prøv med

=SUM(FORSKYDNING(H12;0;0;RÆKKE()-12))
Avatar billede Tom K. Forsker
16. april 2018 - 20:29 #4
Der er desværre ikke rigtig nogle af de to forslået løsninger der er nyttige.

Hvis der skulle være nogle andre nyttige forslag - så er tråden stadigvæk åben.

Men venligst husk på, det drejer sig om varierende antal rækker opad der skal summeres.

Selv er jeg havnet i noget med hvis og hvis og hvis........ Men kan ikke rigtig finde det mest fornuftige...

En der har et indput?
Avatar billede acore Ekspert
16. april 2018 - 20:39 #5
Har du forstået forslaget i #3? Hvis ja: Hvorfor er det ikke en løsning?
Avatar billede Tom K. Forsker
16. april 2018 - 21:47 #6
#acore.

Det har jeg nok så ikke forstået fuldt ud.

Mener ellers at jeg har forsøgt de muligheder der er mig muligt, men forsøger gerne igen hvis du kan være venlig at give endnu et indspark i krampen, jeg er åben for alt.
mvh
Tom K
Avatar billede acore Ekspert
16. april 2018 - 22:16 #7
Indsæt formlen i #3 i H14, og den giver dig SUM(H12:H13). Indsæt den i H16, og den giver dig SUM(H12:H15). Og så videre.

Det var sådan jeg forstod din udfordring.
Avatar billede Tom K. Forsker
16. april 2018 - 22:42 #8
Jeg prøver