Avatar billede Klaus W Guru
14. november 2018 - 15:49 Der er 20 kommentarer og
4 løsninger

Kalender med udfordring

Hej
Jeg er i gang med at lave en tjenesteplan til mit job, og er begyndt helt fra grunden, så min første udfordring er at lave en kalender så lørdag, søndag og helligdage bliver angivet med en farve. Dog kun datoen da dagenes navn vil jeg skjule. Har prøvet med en betinget formatering. Uden held 😊
Selve skemaet har jeg fået op og stå.
Håber jeg har fået forklaret mig ordentlig.
KW
Avatar billede ebea Ekspert
14. november 2018 - 16:09 #1
Formlen kan se sådan her ud, hvor i eks. (C6) er der hvor din start dato er. Marker det område som skal dækkes af dine datoer, og gå ind i "Betinget Formatering", og vælg "Formel", oog så indsæt formlen, inde i "Betinget Formatering", og vælg derefter den farve du vil bruge.
=ELLER(UGEDAG(C6)=7;UGEDAG(C6)=1)
Avatar billede Klaus W Guru
14. november 2018 - 16:14 #2
Hej ebea
Det har jeg nu prøvet, men den farver samtlige celler jeg har markeret. Problem jeg er stødt på før øv.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. november 2018 - 16:18 #3
Hej Klaus

Weekends kan laves med betinget formatering de faste helligdage (falder på samme dato) kan også laves med betinget formatering, de helligdage der flytter sig kræver noget mere da de beregnes ud fra påskedag der ligger første søndag efter første fuldmåne efter forårsjævndøgn!!
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. november 2018 - 16:32 #4
formel for weekends =UGEDAG(A2;2)>5
Avatar billede ebea Ekspert
14. november 2018 - 16:36 #5
#2  -  Så må du specificere nærmere, hvad dine data er (evt. et upload af din kalender).
Formlen passer korrekt nok. Den bruger ugedag nr. (1 og 7) til at fastsætte Weekend.
Helligdage kræver at du har en liste med helligdage, som så kan danne basis for formlen til farvning af Helligdage.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. november 2018 - 16:38 #6
ang #2 tjek der ikke er $ foran række og/eller kolonne da det fryser tjek cellen

Jan
Avatar billede kim1a Ekspert
14. november 2018 - 17:12 #7
Det med helligdagene har jeg lavet en "simpel" løsning på:
https://ufile.io/wa7x5

Hjælpen til den betingede formattering må du lige uploade dine data for vi kan hjælpe helt i mål.
Avatar billede Klaus W Guru
14. november 2018 - 17:18 #8
#5 jeg skal prøve at forklare det nærmere og samtidig uploader jeg lige arket

https://www.dropbox.com/s/fe0dq0gh1ify34u/Tjenestliste%201.0%2014-11-2018.xlsm?dl=0

Min udfordring går på at jeg det i række 20, skal frem gå om det er lørdag, søndag eller helligdage. Med en farve.

Også skal kalenderen køre fra januar til december.

Og skifte efter hvilket år jeg sætter ind. (Det arbejder jeg med, som I kan se i mappen, det er ikke lykkes helt. :-)

Kw
Avatar billede ebea Ekspert
14. november 2018 - 17:30 #9
Jeg har rettet din januar måned. Så kan du selv korrigere de resterende måneder ;-)

https://www.dropbox.com/s/83wjr2q8orb1k33/Tjenestliste%201.0%2014-11-2018%20%281%29.xlsm?dl=0
Avatar billede ebea Ekspert
14. november 2018 - 17:46 #10
Jeg opdagede efterfølgende, at alle dine ugedage heller ikke passede. Så dem har jeg rettet i alle månederne nu, så de er korrekte. Kig i formlen i A1 i alle Fanebladene.

