Avatar billede ksor Mester
05. juni 2019 - 06:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvor står det aktive felt på et andet akr ?

Jeg kan finde ud af, hvor det aktive felt står på det aktuelle ark - ved at åbne øjnene eller bruge denne formel:

=ADRESSE(RÆKKE();KOLONNE())

men jeg har brug for at sel hvor det aktive felt står PÅ ET ANDET ARK - f.eks. arket XYZ - hvor er formlen til det ?
Avatar billede Jan K Ekspert
05. juni 2019 - 09:40 #1
Din formel giver dig vel adressen på den celle, hvor formlen står, ikke nødvendigvis den aktive celle.
Avatar billede Jan K Ekspert
05. juni 2019 - 10:01 #2
Du kan finde adressen  med denne brugerdefinerede funktion

Function AktivIArk(ark)
    Sheets(ark).Activate
    AktivIArk = ActiveCell.Address
End Function

Skriv funktionens navn og så det ark, du ønsker, fx

=AktivIArk("XYZ")
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
05. juni 2019 - 10:31 #3
Hej
Jan jeg tænkte det samme, men min excel vil ikke skifte ark i en function, så den mulige løsning jeg har fundet er følgende mackro:

Option Explicit
Dim MySheet As Worksheet, MyCell As Range, OldSheet As Worksheet, CellAddress As String
Const ArkNavn As String = "Ark2"
Sub AktivCelleIArk()
    Set OldSheet = ActiveSheet
    Set MySheet = Sheets(ArkNavn)
    MySheet.Activate
    Set MyCell = Selection
    CellAddress = MyCell.Address
    OldSheet.Activate
    ActiveCell = CellAddress
End Sub

ret "Ark2" til arket navn ("XYZ")
Const ArkNavn As String = "XYZ"

Jan
Avatar billede Jan K Ekspert
05. juni 2019 - 12:27 #4
Nu kan jeg heller ikke skifte ark, selv om det virkede fint, da jeg prøvede første gang.
Avatar billede ksor Mester
05. juni 2019 - 12:34 #5
Jamen jeg skal bruge det i en formel og jeg ELSKER Occams Razor = KISF
Avatar billede Jan K Ekspert
05. juni 2019 - 12:34 #6
Jan, dit forslag virker fint, men hvis det skal kunne bruges til videre beregning i en formel, vil jeg ændre sidste linje til

ActiveCell = MySheet.Name & "!" & CellAddress

så der kan regnes videre med en INDIREKTE
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
05. juni 2019 - 12:53 #7
en mulig løsning (ej formel, men automatisk) er en event på arket med navnet på Arket i en celle og returnering i en anden celle

Jan
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
05. juni 2019 - 12:56 #8
Hej Jan
ja, en mulighed, forstod bare at det var kolonne og række der blev spurgt efter
Avatar billede ksor Mester
05. juni 2019 - 12:56 #9
Ja, den tror jeg mere på jeg kan bruge - tak for ideen !

Er man gået bort fra point-systemet siden jeg var her sidst eller ... ?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
05. juni 2019 - 12:58 #10
Ja man lukker spørgsmålet så hjælpere ved du har en løsning.
Velbekomme