Avatar billede Dieselkurt Juniormester
09. november 2019 - 11:23 Der er 12 kommentarer og
10 løsninger

Forbindelse af ekstra router til eksisterende netværk

Hej allesammen,

Jeg fik supergod hjælp her:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1029826?k=8334660&nid=1066560

.. idet at jeg nu har et rigtig fint fungerende netværk der er konfigurreret som følger:

- internetindtag i huset går til router/modem i stueetage
- herfra går det til switch i stueetage
- hvorfra der går 3 kabler til en box med 8 RJ45 sockets som jeg ikke helt ved hvad kan betegnes som,- eneste tekst den har er CAT6
- fra denne box går 3 kabler; 1 som sørger for at der er en kablet forbindelse i stuen, og 2 som sørger for at der er kablede forbindelser på 2. etage. Så på en eller anden vis viderefører boxen blot de 3 kabler fra switch.
- på 2. etage er der en switch mere forbundet til en af de to kablede forbindelser, da der er en del computere.

Mit eneste problem er at 5 Ghz wifi signalet fra modem/router ikke er stærkt nok på 2. etage, så jeg har købt en TP-Link Archer C6 router til opstilling der. Jeg turde ikke binde an på en eller anden range extender-ting på 1. etage (hvor signalet stadig er fint nok) som måske alligevel ikke forstærker et eksisterende signal tilstrækkeligt.

Men.. jeg har ikke fundet en måde at forbinde routeren på så jeg kan se dens opsætning som er på 192.168.0.1 eller 192.168.1.1. Jeg har prøvet følgende:

- at forbinde routerens input til switchen på 2. etage.
- at forbinde routerens input til en af de to RJ45 udtag på 2. etage (udenom switchen på 2.etage), og så forbinde computeren hvor jeg vil konfigurere routeren fra til en af routerens porte.

Der er nul held i begge tilfælde.

Hvad gør jeg galt?

Mange gange på forhånd tak!
Avatar billede INK Ekspert
09. november 2019 - 12:50 #1
Du skal ikke bruge den som router, men som access punkt. Hvis du slår DHCP serveren fra i "routeren" og kabler den til dit netværk, virker den som switch og som wifi.
Mere herom
https://www.it-blogger.dk/lav-router-om-til-access-point/

Når du skal indstille "routeren" skal du koble den med kabel til en pc, der ikke er på netværk (sluk wifi og afbryd evt. anden kabelforbindelse).
Avatar billede Dieselkurt Juniormester
10. november 2019 - 09:05 #2
Hej Ink,

Tak, det var en lang smøre jeg fik skrevet når jeg bare kunne have skrevet access point, men det er selvf. det jeg mener :)

Så det du siger er at der bare skal gå et kabel imellem fra pc rj45 til routerens netværk-ind, eller skal det være til en ud-port på routeren?
Avatar billede INK Ekspert
10. november 2019 - 09:33 #3
Det skal være til en ud-port
Avatar billede Dieselkurt Juniormester
10. november 2019 - 13:21 #4
Hej ink,

Giver god mening, tak :) Jeg har så været inde og slå DHCP fra og sætte routeren op til at være i samme subnet som modemmet: Modemmet har fra 192.168.178.10 til 192.168.178.255 og routeren fra 192.168.178.2 til 192.168.178.9.
Dette virker fint hvis jeg tilslutter den modemmet direkte, men sætter jeg den på føromtalte switch får jeg ikke noget internetsignal. Hvad kunne løsningen på det mon være? Det er essentielt at kunne gøre det på den måde for mig, for modemmet får sit signal ind nede i stuen, hvorimens det er på 2. etage hvor jeg er koblet op via switch at jeg skal bruge wifi.
Avatar billede INK Ekspert
10. november 2019 - 14:07 #5
IP adresser tildeles af routeren (med DHCP server). Det må være den du kalder modem/router i stueetagen. Din nye TP-Link Archer skal have en adresse i routerens område. Du kan evt. tildele den en fast adresse. Men dens egen adresse samt tildelte IP adresser i kablede og trådløst netværk skal styres af dit modem/router.
Avatar billede Dieselkurt Juniormester
10. november 2019 - 16:02 #6
Hej igen,

Det er vel så også det jeg har gjort? Glemte at nævne at jeg har tildelt routeren (yep, den jeg blot kalder modem/router er der hvor internetsignalet kommer ind fra vejen) 192.168.178.2, og pool´en er så fra 192.168.178.3 til 192.168.178.9.