https://www.dropbox.com/s/8g0yddsux2jltkr/Tjenestliste%201.0%2014-11-2018%20%282%29.xlsm?dl=0
Avatar billede Klaus W Guru
14. november 2018 - 17:47 #11
Hej ebea, jeg takker skal lige høre var det en betinget formel? For det køre jo nu.
1000 tak
Avatar billede ebea Ekspert
14. november 2018 - 18:07 #12
Nej, det var mere, at du ikke havde de korrekte henvisninger til dine datoer.
Disse er (var) generelt forkerte i hele dit projekt Ark, Klaus! Så hvis du downloader versionen i #10 igen nu, vil du se, at jeg har rettet dine faner, så det eneste du skal gøre for at få alle datoer og ugedage til at stemme hvert år, er at ændre dato i A1 i Fanen Jan. Derved tilpasses alle faner til det pågældende år, og alle helligdage rettes samtidig (evighedskalender).
Så husk, kun et sted at rette (A1 i måneden jan) ;-)
Så det er ikke fanen Stamdata der styrer dine datoer og ugedage, nu!
Avatar billede ebea Ekspert
14. november 2018 - 18:22 #13
En tilføjelse mere! Jeg har ændret så dine måneder og år i dine overskrifter, også skifter automatisk, ved hjælp af samme formel styring.
Så de VBA løsninger du havde i alle månederne, kan du nu smide væk. Du kan se at der er kommet et årstal, lige efter måneds betegnelsen; det er den som styres af formler nu. Og årstallet som står som dublet, kan du fjerne når du har fjernet VBA løsningerne!
Du kan blot downloade fra eks. i #10 (det rettes når jeg finder fejlene)  ;-)
Avatar billede Klaus W Guru
14. november 2018 - 18:25 #14
Tak igen, det er forstået, jeg syntes bare ikke når jeg ændre i A1 Jan at helligdagene kommer frem. Har kopieret for betinget formatering til de resterende ark.

Det vil sige at jeg sagtens kan slette det jeg har i VBA + det der står fra række 2 til række 15?
Avatar billede ebea Ekspert
14. november 2018 - 18:34 #15
#14  -  Hvis du har lavet formateringen korrekt i de resterende måneder, så passer de også. Men jeg skal kigge på det, senere i aften, og så opdaterer jeg filen i #10
VBA delen kan du slette. Rækkerne 2-15 formentlig også, hvis ikke du bruger nogen datoer derfra, andetsteds i dit Ark.
Avatar billede ebea Ekspert
14. november 2018 - 18:45 #16
Jeg har opdateret Arket, inden jeg kører (og ellers vender tilbage senere i aften). Så nu er alle dine måneder rettet, og helligdagene passer korrekt. Og al dit VBA er fjernet, samt rækkerne 2-15.

Så du kan jo efterprøve det hele, ved at ændre årstallet til f.eks. 2019 i jan A1 (01-01-2019).
Avatar billede Klaus W Guru
14. november 2018 - 19:41 #17
Dejligt, men det er som om jeg ikke for helligdagene fra 2019 og frem efter øv
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. november 2018 - 20:15 #18
i den skjulte fane hellidage B1 rettes til =jan!A1
i fanen jan rettes B6 til =A1

Jan
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. november 2018 - 20:18 #19
undskyld
i den skjulte fane hellidage B1 rettes til =år(jan!A1) og stand formatering af cellen
Avatar billede ebea Ekspert
15. november 2018 - 07:59 #20
Jeg ved ikke om du fik løst problemet. Men ellers er her en opdateret fil.

https://www.dropbox.com/s/zggsn4x2j11th7t/Tjenestliste%201.0%2014-11-2018%20%283%29.xlsm?dl=0
Avatar billede Klaus W Guru
15. november 2018 - 11:51 #21
Hej igen, det lykkes endnu en gang tak for den store hjælp, kan være jeg vender tilbage.
Kw
Avatar billede ebea Ekspert
15. november 2018 - 12:22 #22
#21  -  Du er velkomen ;-)
Avatar billede rasmuso Seniormester
15. november 2018 - 18:52 #23
Hej ebea

ser meget interessant ud!
be' om en kopi...
Avatar billede ebea Ekspert
15. november 2018 - 18:56 #24
#23  -  projektet er ikke mit, men spørgeren (Klaus W). Så du må bede ham om dette.