Avatar billede 8718 Juniormester
12. april 2020 - 13:36 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Udfordringer med =arbejdsdag(

A1 = Startdato
A2 = Antal dage
A3 =ARBEJDSDAG(A1;A2)

Hvis jeg vælger en startdato, der er en lørdag eller søndag, får jeg korrekt resultat i A3.

Vælger jeg en startdato fra man-fredag får jeg slutdatoen til at blive 1 dag for meget.
Avatar billede kim1a Ekspert
12. april 2020 - 15:15 #1
Er det fordi du ikke ønsker startdagen skal tælle?

Altså Mandag den x - fredag den y = 5 eller skal det være = 4 fordi mandagen ikke tæller?
Avatar billede 8718 Juniormester
12. april 2020 - 16:41 #2
Startdatoen skal ikke med, hvis det ikke er en arbejdsdag.

Jeg skal bruge det til at forløb af datointervaller, hvor en dato kan slutte en fredag og lørdag, hvorfor næste startdato bliver en lørdag eller søndag.

Jeg har selvfølgelig også en 'helligdagsliste' med i formlen, som jeg dog ikke har taget hensyn til her.
Avatar billede kim1a Ekspert
12. april 2020 - 21:28 #3
Så du har mere med i formlen end du viser os - det bliver du nok nødt til at vise os hvis vi skal kunne svare.
Avatar billede jens48 Ekspert
13. april 2020 - 00:52 #4
Du skriver at "Startdatoen skal ikke med, hvis det ikke er en arbejdsdag". Med ARBEJDSDAG kommer startdatoen aldrig med. Hvis du sætter en tirsdag ind som startdato og antal arbejdsdage er 1, så bliver resultatet onsdag. Hvis du sætter søndag ind som startdato med 1 arbejdsdag, så bliver resultatet mandag. Du skal blot acceptere at startdato ikke tælles med.
Avatar billede 8718 Juniormester
13. april 2020 - 13:10 #5
Hvis jeg skal starter en søndag og vil holde 1 feriedag, bliver slutdatoen for min ferie korrekt mandag.

Men hvis jeg starter om mandagen og vil holde 1 feriedag, skal slutdatoen for min ferie være om mandagen.
Avatar billede jens48 Ekspert
13. april 2020 - 18:56 #6
Jeg synes ikke det virker særligt logisk, men prøv med denne formel:

=ARBEJDSDAG($A$1;HVIS(UGEDAG($A$1;2)>5;$A$2;$A$2-1))
Avatar billede 8718 Juniormester
13. april 2020 - 21:23 #7
Tak - jeg har fået rettet formlen til, så den forhåbentlig regner korrekt i alle kombinationer.

Min endelige fil kan downloades her:

https://www.payday.dk/vaerktoej/

under 'barselsforløb'.
Avatar billede 8718 Juniormester
13. april 2020 - 21:26 #8
PS. Det er formlen i celle J33, der har drillet.

Den ser nu sådan ud:

=HVIS(ELLER(J31="";J32="")=SAND;"";HVIS(W31=SAND;ARBEJDSDAG(J31;J32;Tabel3[Fri med løn2])-1;ARBEJDSDAG(J31;J32;Tabel3[Fri med løn2])))