Avatar billede per2edb Guru
04. august 2018 - 15:48 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Nulstilling af access tabel

Hej
Jeg har en tabel der er forbundet til andre tabeller

Efter jeg har slettet indholdet i tabellen ønsker jeg at at starte op igen med Id nulstillet. Hvordan gør jeg? - og kan det gøres så jeg ikke behøver bryde forbindelsen til de andre tabeller?
Avatar billede terry Ekspert
04. august 2018 - 17:09 #1
compact repair
Avatar billede per2edb Guru
04. august 2018 - 19:44 #2
Hej Terry

Det var ikke det jeg mente
Det er den tomme tabels record nummer jeg vil have til at starte forfra med 1
ved første nye record
Avatar billede terry Ekspert
05. august 2018 - 09:13 #3
If you mean the autonumber id each record gets then you need to compact repair the dB AFTER you delete all records. Then they ID starts from 1 again ;-)
Avatar billede per2edb Guru
05. august 2018 - 10:41 #4
Ja men hvordan "compact repair" uden at skulle bryde relationerne til andre tabeller
Avatar billede terry Ekspert
05. august 2018 - 11:18 #5
If you have deleted all records in the table then I dont see how they can have any relationship to other tables. Normally if your tables are related then you wont be allowed to delete the records which have relationships records in other tables.

Maybe you need to explain....
Avatar billede bvirk Guru
05. august 2018 - 16:31 #6
Jeg må tilslutte mig #5 og at lave "compact repair" har ikke noget med at skulle slette relationer at gøre.

Hvis der er POSTER i relaterede tabeller der forhindrer sletninger i en tabel, så kan der være anvendelsesmæssige grunde til at der er flere måder at håndtere det på - altså - IKKE programmeringsmæssigt - men datastuktureringsmæssigt, hvor data er noget der efterligner den viden som gør dataene til det databasen anvendes til at administrere.
Man kan lade relationen være af en art hvor relaterede poster slettes automatisk - men det er et valg der skal træffes ud fra relationens art (eller eksistens overhovedet - relationer behøves ikke at forfindes, det er også blot en hjælp til guiderne

Man kan få autonumber til at "køre" fra en valgbar værdi ved at angive den explicit - "køre" vil sige preincrementere med 1 hvis ikke værdien findes i forvejen. Du må selv teste, per2edb, men hvis f.eks. en tabel T1 ikke har andre "not null" felter end feltet id, som er af typen autonumber, så vil jeg tro at følgende får den til at genstarter med at tælle fra 1.

'ikke testet
with currentDB
  .execute "delete from T1"
  .execute "insert into T1 (id) values(0)"
  .execute "delete from T1"
end with
Avatar billede per2edb Guru
06. august 2018 - 11:47 #7
Hej
Ja det er bvirk der er på rette spor

Alle mine spørgsmål skyldes jeg kæmper med et enormt problem.

Efter jeg er kommet over 100mb samlet front end og back end
opstår der en mængde fejl såsom :
Der opstod en fejl,mens data blev sendt til den ole server, der blev brugt til at oprette objectet  osv...

Jeg kan selvfølgelig komme videre ved at opdele DB men jeg har mange fordele ved at udvikle med samlet Fe + Be bl.a redigering af tabeller

Kan grænsen 100 mb sættes op eller er det umulig at fortsætte med et samlet program
Avatar billede per2edb Guru
07. august 2018 - 18:05 #8
Jeg fik intet svar. Har i erfaring med at når et Access program har en størrelse over 100mb så er grænsen nået?
Avatar billede terry Ekspert
07. august 2018 - 22:50 #9
I think we are a bit off track in relation the original question "Nulstilling af access tabel"

100 mb should not be a problem for access. Try compact/repair of both backend and frontend.
Avatar billede terry Ekspert
08. august 2018 - 17:13 #10
did compact repair help your 100mb limit or the original question?
Avatar billede per2edb Guru
08. august 2018 - 20:01 #11
Det gav kun ganske lidt. Fra 114Mb til 109 Mb
Grænsen 100 Mb er stadig max så vidt jeg kan se

Nu har jeg måtte splitte programmet op i flere mindre dele
Avatar billede terry Ekspert
08. august 2018 - 22:06 #12
There should be no need to split the dB into more than two parts, a front-end and a back-end. There most be something else causing the problem, and splitting into further parts isn't going to solve it.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
09. august 2018 - 18:55 #13
En lille sniger-kommentar: Hvis autonummering er vigtig og skal bruges til andet end blot at identificere en række, har jeg god erfaring med at håndtere den selv. Dette gælder f.eks. fakturanummer i regnskabsprogrammer. Jeg fornemmer, uden at kunne komme med en løsning, at du kan bruge dette i denne sammenhæng fremfor at skulle trylle nr. 1 frem igen.
Avatar billede per2edb Guru
09. august 2018 - 19:28 #14
Tak for kommentaren