Avatar billede Thomasrn Seniormester
08. august 2019 - 02:21 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

giv en specifik spiller et ny holdid

har lavet en if sætning:
if ($holdid == 0)
og vil gerne have hvis den passer som den gør pt. (fordi alle spiller har 0 i holdid)
så vil jeg gerne have at den erstatter 0 med userid altså bruger der er ind på den side i får lige koden her giver måske lidt mere mening
<html>
<head>
  <title>Database</title>
  <link href="css/opretspiller2.css" rel="stylesheet" type="text/css">
  <meta charset="utf-8">
</head>
<body>
    <div class="container">
  <?php
  include("header.php");
  include("app.php");
  $app = new minAwesomeApp;
  $app->ErDuLoggetPaa();

$sid = $_GET['sid'];
$holdid = $_GET['holdid'];
echo $sid;
echo $holdid;
$userid = $app->userData['userId'];
if ($holdid == 0){
"UPDATE spillere SET $holdid=$userid";
}
?>

så det er  efter if ($holdid == 0) jeg ikke ved hvad man skriver for at erstatte 0 med userid
Avatar billede Slater Ekspert
08. august 2019 - 09:13 #1
Du har den næsten, som jeg ser det. Der er bare et dollartegn for meget ($holdid i SQL'en skal bare være holdid, for det er ikke en PHP-variabel), og så skal du fortælle SQL'en hvilken spiller det er der skal ændres.

Hvis jeg kan antage at $sid er spillerid, og at der er en id-kolonne i spillere-tabellen, så bliver det noget i stil med "update spillere set holdid=$userid where id=$sid"

Husk dog at denne måde åbner det for SQL injections, da du sætter data der kan ændres direkte ind i en SQL-sætning. Det skal enten saniteres eller parameteriseres. At sanitere her er dog nemt da begge er tal, så man kan bare sige
$sid = (int)$_GET['sid']; og $holdid = (int)$_GET['holdid'];
Dette er sikkert, men problemet ved denne metode er at man kan glemme det fremover. Bedre altid at bruge parametre.
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. august 2019 - 09:15 #2
Denne:

UPDATE spillere SET $holdid=$userid

Skal nok være:

UPDATE spillere SET holdid=$userid

Ellers står der jo:

UPDATE spillere SET 0=7  //Hvis nu userid er 7
Avatar billede Thomasrn Seniormester
08. august 2019 - 14:30 #3
Har ændret den til:

if ($holdid == 0){
"UPDATE spillere SET holdid=$userid WHERE id=$sid";
echo "hej";
}

Har lavet en echo hej for at se om den printer det og gør den hver gang men den ændre ikke mit holdid til userid i databasen kan i se om der er noget jeg har skrevet forkert
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. august 2019 - 14:42 #4
Men eksekverer du din UPDATE nogle steder? Som det er nu er det bare en tekst. Hverken variabel eller databasekommando.