Avatar billede Rosendal Juniormester
04. maj 2018 - 09:22 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hente tekst fra celle

Hvordan kan jeg hente fornavnene i hver sin celle udfra følgende: "Cathrine Borup & Martin Højgaard"? Formlerne skal også tage højde fra evt. mellemnavne.

Til det første fornavn har jeg fundet følgende løsning: =(HVIS(LÆNGDE(A2)=0;"";HVIS(ER.FEJL(FIND(" ";A2));A2;VENSTRE(A2;FIND(" ";A2)-1))))

men det andet fornavn, kan jeg ikke finde en løsning på.
Avatar billede finb Ekspert
04. maj 2018 - 09:25 #1
Er opdeleren altid "&" ?
Avatar billede Rosendal Juniormester
04. maj 2018 - 09:28 #2
Ja
Avatar billede Rosendal Juniormester
04. maj 2018 - 09:29 #3
Alternativt vil der kun være et navn.
Avatar billede jkrons Professor
04. maj 2018 - 09:56 #4
Kan personerne have mere end et fornavn, altså Charlotte Amalie Nielsen & Hans Erik Georg Jensen? Hvor meget skal der i givet fald med?
Avatar billede Nikolaj Forsker
04. maj 2018 - 10:25 #5
Jeg tror jeg først ville opdele navnene. så hvert navn står i hver sin kolonne. og derefter dele navnene op i fornavn og efternavn, evt mellemnavn.
funktionen tekst til kolonner.

https://support.office.com/da-dk/article/opdel-tekst-i-forskellige-kolonner-med-guiden-konverter-tekst-til-kolonner-30b14928-5550-41f5-97ca-7a3e9c363ed7
Avatar billede ebea Ekspert
04. maj 2018 - 11:14 #6
Er det nemmeste ikke og søge hen til mellemrum, mellem for og efternavn!
=VENSTRE(A1;FIND(" ";A1)-1)
Avatar billede jkrons Professor
04. maj 2018 - 11:41 #7
ebea--> Det er jo ikke nødvendigvis det første mellemrum, der skiller fornavn fra efternav; derfor mit tidligere spørgsmål.
Avatar billede Rosendal Juniormester
04. maj 2018 - 12:41 #8
Personerne kan godt have flere fornavne, men kan godt nøjes med det første, hvis andet bliver for bøvlet.
Avatar billede ebea Ekspert
04. maj 2018 - 12:43 #9
#7  -  Muligvis, har jeg ikke forstået spørgsmålet korrekt; men som jeg læste det, så var det Fornavn spørgeren ville udtrække! Og der er jo mig bekendt et mellemrum, der.
Avatar billede Rosendal Juniormester
04. maj 2018 - 12:47 #10
Nikolaj: Når personerne kan have flere for- og efternavne, kan jeg ikke se, at man kan lave en regel om, hvor hvad præcist står med "tekst til kolonner.
Avatar billede Nikolaj Forsker
04. maj 2018 - 13:06 #11
hvis du anvender tekst til kolonne ved at adskille ved &-tegnet.
så står de fulde navne i hver sin kolonne,

så kan du anvende tekst til kolonner igen, således du har fornavnet.
alternativt kan du anvende =VENSTRE(A1;FIND(" ";A1)-1) som ebea forslår.

Jeg mener ikke et fornavn kan være todelt, eks. Hans Jørgen. så er Jørgen et mellemnavn. er det derimod Hans-Jørgen er det et fornavn.
Men jeg ved ikke om jeg er helt gal på den tolkning :)
Avatar billede jkrons Professor
04. maj 2018 - 13:17 #12
Nikolaj--> Det kan det nu godt. Navnereglerne siger:

"Du må have ét eller flere fornavne. Der er i princippet ikke nogen begrænsning på antallet af fornavne, men der findes regler for, hvad du må hedde eller kalde dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Mellemnavne har normalt karakter af et efternavn og står efter fornavn(ene) og inden efternavnet. Du kan have flere mellemnavne. "
Avatar billede Rosendal Juniormester
04. maj 2018 - 13:29 #13
Nikolaj: Udfordringen her er, at jeg løbende ændre navnene i cellen.

Jeg fandt selv en løsning som tilsyneladende virker:

A2: Cathrine Borup & Martin Højgaard

A3: =MIDT(A2;FIND(",";UDSKIFT(A2;" ";",";LÆNGDE(A2)-LÆNGDE(UDSKIFT(A2;" ";""))-1))+1;99)  (Resultat: Martin Højgaard)

A4: =(HVIS(LÆNGDE(A3)=0;"";HVIS(ER.FEJL(FIND(" ";A3));A3;VENSTRE(A3;FIND(" ";A3)-1)))) (Resultat: Martin)
Avatar billede ebea Ekspert
04. maj 2018 - 14:01 #14
#13  -  Et noget forvirrende spørgsmål, og når man så ser hvad du fandt frem til, øges dette kun!