Avatar billede Christina_Mia Novice
19. maj 2020 - 17:11 Der er 3 kommentarer

Summere / sammenlægge kollonne med formel hviser

Halløj :)

Jeg skal lige have lagt sidste hånd på været på mit kørselsregnskab.
Jeg har en kolonne hvor resultatet af en =HVISER formel er angivet.

Kort beskrevet:
I én kolonne, står antal kiltometer, som er betinget fra en "kode" (tal fra 1-6) som angiver en fra og til adresse.
Altså har tal 1-6 hver deres værdi - de symboliserer både adresse/adresse og et kilometer antal.
Adresse vises i én kolonne og antal kilometer i en anden kolonne.

Det er kilometer kolonnen jeg gerne vil kunne lave en summering på. Men den vil ikke regne sammen - så hvad er det jeg har misset?
Avatar billede Jan K Ekspert
19. maj 2020 - 20:22 #1
Hvad mener du med, at den ikke vil regne sammen? Regner  forkert, giver fejl eller regner den slet ikke?
Avatar billede Christina_Mia Novice
20. maj 2020 - 12:35 #2
Hvis jeg laver en autosum i den celle jeg gerne vil have resultatet, så tæller den ikke sammen uanset hvad der står i kolonnen over.

Jeg endte med en eller anden cowboyløsning, hvor jeg i hver celle i kolonnen skrev *1 efter formlen - og yderligere måtte tilrette HVISER-formlen da den kun ville regne sammen hvis alle felterne var udfyldt.

Jeg var i bund og grund i tvivl om, om en kolonne der har celler med HVISER-formler kunne summeres i en celle via en helt almindelig autosum.
Avatar billede Jan K Ekspert
20. maj 2020 - 13:19 #3
Auitosum burde sagtens kunne summere, men når du er nødt til at gange med 1, tyder det på, at dine celler indeholder tekst, ikke tal.

En anden mulighed er at bruge den særdeles effektive og alsidige  SUMPRODUKT funktion, men så skal jeg vide mere om dit ark for at kunne hjælpe.