Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
04. september 2018 - 17:38 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Har danske landsholdsspillere (Fodbold) dårligere vilkår end andre ?

Er der nogen her, som ved om danske Landsholdsspillere på Landsholdet (Fodbold) har dårligere vilkår end andre spillere i andre lande ?
*
Nogen som ved noget ?
*
Kom bare til at tænke på den konflikt der er ...
*
Rent arbejdsmiljømæssigt ?
*
Synes ikke man hører noget om det i Nyhederne.
*
Egentlig interesserer fodbold mig = Slet ikke.
*
Men følger lidt med i, hvad der sker, angående den konflikt der er - NU.
*
Er Spillerne for "grådige" ? Er DBU for "nærige" ?
*
Ja - hvad sker der egentlig ?
*
Venlig Hilsen Jørn
Avatar billede eurositi Ekspert
04. september 2018 - 18:12 #1
Der er næppe nogen journalister, der har gidet at undersøge, hvilke kommercielle rettighedsaftaler, som gælder for andre nationale fodboldforbund. Man kan jo skrive til nogle af dem, hvis man gerne vil undersøge sagen nærmere.

Når alle profspillerne står sammen, handler det om, at det angiveligt er ret mange penge, som spillere med personlige sponsoraftaler går glip af, hvis DBU får deres vilje. Og hvis ikke profspillerne i Spillerforeningen står sammen, vil topspillerne på landsholdet jo heller ikke ha' noget incitament til at "sympatistrejke", hvis profspillere på lavere niveau en dag skulle havne i en konflikt med DBU.

Denne artikel opsummerer tingene lidt: https://www.avisen.dk/overblik-konflikten-mellem-dbu-og-landsholdet_514061.aspx

Forholdet mellem DBU og Spillerforeningen har været anspændt siden 2015, hvor det endte med en voldgiftssag - og det blev forværret yderligere, da kvindelandsholdets arbejdsvilkår og bonusser skulle forhandles for få måneder siden. Dette endte som bekendt med, at Danmark sendte afbud til en kvalifikationskamp.

Om spillerne er grådige eller ej kræver efter min mening grundig indsigt i sagen. Men overordnet set er det spillernes ret at organisere sig, som de vil. DBU spørger jo heller ikke spillerne om lov, før de som arbejdsgiver indgår en sponsoraftale med et firma. Nu er problemet så, at spillernes personlige sponsoraftaler kommer i konflikt med DBUs sponsoraftaler.

Hvis DBU eller andre ikke kan leve med dét, må de rekruttere spillere uden for Spillerforeningen, hvilket hovedsageligt vil sige amatørspillere. At insistere på at spillerne bør stille op for landsholdet uanset hvad, fordi "det er en ære at spille for Danmark" er noget misforstået ævl, som ikke gi'r mening i en professionel sportsverden, hvor deres respektive klubber har mange millioner på spil. Hvis man vil bevare landshold under disse vilkår, må man forholde sig til virkeligheden.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
04. september 2018 - 19:59 #2
Tak eurositi ...

Ja, jeg husker - Tydeligt konflikten med Kvindelandsholdet - Som jeg støttede, moralsk ...
Avatar billede eurositi Ekspert
04. september 2018 - 20:21 #3
Uden at vide hvordan tingene reelt forholder sig, kan man jo forsigtigt gætte på, at f.eks. det argentinske fodboldforbund nok ved, hvilke kommercielle aftaler, som vil være i konflikt med Lionel Messis personlige aftaler. I princippet kunne de vælge at lave aftalen alligevel - men så ville Messi ikke medvirke i reklamen, fordi det ville være kontraktbrud ift. hans personlige sponsorat. Om landsholdets sponsor kan leve med dét, eller om de ville betale mindre / trække sig, hvis Messi ikke kan bruges frit i relations til landsholds-sponsoratet, er umuligt at vide.

Det specielle i Danmarks tilfælde er, at man tilsyneladende er meget principfaste. Altså at DBU insisterer på, at de og deres sponsorer har en ret til at benytte spillerne til reklame i landsholdssammenhæng uanset hvilke aftaler, spillerne har lavet. Det er åbenbart en diskussion, som har været uløst i mange år - men den er nok blevet mere alvorlig i takt med, at spillerne har fået dyrere (og mere eksklusive?) aftaler. Denne gang vil spillerne så ha' en rigtig aftale - og dér vil DBU ikke gi' sig, formentlig fordi det vil koste dem penge, fordi deres sponsor vil føle sig snydt, hvis spillerne får deres vilje... Det er en magtkamp, som jeg tror, DBU ikke kan undgå at tabe på lidt længere sigt. Oveni dette gætter journalisterne på, at nogle af forhandlingsparterne ikke kan fordrage hinanden. Det kan vi ikke vide, men vi kan tro, hvad vi vil. ;)
Avatar billede claes57 Ekspert
04. september 2018 - 20:27 #4
Hvis DBU ikke vil være arbejdsgiver, så må de respektere de 'frivilliges' job og sponsorater, og følge det.
PT vil DBU ikke have ansvar, men have alle indtægter fra salg af sponsorater, selvom disse konflikter med de 'frivilliges' job og aftaler.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
04. september 2018 - 20:54 #5
T*A*K
Avatar billede claes57 Ekspert
05. september 2018 - 09:02 #6
eb har så et skriv om systemerne i andre lande
https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/landsholdsfodbold/undrer-sig-over-danmark-i-udlandet-spiller-stjernerne-gratis/7292726
ordet 'gratis' i overskriften skal tages med store forbehold - alle får noget.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
05. september 2018 - 09:19 #7
Tak, claes57 ...
Avatar billede eurositi Ekspert
05. september 2018 - 10:17 #8
Én af de få oplysende brugerkommentarer til artiklen er denne:
Det er en sandhed med modifikationer når tyskerne siger de spiller gratis. Når man bor i Tyskland så ved man lidt mere om dette. I Danmark kalder man metoden som tyskerne bruger, skattekarusel. De tyske spiller aflønnes af landsholdets sponsorer. Ja ikke af DFB. De høster pengene først fra indtjening fra kampene. Derefter indsættes pengene via forskellige banker, som derefter indsættes hos sponsor som udbetaling til spillerne som sponsorat. Skattefrit. De tyske spiller fik I øvrigt 1,2 mill. € for at stille op til VM. Hvad de har fået bagefter kommer frem i DFB'S regnskab i december. Denne sponsorat metode bliver brugt i flere af disse "spil-gratis" lande og derfor blander de sig heller ikke i de enkelte spillers sponsor aftaler.