Avatar billede Mojo_dk Novice
01. marts 2019 - 07:09 Der er 6 kommentarer

Hvis "ord" så hent

Hej

Jeg søger kode til at finde et ord og derefter hvis ordet findes, skal man hente noget fra kolonnen ved siden af ordet.

Jeg har 2 kolonner i A1 skriver jeg f.eks. "husleje" og i A2 "100" kr så har jeg et ark hvor jeg vil hente "pris" på alle de felter der indeholder ordet "husleje"

Hvordan gør jeg det, og håber jeg har beskrevet det ok :)
01. marts 2019 - 07:45 #1
=IFERROR(INDIRECT("Sheet1!B"&MATCH("husleje";Sheet1!A:A;0));0)
Avatar billede Mojo_dk Novice
01. marts 2019 - 11:28 #2
Tak for det hurtige svar, men jeg er ikke 100% sikker på at jeg forstår koden

Kan du f.eks. ikke skrive den så den tjekker A1 tekst "husleje" og henter A2 tal "pris" i felt B5 f.eks.
01. marts 2019 - 11:55 #3
Ved ikke om du skal bruge danske formler, men her kommer en forklaring

=IFERROR(INDIRECT("Sheet1!B"&MATCH("husleje";Sheet1!A:A;0));0)

MATCH("husleje";Sheet1!A:A;0) - finder i A-kolonnen det rækkenummer, som indeholder teksten "husleje"
INDIRECT("Sheet1!B"&  or rækkenr fra MATCH henter værdien fra Sheet 1 kolonne B på den række som MATCH har fundet

IF ERROR - blot hvis ikke teksten findes - så nul
Avatar billede Mojo_dk Novice
01. marts 2019 - 20:24 #4
Super

Jeg har denne kode på dansk som virker, men den henter kun den øverste "husleje" kolonne.

Hvad skal jeg gøre hvis den skal hente alle husleje i A:A? og læg tallene sammen ?

=HVIS.FEJL(INDIREKTE("Ark1!B"&SAMMENLIGN("husleje";'Ark1'!A:A;0));0)
01. marts 2019 - 20:32 #5
Så skal du bruge en helt anden formel... kig på SUM.HVISSER(....
Avatar billede store-morten Ekspert
01. marts 2019 - 23:41 #6
Måske:
=SUM.HVIS(A:A;"husleje";B:B)