Avatar billede johan_stauner_bill Juniormester
25. april 2020 - 10:02 Der er 1 kommentar

Forbedring; løbende og samlet

Jeg har fire kolonner med resultater fra en test, der er taget fire gange (lad os kalde dem "Test1", "Test2" mv. De er placeret således:
- Test 1: BM
- Test 2: BN
- Test 3: BP
- Test 4: BR

Jeg ønsker at beregne forbedringen mellem de forskellige test, henholdvis fra test 1-2, 2-3 og 3-4. De kolonner er placeret således:
- Forbedring 1-2: BO
- Forbedring 2-3: BQ
- Forbedring 3-4: BS

Jeg har brugt følgende formel i til at regne forbedring (eksempel):
=HVIS(ELLER(ER.TOM(BM1);ER.TOM(BN1));"";BN1-BM1)

På den måde sikre jeg, at hvis den ene test ikke er taget, så vil der blot være tomt felt.

Sidst ønsker jeg at beregne den samlede forbedring fra første test til sidste test, det er placeret i kolonne BT.

Mine udfordringer består i:
- Hvis en deltager ikke deltager i test 2, så kan der i sagens natur ikke regnes forbedring fra test 1 til test 2, og fra test 2-3. Men jeg vil egentlig godt, når test 3 så er taget forsat have forbedringen fra test 1-3, hvis test 2 ikke er taget.

- Jeg ser to muligheder for at beregne samlede forbedring:
Summen af de løbende forbedringer, men kan ikke lade sig gøre, hvis f.eks. test 2 eller 3 ikke er taget.
Eller forbedringen fra første til sidste test (dvs. 1-4), men hvad så hvis test 1 eller 4 ikke er taget. Så skal den jo regne forbedring fra de to test, der stadig er længst fra hinanden.

Hvordan kommer jeg uden om de to problemer?
Kan det jeg har lavet indtil videre bruges, eller skal det bygges op på en helt anden måde.

Håber mit spørgsmål er til at forstå, og der er hjælp at hente.

Med venlig hilsen,
Johan
Avatar billede Jan K Ekspert
25. april 2020 - 11:06 #1
Jeg vuille prøve med noget i retning af Maks af de fire celler minus Min af de fire celler. Så får du forskellen på den stårste og den mindste uanset om der er tomme celler