Når du siger samme område mener du vel at x.x.x er identiske, sådan som jeg har beskrevet det ikke?
Avatar billede INK Ekspert
10. november 2019 - 16:15 #7
Hvis den kun tildeler fra 192.168.178.3 - .9 har du vel kun 7 adresser disponible. Det er vel alt for lidt med de mange enheder?
Avatar billede Dieselkurt Juniormester
10. november 2019 - 16:20 #8
Nej, det 7 enheder, og så mange kommer der aldrig til at være trådløst forbundet på 2. etage. Vi har heller ikke mere end ca. 5 ting på trådløst, hvor de 2 altid befinder sig i stuen.
Men hvordan kan det være at det kun virker når den er tilsluttet modemmet direkte og ikke med en switch imellem?
Avatar billede INK Ekspert
10. november 2019 - 16:22 #9
Det er jo ikke kun de trådløse, men alle enheder både kablede og trådløse, der skal have en IP adresse.
Avatar billede Dieselkurt Juniormester
10. november 2019 - 16:38 #10
Jo, men på routeren er der ikke koblet noget andet end wifi-ting. Alt andet sidder på switches før routeren.
Avatar billede INK Ekspert
10. november 2019 - 16:52 #11
Den DHCP server, der sidder i modem/router skal kunne tildele IP-adresser til alle enheder, både kablede og trådløse, i hele netværket, dvs. alle etager. Som jeg husker det får switchene også tildelt adresser. Du skal derfor anføre et interval, der er større end antallet af enheder, og ikke bare de 7 du anfører. Der kunne jo også komme gæster, der skal logge på, samt evt. nye enheder fremover.
Du har jo netop slået DHCP fra i din TP-Link Archer. Den skal derfor ikke have et begrænset IP område, men kunne modtage IP-adressen fra modem/router.
Avatar billede Dieselkurt Juniormester
10. november 2019 - 17:32 #12
Hej igen,

Jeg har nu tildelt modem/router addresser fra x,x,x,10 op til x.x.x.100, og routeren fra x.x.x.101 til x.x.x.255.
Resultatet er det samme: Sat til modem/router fungerer Archers wifi fint, men sat til switch der følger efter modem/router får jeg intet internet.
Avatar billede Dieselkurt Juniormester
10. november 2019 - 17:50 #13
... og igen: andre ting sat til switchen virker upåklageligt.
Avatar billede INK Ekspert
10. november 2019 - 18:56 #14
Din router skal have en IP adresse, der ligger i det interval, som modem/router tildeler adresser i. Den skal ikke gentager ikke have sit eget område. Prøv lige at læse det link jeg sendte dig i #1.
Avatar billede Dieselkurt Juniormester
10. november 2019 - 19:21 #15
Vil det sige at hvis modem/router har 192.168.178.10 - 192.168.178.100, så skal router feks have 192.168.178.50 - 192.168.178.100?
Avatar billede INK Ekspert
10. november 2019 - 19:26 #16
Måske bare en fast adresse som 192.168.178.50 eller ingenting.
Jeg forstår ikke helt hvordan du kan tildele den et interval, når DHCP er slået fra. Den virker som en almindelig switch. Men vi taler måske forbi hinanden?
Avatar billede Dieselkurt Juniormester
10. november 2019 - 19:55 #17
Hej igen,

Måske det sidste jeg gjorde var at slå DHCP fra, eller også kan man indstille rangen uden at det har effekt? Men ok, jeg prøver at gøre som du har sagt og krydser fingre :)
Avatar billede Dieselkurt Juniormester
10. november 2019 - 20:37 #18
Ja ok, kan se at IP-range i router er greyed out hvis DHCP er slået fra.
Nå, så jeg satte en fast IP i router på 192.168.178.70, og angav default gateway til samme som modem/router, 192.168.178.1.

Stadig intet held :(
Avatar billede INK Ekspert
10. november 2019 - 20:57 #19
Routeren virker som en switch og skal forbindes som angivet i linket #1.

Virker fint hos mig, så der må være noget du gør galt. Alle kabler skal være almindelige netværkskabler. Der skal ikke angives default gateway, da den styres helt af modem/router.
Avatar billede Dieselkurt Juniormester
10. november 2019 - 21:36 #20
Ok, har du også en switch imellem router og modem/router? Som sagt er det kun i den situation hvor problemet opstår, hvilket vel også fortæller at der ikke er nogen problemer med valget af kabler som iøvrigt er Cat5E og Cat6.
Avatar billede Dieselkurt Juniormester
10. november 2019 - 21:48 #21
.. måske jeg skal reboote switchen - det må jeg prøve en af de kommende dage når der er tid igen til at eksperimentere!
Avatar billede Dieselkurt Juniormester
11. november 2019 - 16:20 #22
Så fik jeg hul på bylden! Det viser at der hvor der er monteret to netværkstik i stuen (noget husets tidligere ejer havde hygget sig med at sætte op) kan der kun være ét device på ad gangen, eller også vil det kun være det første af to forbundne apparater som er sluttet til - ikke helt sikker på hvad der er op og ned. Det der betyder noget er at  der hele tiden har været en raspberry sat til det ene af de to netværkstik, hvilket er grunden til at konfigurationen ikke virkede.
Så da jeg unpluggede raspberry´ien kørte det hele som det skulle, og da jeg så prøvede på 2. etagen hvor alle dimser er koblet igennem endnu en switch hvortil jeg koblede tp-link routeren, ja så fungerede det ski også!

Tak for din tålmodighed ink - er ikke sikker på om det ville have virket uden din hjælp selvom den største flaskehals var det setup som huset er født med :)