Avatar billede prox1 Forsker
04. maj 2020 - 14:59 Der er 8 kommentarer

omskrive linux CLI-cmd til brug i windows med en i686-w64-mingw32

Hi, den her er svær:)
Jeg har en opsætning med en i686-w64-mingw32 compiler for openGL på win10
jeg prøver at bruge nogle filer fra linux
For at køre i linux bruges CLI cmd-strengen:
g++ -o Example Example.cpp -lX11 -lGL -lpthread -lpng -lstdc++fs -std=c++17
Nu er det så, at jeg gerne ville køre samme sæt cmds, men i windows, med min i686-w64-mingw32..
Grunden er at min linux-mint kører i en virtalBox, og det kan slet ikke gå. Den hakker
*Kan* jeg overhovedet køre noget der ligner
g++ -o Example Example.cpp -lX11 -lGL -lpthread -lpng -lstdc++fs -std=c++17
i windows, og i et i686-w64-mingw32 miljø?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2020 - 15:14 #1
Måske.

:-)

mingw g++ command line den samme som på Linux.

Problemet er libraries.

Har du et X11, et GL, et pthreads og et png library for mingw?
Avatar billede prox1 Forsker
04. maj 2020 - 18:21 #2
" Har du et X11, et GL, et pthreads og et png library for mingw? "
Oooo..hhh
Det ....ved... Jeg IKKE
Det er altså ikke 'noget' der 'bare' altid er MED--? Det er dele som man selv skal tilføje, til i686-w64-mingw32 vel i form a header filer(?)
Naivt troede jeg at det var en del af i686-w64-mingw32
Har du en god reference side (link), hvor man enten kan finde disse (måske) manglende libraries, eller i det mindste finde ud af hvad de zippede-libraries hedder? -jeg er lidt på herrens mark her, må jeg indrømme
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2020 - 18:40 #3
Muligvis ville du finde det nemmere at bruge cygwin end mingw.

mingw er GCC til Windows "the windows way"

cygwin er GCC til WIndows "the *nix way"

Og så vidt jeg kan se så har cygwin disse biblioteker.
Avatar billede prox1 Forsker
04. maj 2020 - 18:42 #4
Edit.. sort off
Jeg fandt det her, som viser hvordan man kan installere minGW, men dét er vel heller ikke det hele..https://www.youtube.com/watch?time_continue=568&v=bhxqI6xmsuA&feature=emb_logo
Avatar billede prox1 Forsker
04. maj 2020 - 18:44 #5
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1033253?k=8354990
cygwin!
Det vil jeg prøve at se på!
Tak for din tid Arne!
Avatar billede Kim, Softnotik Praktikant
07. maj 2020 - 11:38 #6
Eventuel kan du prøve at bruge Subsystem Linux i Windows 10.
Så køres koden stadigvæk på din maskine og ikke i en virtuel.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. maj 2020 - 21:10 #7
WSL 1.x er et subsystem men WSL 2.x er faktisk en VM.
Avatar billede prox1 Forsker
18. september 2020 - 16:35 #8
Det blev aldrig til noget. jeg véd ikke hvordan dét kan 'scores' for Arnes løsning er sikkert helt fin, jeg kan bare ikke hitte ud af det. I mellemtiden har jeg istedet fundet en hel anden 'motor', så det er enden på det hele 🥴