Avatar billede karina1971 Seniormester
06. februar 2020 - 09:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fjern overflødig tekst

Kan man lave en formel, der fjerner al overflødig tekst? Jeg kan ikke bruge venstre/højre funktion eller søg/erstat, da teksten varierer og er af forskellig længden.

Jeg vil gerne have fjernet alle tal og dollartegn foran teksten i de enkelte celler

https://drive.google.com/open?id=1S8bW1mJYE6rS_HiP9BxV6fgAH7A-dTC4
Avatar billede supertekst Ekspert
06. februar 2020 - 09:50 #1
Der er også en mulighed ved anvendelse af VBA.
Varenr. skal vel ikke fjernes.
Vis evt. en enkel række - før og efter - så der ikke er noget at tage fejl af.
Avatar billede karina1971 Seniormester
06. februar 2020 - 10:42 #2
Jo, alle tal og dollartegn skal fjernes. Problemet er at længden af talrækken varierer. Det samme gælder teksten.

Jeg kan desværre ikke anvende VBA, dertil er min kendskab ikke stor nok

https://drive.google.com/open?id=1fqsiw0f7U7rfDIp2C4-fslow5IL6pvMH

LM varenummer    Forkert                            Korrekt
1103                    11612§0§Rør og fittings     Rør og fittings
Avatar billede JackJazz Seniormester
06. februar 2020 - 11:01 #3
Du kan bruge denne (grimme/simple) formel til at fjerne alle tal og dollartegn i celle D2:

=UDSKIFT(UDSKIFT(UDSKIFT(UDSKIFT(UDSKIFT(UDSKIFT(UDSKIFT(UDSKIFT(UDSKIFT(UDSKIFT(UDSKIFT(D2;"§";"");"0";"");"1";"");"2";"");"3";"");"4";"");"5";"");"6";"");"7";"");"8";"");"9";"")

Men vær opmærksom på, at den fjerner alle - ikke kun dem foran teksten.

/JackJazz
Avatar billede supertekst Ekspert
06. februar 2020 - 11:03 #4
Ok - hvad med kolonnerne til højre?
Jeg skal nok skrive VBA..
Avatar billede JackJazz Seniormester
06. februar 2020 - 11:12 #5
Ikke fortået... :-)

Formlen kan benyttes på en hvilken som helst celle ved at ændre D2.

/JackJazz
Avatar billede karina1971 Seniormester
06. februar 2020 - 11:20 #6
@JackJazz Den virker lige efter hensigten (der er ingen tal efter teksten, der ikke må fjernes) - tusind tak for hjælpen:-)
Avatar billede store-morten Ekspert
06. februar 2020 - 11:27 #7
=MIDT(B2;SØG("§";B2;8)+1;999)